Gå til innhold

Skaffe seg en elsker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei venninne av meg er gift med en mann som har en uhelbredelig sykdom. De har ikke kunnet ha sex på over 10 år. Nå har hun fått det for seg at hun vil ta seg en elsker uten at mannen vet om det.

Noen innspill? Er det moralsk forsvarlig?

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne av meg er gift med en mann som har en uhelbredelig sykdom. De har ikke kunnet ha sex på over 10 år. Nå har hun fått det for seg at hun vil ta seg en elsker uten at mannen vet om det.

Noen innspill? Er det moralsk forsvarlig?

Anonymkode: c9cf7...807

Hvis jeg var i hans situasjon (altså den syke) så ville jeg jo ikke at min sykdom skulle føre til at partneren min måtte leve i sølibat, men jeg innrømmer at det hadde sittet langt inne å "godkjenne" at han fikk seg en elskerinne.

Jeg tror ikke jeg selv heller hadde klart å nyte sex med en annen mann i en slik situasjon. Jeg synes ikke noe om å gå bak ryggen på sin partner, uansett situasjon så jeg ville ikke bifalt hennes avgjørelse, men det må jo nesten være opp til henne ettersom hun er voksen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ingenting om å gå bak noens rygg. 

Jeg lever selv i sølibat inntil videre, og jeg kan garantere at finner jeg en mann igjen så kommer jeg aldri til å gå bak ryggen hans. Åpenhet, ærlighet og kommunikasjon er viktig i et forhold. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er et av få tilfeller der utroskap er greit i mine øyne. Det kan gagne begge to. 

Anonymkode: 6a307...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg syns hun burde være åpen med han om det, det kan være han forstår og aksepterer det. Jeg hadde akseptert om min mann ville hatt en elskerinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et av få tilfeller der utroskap er greit i mine øyne. Det kan gagne begge to. 

Anonymkode: 6a307...2b6

Ja, jeg er enig med deg. Måtte bare høre litt om hva andre synes, før jeg evt. sier at jeg støtter henne. Her har jeg fått tre "negative" svar (altså nei/ikke), og ett "positivt" svar (ja/sett i gang) - og jeg velger å høre på deg siden jeg er av samme oppfatning, hehe ;)

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg syns hun burde være åpen med han om det, det kan være han forstår og aksepterer det. Jeg hadde akseptert om min mann ville hatt en elskerinne. 

Det hadde jeg også. Jeg hadde soleklart gitt mannen min grønt lys til å finne seg en elskerinne, hvis situasjonen var slik at jeg var den syke og som ikke kunne stille opp seksuelt. Men det blir straks mer fyfy om det er snakk om en kvinne som vil skaffe seg en elsker. Lurer på hvorfor det er slik.

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg synes ingenting om å gå bak noens rygg. 

Jeg lever selv i sølibat inntil videre, og jeg kan garantere at finner jeg en mann igjen så kommer jeg aldri til å gå bak ryggen hans. Åpenhet, ærlighet og kommunikasjon er viktig i et forhold. :) 

Ja, men her er det snakk om en alvorlig syk mann som ikke fungerer seksuelt. Nå er du singel, men du hadde nok ikke frivillig funnet deg en syk mann som du aldri kunne hatt samleie/sex med. Du hadde selvsagt funnet deg en som kan prestere.

Her er det snakk om et ektepar som har levd sammen i mange år, men som ikke lenger kan ha sex. Spørsmålet er om det er "greit" at hun nå finner seg en elsker siden det tærer sånn på henne å vite at hun aldri kan ha samleie igjen. Aldri kjenne et mannlig lem inni seg igjen, aldri få seg et knull igjen, osv. Hun er 42 år.

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men her er det snakk om en alvorlig syk mann som ikke fungerer seksuelt. Nå er du singel, men du hadde nok ikke frivillig funnet deg en syk mann som du aldri kunne hatt samleie/sex med. Du hadde selvsagt funnet deg en som kan prestere.

Her er det snakk om et ektepar som har levd sammen i mange år, men som ikke lenger kan ha sex. Spørsmålet er om det er "greit" at hun nå finner seg en elsker siden det tærer sånn på henne å vite at hun aldri kan ha samleie igjen. Aldri kjenne et mannlig lem inni seg igjen, aldri få seg et knull igjen, osv. Hun er 42 år.

Anonymkode: c9cf7...807

Hvis hun holder det hemmelig vil han i teorien ikke ha vondt av det, men klarer hun selv å leve med noe sånt? Det er nok en stor risiko for at hun knytter seg følelsesmessig til en elsker også, så mannen vil oppleve at hun glir unna. 

Konvensjonell moral og visdom sier at man alltid skal være åpen og ærlig. Dermed skulle man prøve å få godkjenning fra kjæresten om man vil ha et åpent forhold. Det er nok godt for henne å slippe et dobbeltliv, men bare det å stille spørsmålet ødelegger nok forholdet til mannen. Hvis det er han som tar det opp blir det noe annet. 

Jeg synes egentlig sølibat eller hemmelig elsker virker best med tanke på mannen. Da slipper han å ligge våken og tenke på at hun er i armene til noen andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men her er det snakk om en alvorlig syk mann som ikke fungerer seksuelt. Nå er du singel, men du hadde nok ikke frivillig funnet deg en syk mann som du aldri kunne hatt samleie/sex med. Du hadde selvsagt funnet deg en som kan prestere.

Her er det snakk om et ektepar som har levd sammen i mange år, men som ikke lenger kan ha sex. Spørsmålet er om det er "greit" at hun nå finner seg en elsker siden det tærer sånn på henne å vite at hun aldri kan ha samleie igjen. Aldri kjenne et mannlig lem inni seg igjen, aldri få seg et knull igjen, osv. Hun er 42 år.

Anonymkode: c9cf7...807

Forstår det.. men da må hun være ærlig med han om det. Ikke gå bak ryggen. Var det jeg mente :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt an på hvor "redusert" han er, og framfor alt om han ønsker fysisk nærhet. Sex er jo så mye mer enn samleie. Noen menn kan reagere med avvisning hvis de ikke kan "prestere".

At en slik situasjon kan sette kjærligheten og forholdet på prøve, er det ingen tvil om.

Og det er alltid en viss fare for å bli følelsesmessig opphengt i en elsker.

Hvis hun selv ikke har moralske betenkeligheter, kan det sikkert funke som en vitamininnsprøytning med en elsker, men bare det at hun er i tvil, dvs. diskuterer dette med en venninne (det ville aldri jeg ha gjort, jeg dauer ved tanken på å snakke om lem inni seg osv. med en annen kvinne) viser at hun sannsynligvis vil slite med samvittigheten.

Og det er vel hva hun selv mener som er viktigst, ikke hva andre ville ha gjort i en tilsvarende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg også. Jeg hadde soleklart gitt mannen min grønt lys til å finne seg en elskerinne, hvis situasjonen var slik at jeg var den syke og som ikke kunne stille opp seksuelt. Men det blir straks mer fyfy om det er snakk om en kvinne som vil skaffe seg en elsker. Lurer på hvorfor det er slik.

Anonymkode: c9cf7...807

Ja det kan du si, syns ikke det er mer fyfy jeg da men mulig andre gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Men det blir straks mer fyfy om det er snakk om en kvinne som vil skaffe seg en elsker. Lurer på hvorfor det er slik.

Anonymkode: c9cf7...807

Er det virkelig  ikke fyfy om en mann skaffer seg elskerinne? Jeg har alltid tenkt at det er omtrent likt for begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gargamel skrev:

Er det virkelig  ikke fyfy om en mann skaffer seg elskerinne? Jeg har alltid tenkt at det er omtrent likt for begge kjønn.

Jeg har inntrykk av at det i en del tilfeller er mer fyfy om en mann finner seg en elskerinne.

Eksempel 1: Kvinne (40) har truffet  mann (22) og hun legger ikke skjul på at det primært er kroppen hans hun er interessert i, ikke et varig forhold.

Venninner: You go girl!

Eksempel 2: Mann (40) har truffe kvinne (22), og han legger ikke skjul på at det  primært er kroppen hennes han er interessert i, ikke et varig forhold.

Kvinner: Mannsgris! (Eller skjørtejeger, som vi sa i gamle dager).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja det kan du si, syns ikke det er mer fyfy jeg da men mulig andre gjør det. 

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg også. Jeg hadde soleklart gitt mannen min grønt lys til å finne seg en elskerinne, hvis situasjonen var slik at jeg var den syke og som ikke kunne stille opp seksuelt. Men det blir straks mer fyfy om det er snakk om en kvinne som vil skaffe seg en elsker. Lurer på hvorfor det er slik.

Anonymkode: c9cf7...807

Hvis den syke har gitt grønt lys, blir det jo en helt annen problemstilling, da er det vel ikke noe å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gargamel skrev:

Er det virkelig  ikke fyfy om en mann skaffer seg elskerinne? Jeg har alltid tenkt at det er omtrent likt for begge kjønn.

Og hvis det er snakk om å ta seg en elsker/elskerinne når man er gift, tror jeg også det er større sjanse for at kvinnen får støtte. Eksempelvis hvis mannen har lagt på seg 50 kg og kun ligger på sofaen og raper potetgull og hun har mistet lysten på ham,  vil mange si at han må ta seg sammen og komme i form for å holde på kona. 

Hvis det er kona som har forfalt, blir mannen ofte fortalt at han bør elske henne slik hun er, evetuelt forsiktig friste med felles gåturer og lage sunn mat til henne. Men for all del ikke kommentere vekten direkte.

(Nå snakker jeg overhodet ikke om tilfellet i denne tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Babette skrev:

Jeg synes det kommer litt an på hvor "redusert" han er, og framfor alt om han ønsker fysisk nærhet. Sex er jo så mye mer enn samleie. Noen menn kan reagere med avvisning hvis de ikke kan "prestere".

At en slik situasjon kan sette kjærligheten og forholdet på prøve, er det ingen tvil om.

Og det er alltid en viss fare for å bli følelsesmessig opphengt i en elsker.

Hvis hun selv ikke har moralske betenkeligheter, kan det sikkert funke som en vitamininnsprøytning med en elsker, men bare det at hun er i tvil, dvs. diskuterer dette med en venninne (det ville aldri jeg ha gjort, jeg dauer ved tanken på å snakke om lem inni seg osv. med en annen kvinne) viser at hun sannsynligvis vil slite med samvittigheten.

Og det er vel hva hun selv mener som er viktigst, ikke hva andre ville ha gjort i en tilsvarende situasjon.

Hehe, må bare kommentere det du reagerte på med språkbruken til venninna mi. Hun brukte selvsagt ikke ordet  "mannlig lem". Det var bare jeg som prøvde å omskrive det ordet hun brukte. Dessverre greide jeg ikke det med ordet  "knulle". Kanskje jeg skulle omskrivd det slik: Hun savner at et mannlig lem støter henne godt og ivrig mot livmorhalsen. 😂 ;)

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Babette skrev:

 

Hvis den syke har gitt grønt lys, blir det jo en helt annen problemstilling, da er det vel ikke noe å lure på.

Den syke i dette tilfellet har ikke gitt grønt lys. Han vet ikke engang at hun går og vurderer å få seg en elsker. Og hun vil ikke ta det opp i frykt for å såre ham.

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Babette skrev:

Og hvis det er snakk om å ta seg en elsker/elskerinne når man er gift, tror jeg også det er større sjanse for at kvinnen får støtte. Eksempelvis hvis mannen har lagt på seg 50 kg og kun ligger på sofaen og raper potetgull og hun har mistet lysten på ham,  vil mange si at han må ta seg sammen og komme i form for å holde på kona. 

Hvis det er kona som har forfalt, blir mannen ofte fortalt at han bør elske henne slik hun er, evetuelt forsiktig friste med felles gåturer og lage sunn mat til henne. Men for all del ikke kommentere vekten direkte.

(Nå snakker jeg overhodet ikke om tilfellet i denne tråden.)

Ja, det kan godt tenkes at det egentlig er slik at det er mindre akseptabelt om en mann skaffer seg en elskerinne enn motsatt. Det vet jeg ingenting om, men det kan godt hende at du har rett.

Anonymkode: c9cf7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...