Gå til innhold

spørsmål om pipelleprøve og utskrapning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skrev her i høst, i vedlagte innlegg, om mine blødningsforstyrrelser. Pipelleprøven viste kompleks hyperplasi uten atypi, og jeg ble derfor henvist for utskrapning (fraksjonert abrasio). Denne ble utført kort tid etterpå. Resultatet viste at det ikke forelå noe hyperplasi uten atypi, eller noe annet,  i det hele tatt. 

Jeg undrer meg derfor over følgende:

1. Var resultatet på pipelleprøven misvisende, eller feil?

2. Kan utskrapningen ha vært negativ fordi jeg på det tidspunktet tok provera?

3. Bør jeg foreta meg noe spesielt nå?

4. Jeg har gjennomført en 3 med kur med provera. Siste tablett ble tatt 12 desember. Jeg har enda ikke fått noen blødning. Kan dette tyde på at syklusen igjen er på utur?

 

 

 

Anonymkode: 4038b...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

 

Ulike former for hyperplasi (fortykkelse) av livmorslimhinnen er vanlig hos kvinner som nærmer seg overgangsalderen, dvs er i 40 årene. Det skyldes at eggløsningen svikter og at det ikke dannes hormonet progesteron som regulerer vekst av livmorslimhinnen og gir regelmessig syklus. Er det fortsatt god produksjon av østrogen, medfører det hyperplasi.

Provera er et kunstig progesteron som erstatter det som mangler. Det er god behandling for hyperplasi. Så hvis du har startet med Provera mellom de to undersøkelser, så forklarer det at hyperplasien ble borte. Det kan også skyldes at østrogenproduksjonen er redusert, det forklarer at du ikke får bortfallsblødning etter siste proverakur. Hormonproduksjonen svinger mye i tiden før det stopper opp ved menopausen. Så det er ikke mulig å si noe fremtidig syklus. Det er mulig at du vil få behov for ny Provera-behandling, men se det an.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...