Gå til innhold

Hvordan vet an man om man har sovet for lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vet man at man har sovet for lite? og hva kan konsekvensene bli hvis man ikke sover på veldig lenge?

Anonymkode: 80fc5...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk har ulikt søvnbehov, men alt under 4 timer per døgn vil regnes som helseskadelig lite over tid. Hvis man ikke sover på flere dager vil en på et tidspunkt kunne bli psykotisk. Når det skjer er også individuelt. Jeg fikk beskjed om ha 4 døgn helt uten søvn  som en kjøreregel for når jeg bør kontakte helsevesenet for å få sovemedisiner (jeg har insomni), men det fins ingen fast regel. I ytterste konsekvens vil en dø. Når det skjer er individuelt, men kommer en opp mot 10 døgn er nok faren overhendgende for dødsfall. Man har selvsagt ingen særlig eksakt forskning på noe av dette siden eksperimenter vil være svært uetisk. Noen kan bli psykotisk alt etter 2-3 døgn og verdensrekorden i "våkenhet" er 11 døgn uten at han som har den døde av å sette den. 

Anonymkode: fa04f...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det forklarer hvorfor jeg trodde jeg så ett digert, lilla lykke troll komme mot meg og at pus med støvler fra shrek fulgte etter meg og prøvde å bitch slappe meg. Etter at jeg ikke fikk blund på øyet på en og en halv uke.... (jeg var extremt stresset) jeg har ikke sett slike rare ting siden, men så har søvnen blitt bedre også. 

Anonymkode: 80fc5...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man har sovet for lite? og hva kan konsekvensene bli hvis man ikke sover på veldig lenge?

Anonymkode: 80fc5...e71

Det merker jeg lett på jobb. Jeg tenker ikke klart og har større problemer med å konsentrere meg. 

Konsekvensene av lang tid uten søvn er vel psykose og så varierer det fra person til person hvor lang tid uten søvn det tar. 

Heldigvis har jeg aldri sovet så lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

På kort sikt vil man bruke mye tid på å handle dagligvarer. Melk og brød men i butikken aner du ikke hva du skal ha og kommer gjerne hjem med noe helt annet. Potetene svis i gryta, sausen koker over og du klarer ikke huske hva du skal gjøre så.. .på tide å få seg noe søvn. Blir også mere ustabil i humøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man har sovet for lite? og hva kan konsekvensene bli hvis man ikke sover på veldig lenge?

Anonymkode: 80fc5...e71

Jeg sover ca 8 timer hver natt. Hvis jeg ikke gjør det blir jeg sliten / stresser lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...