Gå til innhold

Bør jeg prøve SSRI ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har i lang tid vært veldig plaget med invalidiserende angst og etterhvert også depresjon. Angsten er verst, men sliter også veldig med å være ekstremt følsom, skal ingenting til for å "vippe" meg av pinnen.

Har tidligere prøvd SSRI i korte perioder, ikke over 4 uker da jeg ikke fikk sove av dem.

Lurte nå på om jeg ikke har noe annet valg enn å prøve f.eks Cipralex, men vet ikke hvordan jeg skal komme meg over bivirkningene i begynnelsen. Går f.eks søvnløsheten over etterhvert?, isåfall hvor lang tid tar det?. 

Anonymkode: 2fddd...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg synes du skal prøve. Det kan gi deg et langt bedre liv. Men jeg tviler på at du klarer det. Personer med angst er dårlige til å holde ut ubehag i dag selv om de får det bedre i morgen. Håper du beviser at jeg tar feil.

Anonymkode: ada06...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å prøve i 6 uker? DU har jo ingenting å tape på det men kan vinne noe på det.

Anonymkode: a834d...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har i lang tid vært veldig plaget med invalidiserende angst og etterhvert også depresjon. Angsten er verst, men sliter også veldig med å være ekstremt følsom, skal ingenting til for å "vippe" meg av pinnen.

Har tidligere prøvd SSRI i korte perioder, ikke over 4 uker da jeg ikke fikk sove av dem.

Lurte nå på om jeg ikke har noe annet valg enn å prøve f.eks Cipralex, men vet ikke hvordan jeg skal komme meg over bivirkningene i begynnelsen. Går f.eks søvnløsheten over etterhvert?, isåfall hvor lang tid tar det?. 

Anonymkode: 2fddd...077

Du kan be om å få Sobril de første tre ukene for å ta de værste bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måneder er en form for standard for hvor lenge en bør prøve ny medisin, for å gi tid til effekt av virkning, og for at bivirkninger får roet seg når kroppen venner seg til det nye.

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex.  Den har fjernet både angsten (flyskrekken og høydeskrekken også faktisk) og depresjonen.  Går på dem på femte året nå.  

Virkningen startet forsiktig fra ca. uke 2. Så ble jeg gradvis bedre og bedre, men helt bra hele døgnet var jeg først etter ca. 4 måneder. Da var også morgendepresjonen borte.    Siden det har jeg vært helt frisk. Jobber 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, Kalevaala skrev:

3 måneder er en form for standard for hvor lenge en bør prøve ny medisin, for å gi tid til effekt av virkning, og for at bivirkninger får roet seg når kroppen venner seg til det nye.

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex.  Den har fjernet både angsten (flyskrekken og høydeskrekken også faktisk) og depresjonen.  Går på dem på femte året nå.  

Virkningen startet forsiktig fra ca. uke 2. Så ble jeg gradvis bedre og bedre, men helt bra hele døgnet var jeg først etter ca. 4 måneder. Da var også morgendepresjonen borte.    Siden det har jeg vært helt frisk. Jobber 100%. 

Så bra at du har så god effekt av cipralex. Har angst og depresjon selv og har brukt effexor og brintellix, problemet er bare at jeg blir veldig flat i følelsene. (Av effexor, og på brintellix merket jeg ingen virkning,tror jeg)Har du opplevd dette på cipralex eller andre antidepressiva? 

Anonymkode: 1a84b...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du har så god effekt av cipralex. Har angst og depresjon selv og har brukt effexor og brintellix, problemet er bare at jeg blir veldig flat i følelsene. (Av effexor, og på brintellix merket jeg ingen virkning,tror jeg)Har du opplevd dette på cipralex eller andre antidepressiva? 

Anonymkode: 1a84b...080

Jeg vet at noen føler seg flat i følelseslivet med SSRI, og som AB ..b92 nevner over, kan det forsøksvis justeres med tilleggsmedisin. 

 

For egen del, er jeg stabil.  Jeg vet ikke om det er det noen vil kalle flat?  Men mitt humør er nå jevnt godt, uten store svingninger. Jeg synes det er behagelig.   Jeg gleder meg over litteratur, musikk, film etc, men det er jo en rolig glede og ikke en himmelstormende en.  

 

Har forsøkt å tegne følelseslivet mitt før og etter her: 

 

 

svingninger.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Kalevaala skrev:

3 måneder er en form for standard for hvor lenge en bør prøve ny medisin, for å gi tid til effekt av virkning, og for at bivirkninger får roet seg når kroppen venner seg til det nye.

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex.  Den har fjernet både angsten (flyskrekken og høydeskrekken også faktisk) og depresjonen.  Går på dem på femte året nå.  

Virkningen startet forsiktig fra ca. uke 2. Så ble jeg gradvis bedre og bedre, men helt bra hele døgnet var jeg først etter ca. 4 måneder. Da var også morgendepresjonen borte.    Siden det har jeg vært helt frisk. Jobber 100%. 

Hvordan var det med søvnen, slet du med det i begynnelsen og eventuelt hvor lang tid tok det før det bedret seg?.

Anonymkode: 2fddd...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det med søvnen, slet du med det i begynnelsen og eventuelt hvor lang tid tok det før det bedret seg?.

Anonymkode: 2fddd...077

Jeg har alltid hatt godt sovehjerte, også under depresjoner da jeg kunne sove nesten hele døgnet, og hadde ikke søvnproblemer som bivirkning av medisinen heller.   Så der har jeg ikke så mye å bidra med dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det med søvnen, slet du med det i begynnelsen og eventuelt hvor lang tid tok det før det bedret seg?.

Anonymkode: 2fddd...077

Det er jo ganske utrolig hvor godt de har fungert på depresjonen din. Kan jeg spørre om du har en bipolar lidelse eller om de kraftige svingningene du hadde før var forutsaget av diverse livshendelser. Dette spør jeg om fordi jeg er veldig i tvil når det gjelder meg selv. Men jeg har fått alvorlige depresjoner ved svangerskapet til mine barn, og så har jeg hatt en alvorlig depresjon utenom. Ellers har det vært periodevis med ingen symptomer eller svinget mellom mild og moderat. Har også sosial angst i tillegg, så det har nok utløst perioder med milde symptomer. Alt startet som 17 -åring, nå er jeg 39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk lenge på cipralex,mange år. Du har gått alt for kort tid på dem til å få noe effekt. Min angst ble forsterket de 2-3 første ukene før det gradvis ble mye bedre. Hadde ingen åpenbare søvnproblem av cipralex ( har generelt et søvnproblem) men du kan jo få deg noe sovetabletter i en periode? 

Du må uansett bare  stå i det hvis du ønsker å få noe effekt tror jeg. Det ble iallefall mye bedre for meg,selv om de første ukene var til tider forferdelige og jeg lurte på hva jeg hadde fått av legen. Men det må uansett føles forsvarlig for deg. Men jeg tror nok de fleste SSRI har noen " startvansker".

Anonymkode: 78332...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk lenge på cipralex,mange år. Du har gått alt for kort tid på dem til å få noe effekt. Min angst ble forsterket de 2-3 første ukene før det gradvis ble mye bedre. Hadde ingen åpenbare søvnproblem av cipralex ( har generelt et søvnproblem) men du kan jo få deg noe sovetabletter i en periode? 

Du må uansett bare  stå i det hvis du ønsker å få noe effekt tror jeg. Det ble iallefall mye bedre for meg,selv om de første ukene var til tider forferdelige og jeg lurte på hva jeg hadde fått av legen. Men det må uansett føles forsvarlig for deg. Men jeg tror nok de fleste SSRI har noen " startvansker".

Anonymkode: 78332...60f

Har holdt på i en god stund å trappe ned på bruk av beroligende medisiner (fra lav til liten dose, heldigvis) og bruker fortsatt Imovane. Mulig jeg må starte veldig sakte for å unngå bivirkninger. Synd det ikke er noe psykiater her inne som kan svare :(.

Tror ikke fastlegen min er kvalifisert nok til å vite dette. Vet at vanlig opptrappingsplan er ganske bratt, kanskje jeg kan unngå mye av de forbigående plagene ved å trappe opp veldig langsomt.

Anonymkode: 2fddd...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville bare si at jeg har samme diagnose som deg og er vurdert av psykiater. Jeg fikk også foreslått cipralex akkurat sånn som deg om det kan gi deg litt trygghet siden det ikke er psykiater her. Du kan finne normal opptrapping og dosering i felleskatalogen. 

Anonymkode: a834d...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Naivja skrev:

Det er jo ganske utrolig hvor godt de har fungert på depresjonen din. Kan jeg spørre om du har en bipolar lidelse eller om de kraftige svingningene du hadde før var forutsaget av diverse livshendelser. Dette spør jeg om fordi jeg er veldig i tvil når det gjelder meg selv. Men jeg har fått alvorlige depresjoner ved svangerskapet til mine barn, og så har jeg hatt en alvorlig depresjon utenom. Ellers har det vært periodevis med ingen symptomer eller svinget mellom mild og moderat. Har også sosial angst i tillegg, så det har nok utløst perioder med milde symptomer. Alt startet som 17 -åring, nå er jeg 39.

Jeg tror kanskje det var meg du egentlig ville spørre om dette?

Min diagnose er vel unipolar depresjon. Har ikke hatt mani eller hypomani. 

Jeg har ikke hatt noen utløsende hendelse. Dvs. har aldri vært utsatt for noe traumatisk.  Kjenner meg igjen i din beskrivelse, og opplevde også en svangerskapsdepresjon.  De fleste depresjonene mine har vært moderate og kortvarige. Jeg har klart å fungere i dagliglivet og jeg har gått på jobb.  Men disse depresjonsperiodene kom alltid tilbake minst en gang i året. 

For 5 år siden fikk jeg en alvorlig depresjon. Da klarte jeg ikke lenger å gå på jobb. Klarte faktisk nesten ikke å stå på bena. Hadde også hatt mye angst en stund. Var redd for å fly, kjøre bil etc. og var mye bekymret. Gravde meg ned i grubletanker.  

Da fikk jeg Cipralex og psykologtimer hos DPS.  Etter det har jeg vært helt frisk, så medisinene har fungert veldig godt for meg ja. Jeg kan ikke se for meg å slutte på dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har holdt på i en god stund å trappe ned på bruk av beroligende medisiner (fra lav til liten dose, heldigvis) og bruker fortsatt Imovane. Mulig jeg må starte veldig sakte for å unngå bivirkninger. Synd det ikke er noe psykiater her inne som kan svare :(.

Tror ikke fastlegen min er kvalifisert nok til å vite dette. Vet at vanlig opptrappingsplan er ganske bratt, kanskje jeg kan unngå mye av de forbigående plagene ved å trappe opp veldig langsomt.

Anonymkode: 2fddd...077

Nei det er ikke alltid leger egentlig vet så mye om SSRI, ofte mindre enn hva pasienten kan google seg til. Kan du ikke få en time hos en psykiater angående dette? Det er jo ganske viktig å få rett og kvalifisert behandling når det gjelder dette. Spesielt når du sliter med å komme deg gjennom starten.

Anonymkode: 78332...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke alltid leger egentlig vet så mye om SSRI, ofte mindre enn hva pasienten kan google seg til. Kan du ikke få en time hos en psykiater angående dette? Det er jo ganske viktig å få rett og kvalifisert behandling når det gjelder dette. Spesielt når du sliter med å komme deg gjennom starten.

Anonymkode: 78332...60f

Jo, vil vel bare ta lang tid. Må vel søke DPS og stå på liste etc.Skulle ønske det var en online-psykiater ala NHD tilstede :).

Anonymkode: 2fddd...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vil vel bare ta lang tid. Må vel søke DPS og stå på liste etc.Skulle ønske det var en online-psykiater ala NHD tilstede :).

Anonymkode: 2fddd...077

Du har fått nhd svar :) 

Anonymkode: 325f7...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg tror kanskje det var meg du egentlig ville spørre om dette?

Min diagnose er vel unipolar depresjon. Har ikke hatt mani eller hypomani. 

Jeg har ikke hatt noen utløsende hendelse. Dvs. har aldri vært utsatt for noe traumatisk.  Kjenner meg igjen i din beskrivelse, og opplevde også en svangerskapsdepresjon.  De fleste depresjonene mine har vært moderate og kortvarige. Jeg har klart å fungere i dagliglivet og jeg har gått på jobb.  Men disse depresjonsperiodene kom alltid tilbake minst en gang i året. 

For 5 år siden fikk jeg en alvorlig depresjon. Da klarte jeg ikke lenger å gå på jobb. Klarte faktisk nesten ikke å stå på bena. Hadde også hatt mye angst en stund. Var redd for å fly, kjøre bil etc. og var mye bekymret. Gravde meg ned i grubletanker.  

Da fikk jeg Cipralex og psykologtimer hos DPS.  Etter det har jeg vært helt frisk, så medisinene har fungert veldig godt for meg ja. Jeg kan ikke se for meg å slutte på dem.

 

 

Jeg er ikke trådstarter men ble litt nysgjerrig på hva du skriver om unipolar depresjon. Kjenner meg såå igjen i det du beskriver men gikk ikke til lege med dette før jeg « krasjet» helt. Da hadde jeg en mer alvorlig depresjon og utviklet så mye angst i tillegg at det ble fokuset i behandlingen. Jeg brukte lang tid på å tilpasse meg cipralex. Det var som en ny verden for meg. Å ha overskudd og slippe disse svingningene. Likevell sluttet jeg og begynnte på brintellix fordi jeg hadde noen ubehagelige bivirkninger av cipralex. Jeg har ikke samme gode effekten av brintellix og skal etter to år nå slutte helt med medisiner. Dette i samråd med psykiater. Personlig føler jeg at jeg har hatt en form for « kronisk» depresjon helt fra ungdommen. Lurer på hvordan det blir uten medisin. Skulle gjerne visst litt om hva unipolar depresjon er og om man kan bli frisk uten medisin. 

Anonymkode: d55bf...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...