Gå til innhold

Trond Giskes sykmelding


ISW

Anbefalte innlegg

Litt uavhengig av sykmeldingen til Giske har Arbeiderpartiet et alvorlig kulturproblem i ledelsen. Det er noe med Arbeiderpartiet som gir meg assosiasjoner til kommunistpartiet i Kina. Det styres av en elite (hvor mange kommer fra samme familier, jfr. Gerhardsen, Stoltenberg m.flere - makten går i arv), og i denne eliten gjelder åpenbart svært få regler. Giske er en historie for seg selv, de har en leder som driver en formuesforvaltning en skipsreder ville misunnet. Valgkampen besto av drittslenging, og alt skjules bak at de er partiet til arbeideren. Det hele stinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Trond Giske er for tiden sykmeldt. Lovverket er ganske klart på at sykepenger kun skal betales der det foreligger medisinsk sykdom. Altså ikke ved arbeidskonflikter eller psykososiale belastninger.

Denne mannen har utelukkende seg selv å takke for situasjonen han har havnet i. Han kunne utmerket godt avstått fra å prøve og være en av gutta i gjengen sin, og følgelig kunne avstått fra å trakassere kvinner seksuelt.

Jeg finner det både betenkelig og dobbeltmoralsk at skattebetalerne nå betaler sykepenger til Trond Giske, samtidig som vanlige folk må gjennomgå begravelser og alvorlige hendelser uten å ha sykepengerettigheter. 

Det er forskjell på kong Salomon, her representert ved eliten i Arbeiderpartiet, og vanlige folk..

Her er jeg helt uenig med deg du! Vi vet ikke hva som helt konkret har skjedd... 

Jeg vet du har rett i forhold til lovverket, men her er vi mange som likevel har blitt sykmeldt i andre diagnoser når det underliggende feks har vært samlivsbrudd, konflikt på arbeidsplassen osv osv. Slike belastninger kan gi massivt stress, søvnproblemer, depresjon, angst, utmattelse osv. En som får lungekreft kan stort sett skylde seg selv - men blir like fullt sykmeldt og dyre behandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cilie skrev:

Her er jeg helt uenig med deg du! Vi vet ikke hva som helt konkret har skjedd... 

Jeg vet du har rett i forhold til lovverket, men her er vi mange som likevel har blitt sykmeldt i andre diagnoser når det underliggende feks har vært samlivsbrudd, konflikt på arbeidsplassen osv osv. Slike belastninger kan gi massivt stress, søvnproblemer, depresjon, angst, utmattelse osv. En som får lungekreft kan stort sett skylde seg selv - men blir like fullt sykmeldt og dyre behandlinger. 

Poenget mitt var at mange IKKE får sykmelding ved tilstandene du viser til. Og gitt hvordan lovverket fungerer så er det egentlig riktig. 

Men Trond Giske blir sykmeldt. Jeg tror det er lettere å få sykmelding når du er «kong Salomon» i så måte.

At han har gjort noe helt ufordragelig er egentlig en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Poenget mitt var at mange IKKE får sykmelding ved tilstandene du viser til. Og gitt hvordan lovverket fungerer så er det egentlig riktig. 

Men Trond Giske blir sykmeldt. Jeg tror det er lettere å få sykmelding når du er «kong Salomon» i så måte.

At han har gjort noe helt ufordragelig er egentlig en annen diskusjon.

Jeg tror de fleste blir det, men skjønner hva du mener - det er nok lettere med visse navn, posisjoner, yrker. Ser den. 

Vet vi hva han har gjort da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Jeg tror de fleste blir det, men skjønner hva du mener - det er nok lettere med visse navn, posisjoner, yrker. Ser den. 

Vet vi hva han har gjort da? 

Vi VET jo ikke, men det er påfallende at så mange yngre jenter plutselig uavhengig av hverandre kommer med sin historie. Trolig har han hatt en vrangforestilling om at han i kraft av sin posisjon har vært Guds gave til yngre kvinner. 

Jeg har dessverre hele veien hatt et nokså tvilsomt inntrykk av Trond Giske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vi VET jo ikke, men det er påfallende at så mange yngre jenter plutselig uavhengig av hverandre kommer med sin historie. Trolig har han hatt en vrangforestilling om at han i kraft av sin posisjon har vært Guds gave til yngre kvinner. 

Jeg har dessverre hele veien hatt et nokså tvilsomt inntrykk av Trond Giske.

Ja, det er mulig du har rett. -Jeg håper dog dette har et mindre omfang enn det kan synes som nå. 

Jeg synes han har god retorikk innenfor et felt som du vet jeg er opptatt av😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, cilie skrev:

Ja, det er mulig du har rett. -Jeg håper dog dette har et mindre omfang enn det kan synes som nå. 

Jeg synes han har god retorikk innenfor et felt som du vet jeg er opptatt av😉

Ja - vet at du liker han litt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Trolig har han hatt en vrangforestilling om at han i kraft av sin posisjon har vært Guds gave til yngre kvinner. 

 

Svært mange i posisjon blir vant til at de kan velge og vrake blant damer (evt. menn), og legger derfor ikke to fingre i mellom når de legger seg etter den eller de de ønsker. Det pleier antakelig å fungere etter hensikten, og metodene blir lite raffinerte. Dette har jeg faktisk observert i ulike sammenhenger. Tror ikke de det gjelder er bevisst at "draget" de har er i kraft av sin posisjon, de tror det kommer av sitt sjarmerende vesen. En kan bare lure på hvor mange som har vært med på leken, i motsetning til de som har varslet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Folk er ikke som man tror ofte. Det er sikkert også politikere som lever og virker også godt med sykdommer. Kanskje noe latent har eskalert. Et magesår ute av kontroll. Hvem vet. Det kan være så mye med mennesker. Han har vel også familie å ta vare på.Det er jo kun en sak mellom personen og legen hva som ligger til grunn for sykemelding helt reelt dersom vedkommende ikke har verge da. Og da skal jo absolutt ingenting "tilflyte " alle oss andre. 

Det er mennesker på alle kanter også i denne saken mener jeg og man bør ikke slå mennesker som " ligger nede".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke det er spesielt at han blir sykemeldt. Han betaler vel sin skatt og har rettigheter som alle andre. Det er normalt å få sykemelding hvis man er i sorg, har samlivsbrudd, utbrent, har psykiske belastninger i perioder, you name it. Er ikke systemet som er feil hvis man blir urettferdig behandlet og ikke får en sykemelding man føler man trenger og bør ha, men den enkeltes lege.

Anonymkode: 4657b...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ikke rart folk blir syke oppi noe sånt nei selv om det aldri må bli slik at " bøddel eller offer" er . hips om happ" synes jeg er viktig.

Jeg sitter mye med en total håpløs opplevelse når det tydeligvis er slik at der er rene banditter også i norsk politikk. Arbeiderpartiet har jo vært mye forskånet så langt og føler jeg har hatt mere preg av en ideell organisasjon. Siste skanse mot kapitalkrefter og mye annet. Synd men sant. Om " hundre år er allting glemt" selvfølgelig men tilbøyeligheten til å stemme ap blant velgermasse man har som målgruppe ja hva med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, issomethingwrong skrev:

Trond Giske er for tiden sykmeldt. Lovverket er ganske klart på at sykepenger kun skal betales der det foreligger medisinsk sykdom. Altså ikke ved arbeidskonflikter eller psykososiale belastninger.

Denne mannen har utelukkende seg selv å takke for situasjonen han har havnet i. Han kunne utmerket godt avstått fra å prøve og være en av gutta i gjengen sin, og følgelig kunne avstått fra å trakassere kvinner seksuelt.

Jeg finner det både betenkelig og dobbeltmoralsk at skattebetalerne nå betaler sykepenger til Trond Giske, samtidig som vanlige folk må gjennomgå begravelser og alvorlige hendelser uten å ha sykepengerettigheter. 

Det er forskjell på kong Salomon, her representert ved eliten i Arbeiderpartiet, og vanlige folk..

Nuvel. Som mangeårig leser på dol har jeg sett mange Jørgen Hattemakere med svakere sak mhp både medisnering og sykemelding... Forøvrig overrasket over ditt innsyn i saken, du VET altså hva som står på sykemeldingen du?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det er visst blitt slik at selv ulovelige og helt forkastelige midler såsom seksuell trakassering og andre ting brukes for " å spille folk av banen"?Er det blitt slik. Hva mister vi nå av verdifullt. Vårt selvbilde er under ødeleggende press. Vi ønsker ikke å se på oss som et seksualibjekt i arbeidslivet. Dette går på helsa løs for folk flest. Hva slags menneskesyn ligger egentlig bak??

Jeg la merke til at selv Amnesty har begynt å få en vinkling i sine saker som om at håpløsheten har tatt oss alle.

En ny form for systematisert mobbing? Jeg vil påstå at også vanlig mennesker utsettes for sånt og at også har nådd de ressursterke grupper. Virker som moral og alt blir helt fordreiet av høyrekreftene. Vi tar snart loven i egne hender???? Bare skremmende utvikling. Jeg tror ikke velgerne vil ha det slik at målet helliggjør alle midler.

Hvor blir det av politikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
7 timer siden, Maggie55 skrev:

Det er visst blitt slik at selv ulovelige og helt forkastelige midler såsom seksuell trakassering og andre ting brukes for " å spille folk av banen"?Er det blitt slik

Jeg tror kvinner måtte finne seg i mer før. Det nye er at folk faktisk tar tak i problemet og kaller det for trakassering.

Jeg ser ikke på dette primært som et spill.

Samtidig er mennesker bare mennesker. Det blir nok fort sånn at politiske motstandere også er de som går hardest ut mot i Giske, mens de allierte er mer tilbakeholdne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, cilie skrev:

Her er jeg helt uenig med deg du! Vi vet ikke hva som helt konkret har skjedd... 

Jeg vet du har rett i forhold til lovverket, men her er vi mange som likevel har blitt sykmeldt i andre diagnoser når det underliggende feks har vært samlivsbrudd, konflikt på arbeidsplassen osv osv. Slike belastninger kan gi massivt stress, søvnproblemer, depresjon, angst, utmattelse osv. En som får lungekreft kan stort sett skylde seg selv - men blir like fullt sykmeldt og dyre behandlinger. 

 

Dette er blant det mest konkrete av hva som hittil har skjedd i saken og som kommer fra en av varslerne selv: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KvpvWG/Vi-som-varslet-om-Giske--anonym-kvinne-?p2param=View.8476bfd0-867a-40c9-916d-5b61a5266270.transactionId_8476bfd0-867a-40c9-916d-5b61a5266270&xtatc=INT-40-[1]

Anonymkode: 00340...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mye handler nok om kjønn og om utvelgelse og ikke minst rekruteringsmåter til høyere posisjoner kanskje? Hvordan siles disse talentene og hvor mange må bare finne seg i at dette var ikke verdens best anvente tid. Det nytter ikke å gå bakover i tida med all diskriminering og hvor mye gikk etter familiebakgrunn. Nå er det kanskje bare penger som gjelder? 

På den annen side må man bare aldri glemme å leke tror jeg. Det er bare gjennom leken vi blir mennesker tror jeg. Jeg tror det lekes for lite også på sykehjem og barnehager. Det forskes for lite i hva leken betyr for mennesket. 

Jeg mener ikke å si at dette ikke er alvorlig og jeg skjønner at arbeiderpartiet har ikke plass for alle talenter men" vil velge på øverste hylle i livet" 

Kanskje man burde se seriøst nærmer på Hvodan man rekrutterer oppover i partiet. Er veien oppover bare gjennom å " please" andre? Virker som ting " skjer" alle andre steder enn i seminarrommet. På den annen side alle kan jo ikke være partiledere og sånn. De som har sånne posisjoner burde være faglig godt kompetente og ikke usikre på seg selv eller sin rolle. En leder har også en leder som skal gi tid og påfyll. Veldig leit at sånne erfaringer skal måtte skje. Ikke tilfeldig at det er kvinner som mest får lide. Det ligger dessverre i samfunnsnormer våre. 

Jeg  har personlig alltid holdt en knapp på arbeiderbevegelsen så jeg håper Arbeiderpartiet snart kan friskmeldes igjen. Ønsker bare god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...