Gå til innhold

Hissigpropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Heg er en 40 gammel dame som har slitt med store menstruasjonssmerter og blødninger hele livet, og toppet med enorme humørsvingninger så har vi virkelig en oppskrift til suksess.. Etter årevis med behandlinger hos eksperter, har jeg nå vært å høvlet ut slimhinne i livmoren. Blødningen mine virker å være litt mindre, men humøret mitt er helt på trynet. Jeg får humørsvingninger som gjør at jeg havner i stadige krangler med tenåringen min, og jeg har problemer med å ikke snakke høyt/skrike til henne. Hun er bortskjemt, storforlangende og lite hjelpsom, men det hjelper ikke at lunta mi er 1 cm... Jeg hadde hormosprial i to perioder (kan ikke bruke den av ulike årsaker), og opplevde da at alt var mye mer harmonisk. Det skulle mer til for å stresse meg opp, og jeg var litt mer "lettliva" om en kan kalle det det.. Altså virker det som at de hormonene jeg fikk gjennom den spiralen var bra for meg, og jeg lurer rett og slett på hva jeg bør gjøre nå. Finnes det gode råd?

Tusen takk :)

Anonymkode: 4744e...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Still spm i forumet gyn. Der svarer en gynekolog gratis. Kanskje hun kan gi deg noen råd.

Anonymkode: 8cc97...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PMS eller premenstruelle plager er fysiske eller psykiske plager som kommer regelmessig i dagene før menstruasjon. De er helt klart relatert til de hormonelle forhold. PMS har tendens til å øke med alderen, og det blir ikke bedre av å ha en tenåring i huset. Kanskje man skal unngå alvorlige diskusjoner i aktuelle periode? Kanskje gjøre noe hyggelig sammen som å gå tur, på kafe eller kino?

Man kan forsøke med ulike legemidler som kalsium 1500 mg, Vitamin B6 50-100 mg, spironolakton 100 mg, p-pille med drospirenon eller ‘lykkepille’ som er det sikreste, men som kan medføre bivirkninger. Forsøk reseptfri midler først og snakk med lege eller gynekolog, hvis det ikke hjelper. Det kan være en trøst at PMS forsvinner med overgangsalderen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...