Gå til innhold

Prøver å bli gravid - sliter med å få eggløsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gått på p-piller siden jeg var 17. Sluttet for 5 mnd siden og har dermed brukt p-piller i over 6 år. Sluttet på pillen i august 2017. Har prøvd å bli gravid siden, men ikke hatt eggløsning og dermed ikke mensen. Fikk eggløsning 5 desember, fikk da stillestående smiley på cb sin digitale eggløsningstest. Gikk alså fire mmd fra p-pilleslutt til første mensen. 10 dpo fikk jeg positiv graviditetstest, men SA i graviditetsuke 4.. hadde da eggløsning 5 desember og blødning av SA 21 desember - altså ca da jeg skulle hatt mensen. Vil nå prøve på nytt. Mtp det som er gjennomsnittlig syklus hos kvinner skulle jeg nå hatt eggløsning, og har derfor tatt eggløsningsteste. Har fått blinkende smiley i seks dager nå.. noen erfaringer? Ikke gravid.. kan det være pcos? Eller er eggløsningen på veg? Er nå fem mnd siden jeg sluttet på pillen..

Anonymkode: e9b09...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

 

Hør her, burde du ikke ta det litt med ro og ikke styre så voldsomt med tester her og der?

I den periode hvor du har brukt p-pille har samarbeidet mellom hypofyse og eggstokk vært ute av drift, og kroppen skal nå lære samspillet som fører til eggmodning og eggløsning. Det kan ta noen tid. Du ble altså sannsynligvis gravid ‘på første forsøk’, men det som nok skjer hos nesten halvparten av de som prøver, er at graviditeten stopper opp. Det kan ofte bare registreres som en litt forsinket menstruasjon. Det har nå gått 14 dager siden siste blødning startet og du har ikke registrert eggløsning. Det er ikke unormalt.

Du er 23 år og det er en alder med størst fruktbarhet , men likevel blir ikke mer enn ca en tredel gravide per måned. Jeg vil anbefale deg å se det an. Hvis det kommer menstruasjon med 25-35 dagers intervall, kan du regne nok så sikkert med at du har eggløsning, ca 14 dag i syklus. Man kan bli gravid i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS du husker folat, ingen røyk og ingen alkohol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Ett spørsmål til. Hadde klamydia i tre år før jeg oppdaget det tilfeldig på ein sjekk nedentil. Kun hatt en sexparner som jeg nå har vært sammen med i syv år. Tror du dette har noe å si for mine sjanser å bli gravid? Har lest så mye om at det kan gi tette eggledere..

Anonymkode: e9b09...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke at en 'tilfeldig' positiv prøve vil påvirke din fruktbarhet. Selv ved en eggelederbetennelse med feber og smerter, vil 85% ha normal fruktbarhet etterpå.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...