Gå til innhold

Gravid eller uteblitt menstruasjon?


Byefox

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en MA da jeg var 5-6 uker gravid. Etter det tok det ca 5 uker før jeg hadde første menstruasjon (begynte 26. november), og den virket helt normal. Etter det har vi hatt jevnlig sex i perioden 1. desember - 18. desember. Rundt 9-10. desember hadde jeg en stor mengde helt gjennomsiktig utflod, og vi hadde sex da i håp om at det kanskje var eggløsning. Dagen etter dette fikk jeg en veldig rar blødning (aldri hatt noe liknende). Det startet med litt lyse rosa utflod / lyst blod, men dagen etter var det veldig mørkt (ikke vanlig rød menstruasjon, men ordentlig mørkt blod, nesten svart i fargen). Det varte i et par dager, og det var ikke veldig mye blod, men nok til at jeg måtte gå med bind i ca. 3 dager.

Regnet med at jeg kom til å få mensen igjen mellom 24.-28. desember, men så langt har den ikke kommet. Jeg har tatt 2 graviditetstester: 31. desember og 3. januar. Begge var negative. Når jeg var gravid for første gang testet jeg først positivt en uke etter uteblitt menstruasjon. 

Jeg føler meg mye kvalm og har en slags rar følelse i magen av og til sent på kvelden/natten, likt som jeg har hatt dagen før jeg får mensen, men dette har pågått i 2-3 uker nå. Blir også spesielt kvalm bare av å sitte bittelitt i bil. Det er utrolig irriterende. Sliter med å sove, og med å få studert, pluss at det tærer veldig på meg. Håper jo bare på å være gravid, men da burde jeg vel ha fått en positiv test nå. Bekymrer meg også for hva det kan være hvis jeg ikke er gravid, og når jeg kommer til å få menstruasjon igjen?

Setter veldig pris på alt av svar! Dette er tungt, og det går ut over både studier og humør! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den blødning du hadde kan enten ha vært eggløsningsblødning eller blødning fra en ’irritert livmorhals’. Du forventet menstruasjon omkring 30.12. (ved 5 ukers syklus) og det er altså gått noen få dager over tiden. Se det an en ukes tid før du tar en ny test. Hvis du ikke har fått menstruasjon og testen fortsatt er negativ, er det mulig å få tatt en blodprøve for svangerskapshormonet hos din fastlege.

Det er mulig at du har vært tidlig gravid og det så har stoppet opp (se forrige svar fra meg her på siden).

Jeg håper at problemet snart løser seg. Du kan faktisk ikke gjøre annet enn å se det an.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...