Gå til innhold

Hormonoverdose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok en medisinsk abort for ca 5 uker siden og siden da har jeg både begynt på p-pillen Cerazette...samt tatt en angrepille (EllaOne) pga at jeg glemte å ta pillen en dag og ville være på den sikre siden. Denne angrepillen slo meg derimot totalt ut. Hodet dundret noe helt vanvittig uten at smertestillende hjalp. Kroppen kjentes helt utmattet og det føltes som jeg hadde tatt krafig sovemedisin på lyse dagen. Jeg har en liten baby hjemme og slet med å komme igjennom dagen uten at det skulle gå utover henne.

Det hele varte i nesten 2 døgn og endelig nå begynner jeg å komme meg til meg selv igjen. Jeg er likevel fortsatt litt skjelven og føles som kroppen har fått litt 'bank. Har forøvrig spist/drukket, sovet nok forøvrig. Har heller ikke tatt noen andre medisiner utenom Paracet og Ibux

Nå sitter jeg å lurer på om dette er en normal reaksjon/bivirkning av angrepillen (Ellaone), eller om jeg rett og slett fikk en liten hormonoverdose? Og burde jeg tatt en tur til legen?

Jeg har ikke fått tilbake mensen etter aborten. Vil alt dette hormonstyret kunne føre til at jeg vil få problemer med regelmessig menstrasjon framover?

Og kanskje viktigst av alt. Vil alt dette kunne føre til at jeg kan få problemer med å bli gravid i framtiden?

Litt engstelig kjenner jeg..

 

 

Anonymkode: 8d0d9...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her er det flere ting: reaksjonen din på Ella-one er ganske sterk. En blir vanligvis bare litt ekkel i kroppen om en merker noe. Om du velger å kontakte lege eller ikke må du vurdere selv. Men du har også nylig vært gjennom en abort som også kan spille inn på formen, så hvis du føler deg redusert er en legesjekk kanskje fornuftig?

Men mest av alt: p-piller og nødprevensjon sammen kan gjøre at nødprevensjonen ikke fungerer. Du bør bruke kondom i tillegg nå til minst 9 dager etter du tok nødprevensjon. Du kan lese om det selv her: 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/07/06/angrepille-kan-odelegge-p-pille-effekt/

Hvis du ikke har fått mens i løpet av 2 uker, bør du faktisk ta en graviditetstest for å være på den sikre siden. Ellers kan menssyklus være forstyrret i flere mnd etter abort. Mensen kommer som regel igjen først et sted mellom 4 og 8 uker etter abort og syklusen kan være uregelmessig de første rundene etter det også. Så det virker helt normalt. 

Ellers er medisinsk abort ganske skånsomt for kroppen og du har heller ikke hatt komplikasjoner så det er ingen grunn til å tro du ikke kan bli gravid igjen. 

Anonymkode: 2d32b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ikke utelukkes at det er en sjelden reaksjon på ellaone, men egentlig ikke 'overdose'. Det er ikke så heldig å kombinere ellaone og cerazette da de har motsatte effekter. Du har fått informasjon om bruk av kondom i 9 dager, og det er viktig, for man kan regne med at Ellaone reduserer effekten av Cerazette i noen dager. Jeg kan ikke helt se at det er nødvendig med legebesøk, hvis du er ved å komme deg.

Cerazette kan stoppe menstruasjonen, men ta en gravididtetestest hvis du ikke får menstruasjon 'til ventet tid'.

Det er ikke abort eller angrepillen, som vil påvirke din syklus fremover, men Cerazette. En tredel får mindre eller ingen blødning, en tredel får nærmest normal blødning og siste tredel får sterkere blødning. Hold ut, blødningen blir mindre etterhvert.

Det du har opplevet, vil ikke påvirke din fremtidge fruktbarhet. 

Vennlig hilsen Mette

PS hvis du har lett for å glemme å ta pille, så er prevensjonsstaven kanskje en mulighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det flere ting: reaksjonen din på Ella-one er ganske sterk. En blir vanligvis bare litt ekkel i kroppen om en merker noe. Om du velger å kontakte lege eller ikke må du vurdere selv. Men du har også nylig vært gjennom en abort som også kan spille inn på formen, så hvis du føler deg redusert er en legesjekk kanskje fornuftig?

Men mest av alt: p-piller og nødprevensjon sammen kan gjøre at nødprevensjonen ikke fungerer. Du bør bruke kondom i tillegg nå til minst 9 dager etter du tok nødprevensjon. Du kan lese om det selv her: 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/07/06/angrepille-kan-odelegge-p-pille-effekt/

Hvis du ikke har fått mens i løpet av 2 uker, bør du faktisk ta en graviditetstest for å være på den sikre siden. Ellers kan menssyklus være forstyrret i flere mnd etter abort. Mensen kommer som regel igjen først et sted mellom 4 og 8 uker etter abort og syklusen kan være uregelmessig de første rundene etter det også. Så det virker helt normalt. 

Ellers er medisinsk abort ganske skånsomt for kroppen og du har heller ikke hatt komplikasjoner så det er ingen grunn til å tro du ikke kan bli gravid igjen. 

Anonymkode: 2d32b...65e

Takk for godt svar! Tipper på at du kanskje jobber i bransjen? Eller erfaringer på området. Du virker ihvertfall så kunnskapsrik og så ble jeg litt nysgjerrig, men jeg vet jo at jeg ikke har noe med det;)

 Jeg er nå kommet meg helt til hektene igjen, PUH! Jeg valgte også derfor å droppe legebesøk. Det var betryggende å få avkreftet evt problemer med fertlitet (pga mye hormontilskudd) i framtiden av gynekokolog og takk for tips om ekstra prevensjon de første 9 dagene. Jeg tror i det hele tatt jeg vil vurdere nytt prevensjonsmiddel framover, siden jeg allerede mistenker flere bivirkninget av Cerazette. 

Anonymkode: 8d0d9...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan ikke utelukkes at det er en sjelden reaksjon på ellaone, men egentlig ikke 'overdose'. Det er ikke så heldig å kombinere ellaone og cerazette da de har motsatte effekter. Du har fått informasjon om bruk av kondom i 9 dager, og det er viktig, for man kan regne med at Ellaone reduserer effekten av Cerazette i noen dager. Jeg kan ikke helt se at det er nødvendig med legebesøk, hvis du er ved å komme deg.

Cerazette kan stoppe menstruasjonen, men ta en gravididtetestest hvis du ikke får menstruasjon 'til ventet tid'.

Det er ikke abort eller angrepillen, som vil påvirke din syklus fremover, men Cerazette. En tredel får mindre eller ingen blødning, en tredel får nærmest normal blødning og siste tredel får sterkere blødning. Hold ut, blødningen blir mindre etterhvert.

Det du har opplevet, vil ikke påvirke din fremtidge fruktbarhet. 

Vennlig hilsen Mette

PS hvis du har lett for å glemme å ta pille, så er prevensjonsstaven kanskje en mulighet.

 

 

Takk for betryggende svar, nå ble jeg lettet. Jeg tror absolutt at p-staven er et godt alternativ for meg og skal nå lese mer om dette.

Anonymkode: 8d0d9...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...