Gå til innhold

Strikkejakke/ -genser


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg skal få en hjemmestrikket genser eller jakke, men klarer ikke å bestemme meg for mønster og farge! Det er jo så mange fine! Det skal være rundfelling, det er det eneste jeg har bestemt, i tillegg til tynt ullgarn (evt alpakka?)

Tenkte i utgangspunktet på en Marius-genser, for det har jeg ikke. Ikke i blå/hvit/rød, men evt grå/hvit/koks eller noe annet...

Men det er jo så mange mønstere! Hva synes dere? Og jakke eller genser? Farger?

Hjelp! Gjerne med bilder/link, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg skal få en hjemmestrikket genser eller jakke, men klarer ikke å bestemme meg for mønster og farge! Det er jo så mange fine! Det skal være rundfelling, det er det eneste jeg har bestemt, i tillegg til tynt ullgarn (evt alpakka?)

Tenkte i utgangspunktet på en Marius-genser, for det har jeg ikke. Ikke i blå/hvit/rød, men evt grå/hvit/koks eller noe annet...

Men det er jo så mange mønstere! Hva synes dere? Og jakke eller genser? Farger?

Hjelp! Gjerne med bilder/link, takk :)

Nancy-kofta er nydelig synes jeg, er litt lei av Marius i grunnen, synes det mønsteret er litt hardt og kantete, men i de rette fargene er det fint (jeg er ikke begeistret for originalen). Meld deg inn i Koftegruppa på fb - det er vanvittig mange fine kofter der ute! Stikk innom biblioteket også, det finnes mange flotte bøker med kofteoppskrifter. :) Selv har jeg planer om å strikke meg Sørlandskifta (den må jo være midt i blinken for deg!) med mønster bare øverst, den finnes i flere utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Nancy-kofta er nydelig synes jeg, er litt lei av Marius i grunnen, synes det mønsteret er litt hardt og kantete, men i de rette fargene er det fint (jeg er ikke begeistret for originalen). Meld deg inn i Koftegruppa på fb - det er vanvittig mange fine kofter der ute! Stikk innom biblioteket også, det finnes mange flotte bøker med kofteoppskrifter. :) Selv har jeg planer om å strikke meg Sørlandskifta (den må jo være midt i blinken for deg!) med mønster bare øverst, den finnes i flere utgaver.

Ja, Nancykofta er veldig fin! Visste ikke at det var det den kofta het...! Jeg jar to kofter med knapper og to gensere i tjukt ullgarn. Nå skal jeg ha tynt garn. Kan jfg ha Nancy-genser og ikke kofte? Tenker vel egentlig at det skal være et plagg jeg bruker til hverdags på jobb.  De jeg har fra før er for tjukke, så de brukes når jeg skal være ute. Tenker at genser er mer jobbplagg enn jakke? Den var veldig fin i blå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

Ja, Nancykofta er veldig fin! Visste ikke at det var det den kofta het...! Jeg jar to kofter med knapper og to gensere i tjukt ullgarn. Nå skal jeg ha tynt garn. Kan jfg ha Nancy-genser og ikke kofte? Tenker vel egentlig at det skal være et plagg jeg bruker til hverdags på jobb.  De jeg har fra før er for tjukke, så de brukes når jeg skal være ute. Tenker at genser er mer jobbplagg enn jakke? Den var veldig fin i blå 😊

Både Nancy og Sørland finnes som både jakke og genser - meld deg inn i koftegruppa sa jeg! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, påskelilje skrev:

Ja, Nancykofta er veldig fin! Visste ikke at det var det den kofta het...! Jeg jar to kofter med knapper og to gensere i tjukt ullgarn. Nå skal jeg ha tynt garn. Kan jfg ha Nancy-genser og ikke kofte? Tenker vel egentlig at det skal være et plagg jeg bruker til hverdags på jobb.  De jeg har fra før er for tjukke, så de brukes når jeg skal være ute. Tenker at genser er mer jobbplagg enn jakke? Den var veldig fin i blå 😊

 

Jeg klarer ikke helt se for meg tynne kofter? Jeg tror jeg ville valgt en kofte (jakke) i stedet for genser til jobbbruk, og ikke nødvendigvis helt tynn. Da kan du velge å ha den åpen eller ta den av om det blir for varmt (ha en enkel genser eller bluse under).

 

Når det er sagt er nok Lillemus langt mer bevandret i kofteverdenen enn jeg. Denne så forresten fin ut, om man ønsker en mer moderne/feminin jakke: https://www.sidselhoivik.no/produkt/garnpakker/med-oppskrift/morgendis-kofte

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, påskelilje skrev:

Nå skal jeg ha tynt garn. Tenker vel egentlig at det skal være et plagg jeg bruker til hverdags på jobb.  De jeg har fra før er for tjukke, så de brukes når jeg skal være ute. Tenker at genser er mer jobbplagg enn jakke?

Jeg er enig med deg i at hvis du har bestemt deg for tynt garn, er det like greit med genser. 

Kofter / strikkejakker bør være litt tykkere, slik at man regulerer varmen ved å ha den åpen eller ta den av, slik Xtra skriver ovenfor her.  Hvis garnet er så tynt at det ser og kjennes best ut å ha den lukket eller halvkneppet, kan du like gjerne gå for genser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.1.2018 den 16.20, påskelilje skrev:

Jeg skal få en hjemmestrikket genser eller jakke, men klarer ikke å bestemme meg for mønster og farge! Det er jo så mange fine! Det skal være rundfelling, det er det eneste jeg har bestemt, i tillegg til tynt ullgarn (evt alpakka?)

Tenkte i utgangspunktet på en Marius-genser, for det har jeg ikke. Ikke i blå/hvit/rød, men evt grå/hvit/koks eller noe annet...

Men det er jo så mange mønstere! Hva synes dere? Og jakke eller genser? Farger?

Hjelp! Gjerne med bilder/link, takk :)

Søk opp 'rallar-genser dame' så får du opp utrolig mye nydelig. Fargene er smak og behag, men selv foretrekker jeg naturlige farger, gjerne lyse.

Dale garn har de beste garnene syns jeg og foretrekker myke varianter. Silke alpakka er jo en drøm🌼

Anonymkode: 9eb02...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 6.55, Lillemus skrev:

Både Nancy og Sørland finnes som både jakke og genser - meld deg inn i koftegruppa sa jeg! ;) 

Takk for tips om Koftegruppa! Utrolig mye flott der :) NESTEN sånn at jeg fikk lyst til å strikke sjøl :rolleyes: Må kanskje gjøre ferdig votten jeg begynte på i påska først!

Bestemte meg for Nancy-genser i blåfarger. Blir kjempefint, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Takk for tips om Koftegruppa! Utrolig mye flott der :) NESTEN sånn at jeg fikk lyst til å strikke sjøl :rolleyes: Må kanskje gjøre ferdig votten jeg begynte på i påska først!

Bestemte meg for Nancy-genser i blåfarger. Blir kjempefint, tror jeg!

Jeg sikler på Sørlandskofta og angrer på at jeg ikke kjøpte garn i dag, men jeg må jo finne ut hvilket garn jeg skal strikke i! :D Har lyst til å sette i glidelås istedet for knapper, det finnes faktisk egne glidelåser til å sette i strikka-kofter. Jeg går for kofte, ikke genser - MÅ ha noe jeg kan åpne litt for å lufte, genser blir for tett for meg. #overgangsalder...

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg sikler på Sørlandskofta og angrer på at jeg ikke kjøpte garn i dag, men jeg må jo finne ut hvilket garn jeg skal strikke i! :D Jeg går for kofte, ikke genser - MÅ ha noe jeg kan åpne litt for å lufte, genser blir for tett for meg. #overgangsalder...

Den var veldig flott. Men må innrømme at jeg ikke har lagt merke til den før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...