Gå til innhold

Venninne med Psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Har en venninne som ble tvangsinnlagt med psykose i oktober 2017. Hun ble tvangsinnlagt av legen på legevakten, ikke av familie og venner. Siden hun ble tvangsinnlagt har hun vært på isolat, med 2 stk som sitter utenfor (!) døren hennes. Rommet hennes minner mer om en glattcelle, kun med en seng. Rommet har  hverken gardiner, nattbord eller en ekstra stol, og hun har heller ikke tilgang  til  egen mobil eller nettbrett, og heller ikke tv og lignende. Spørsmålet mitt er: hvor lenge kan en holdes totalt isolert på "glattcelle" uten stimuli av noen slag? Hun er fortsatt på isolat, men får nå lov å ta imot besøk. Jeg har vært der flere ganger, og for hver gang virker hun mer og mer seg selv, og gir uttrykk for selv at hun nå syntes dette minner mer om straff enn behandling. Er dette vanlig behandlingsmetode for psykisk syke??

Anonymkode: d5379...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har en venninne som ble tvangsinnlagt med psykose i oktober 2017. Hun ble tvangsinnlagt av legen på legevakten, ikke av familie og venner. Siden hun ble tvangsinnlagt har hun vært på isolat, med 2 stk som sitter utenfor (!) døren hennes. Rommet hennes minner mer om en glattcelle, kun med en seng. Rommet har  hverken gardiner, nattbord eller en ekstra stol, og hun har heller ikke tilgang  til  egen mobil eller nettbrett, og heller ikke tv og lignende. Spørsmålet mitt er: hvor lenge kan en holdes totalt isolert på "glattcelle" uten stimuli av noen slag? Hun er fortsatt på isolat, men får nå lov å ta imot besøk. Jeg har vært der flere ganger, og for hver gang virker hun mer og mer seg selv, og gir uttrykk for selv at hun nå syntes dette minner mer om straff enn behandling. Er dette vanlig behandlingsmetode for psykisk syke??

Anonymkode: d5379...8d1

Har selv sittet på rom med bare madrass på gulvet. Alt var tatt ut, også sengen. Det høres kanskje ille ut, men jeg trengte det slik i en periode. Bare et lite bilde på veggen hadde vært for mye inntrykk for meg da, jeg måtte være helt uten noe form for inntrykk.      Etterhvert som jeg ble bedre kom møblene inn igjen og etterhvert fikk jeg gå litt ut i avdelingen. Tilslutt løste de helt opp og jeg fikk bevege meg fritt i avdelingen. 

Uten denne behandlingen tror jeg at det hadde tatt vesentlig lengre tid før jeg ble frisk. Jeg skjønte vel ikke det da, men da jeg begynte å friskne til så skjønte jeg det. Da gjelder det å være tålmodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har en venninne som ble tvangsinnlagt med psykose i oktober 2017. Hun ble tvangsinnlagt av legen på legevakten, ikke av familie og venner. Siden hun ble tvangsinnlagt har hun vært på isolat, med 2 stk som sitter utenfor (!) døren hennes. Rommet hennes minner mer om en glattcelle, kun med en seng. Rommet har  hverken gardiner, nattbord eller en ekstra stol, og hun har heller ikke tilgang  til  egen mobil eller nettbrett, og heller ikke tv og lignende. Spørsmålet mitt er: hvor lenge kan en holdes totalt isolert på "glattcelle" uten stimuli av noen slag? Hun er fortsatt på isolat, men får nå lov å ta imot besøk. Jeg har vært der flere ganger, og for hver gang virker hun mer og mer seg selv, og gir uttrykk for selv at hun nå syntes dette minner mer om straff enn behandling. Er dette vanlig behandlingsmetode for psykisk syke??

Anonymkode: d5379...8d1

Ja, i blant så kan det å skjerme vedkommende fullstendig, og å frata personen alle muligheter til å skade seg selv, være en måte å hjelpe vedkommende ut av psykose på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Ja, i blant så kan det å skjerme vedkommende fullstendig, og å frata personen alle muligheter til å skade seg selv, være en måte å hjelpe vedkommende ut av psykose på. 

Ja, helt enig. Vil også gjerne si at det å skade seg selv ikke bare gjelder det å fysisk skade seg, men også bli skjermet fra andre pasienter. Det er ikke alltid like gøy å komme ut av en psykose og så få høre av medpasienter hvor mye rart/dumt en har sagt eller gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Ja, det er helt vanlig.  

Har selv vært på "skjerming" et par ganger. Det er ikke så dårlige fasiliteter for å være kjip mot pasienten, det er slik med hensikt. De tar også mobil osv fordi det er til pasientens beste. 

Senere blir hun kanskje flyttet over til en annen avdeling som er litt hyggeligere, når hun blir bedre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...