Gå til innhold

Hvis psyka eller psykiater er innom, kan dere hjelpe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Diagnose: alvorlig endogen depresjon med auditive hallusinasjoner og alvorlig suicidforsøk. 

Det har blitt presentert to mulige behandlingsløp som jeg må velge mellom, men jeg klarer ikke velge pga. katastrofetanker. 

1: En serie på ca. 12 ECT.

2: Medikamentell behandling med Lithionit i bunn. Zyprexa frem til symptomlindring, og deretter over på Abilify for å hindre vektøkning. De to siste for å dempe hallusinasjoner, og for en antidepressiv og stemningsstabiliserende effekt. 

Hvorfor klarer jeg ikke velge?

Alt. 1: 
Redd for alvorlig hukommelsessvikt og kognitiv reduksjon
Blodpropp i hjernen
Slag eller epilepsi
Lammelser i ansikt eller andre steder på kroppen
Hjertestans
Hjerneskade

Alt. 2:
Redd overvekt
Slag
Høyt kolesterol
Hjerteproblemer
Parkinson

Jeg føler meg litt trengt opp i et hjørne der jeg må velge mellom to onder, og jeg er redd for å ta skade av behandlingene. 

Jeg har også bare EN psykiaters mening. Ønsker derfor veldig gjerne flere fagkyndige opinion, for å føle meg litt tryggere... eller trygg i det hele tatt på et valg. Kom gjerne med annet forslag, hvis dere tenker på noe som er bedre eller tryggere.

Hadde satt stor pris på svar.

Anonymkode: 48b49...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen fagperson, men har egen erfaring. Du legger opp noen scenarioer i alternativ 1 og jeg stiller meg spørsmål: er det grunnlag for deg å anta at det faktisk kan skje deg?

Jeg mottok ECT i 2003 og fikk samtidig påvist epilepsi. Jeg har i ettertid spurt nevrologer om ECT-behandlingen kan ha vært med på å utløse epilepsien, men de mener bestemt at det ikke er tilfellet. Min epilepsi er medfødt, men ble oppdaget gjennom uregelmessigheter i krampene under ECT-behandlingen.  Jeg mener derfor, gjennom andre fagfolk jeg har kontakt med, at det ikke er fare for å få epilepsi av ECT. 

ECT gis ofte som behandling til mennesker som av ulike årsaker ikke tåler like godt medisiner.

Lykke til enten det blir alternativ nr. 1 eller 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har på en måte 3 valg:

-Sykdommen din, som har endt med et selvmordsforsøk, hvis jeg forsto det rett.

-Alternativ 1

-Alternativ 2

 

Har du tenkt over at du kan ta skade av å gå syk?

Hvis du leser alt du kommer over om medisiner på internett så kan du bli skremt ja. Du finner stort sett bare negative erfaringer på internett.

 

 

Anonymkode: 097cd...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke så stor sjanse for å få svar fra fagperson her inne da de færreste jobber gratis på fritiden..

Anonymkode: ddcba...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så stor sjanse for å få svar fra fagperson her inne da de færreste jobber gratis på fritiden..

Anonymkode: ddcba...97a

Man kan aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg hadde gått for nr 2.

 

Jeg har gått på zyprexa i 14 år. Ja, du blir litt overvektig, men du skal gå på det noen måneder.

 

Skulle du få parkinsonisme av abilify, så er nesten all parkinsonisme og nevrologiske ting forårsaket av AP reversibelt. Det eneste er en bitteliten sjanse for TD, men det er slik man må leve med.

Det er ikke noe sånt som en medisin uten bivirkninger. Men de aller aller fleste er milde og forbigående.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnose: alvorlig endogen depresjon med auditive hallusinasjoner og alvorlig suicidforsøk. 

Det har blitt presentert to mulige behandlingsløp som jeg må velge mellom, men jeg klarer ikke velge pga. katastrofetanker. 

1: En serie på ca. 12 ECT.

2: Medikamentell behandling med Lithionit i bunn. Zyprexa frem til symptomlindring, og deretter over på Abilify for å hindre vektøkning. De to siste for å dempe hallusinasjoner, og for en antidepressiv og stemningsstabiliserende effekt. 

Hvorfor klarer jeg ikke velge?

Alt. 1: 
Redd for alvorlig hukommelsessvikt og kognitiv reduksjon
Blodpropp i hjernen
Slag eller epilepsi
Lammelser i ansikt eller andre steder på kroppen
Hjertestans
Hjerneskade

Alt. 2:
Redd overvekt
Slag
Høyt kolesterol
Hjerteproblemer
Parkinson

Jeg føler meg litt trengt opp i et hjørne der jeg må velge mellom to onder, og jeg er redd for å ta skade av behandlingene. 

Jeg har også bare EN psykiaters mening. Ønsker derfor veldig gjerne flere fagkyndige opinion, for å føle meg litt tryggere... eller trygg i det hele tatt på et valg. Kom gjerne med annet forslag, hvis dere tenker på noe som er bedre eller tryggere

Anonymkode: 48b49...0fe

Skal prøve å komme med noen alternative tanker.

For det første er det slik at ECT er det klart mest effektive og raske med tanke på å komme ut av din nåværende depresjon. På den annen side beskytter ikke ECT mot kommende depresjoner, så du er uansett nød til å bruke medisiner for å holde deg frisk.

For det andre er det i Alt 1 kun den første setningen som er en realistisk bivirkning. Men kognitiv svekkelse får en også av alvorlige og langvarige depresjoner.

For det andre er det i Alt 2 kun overvekt og forhøyet kolesterol som er realistiske bivirkninger. Hvis det kun er en kortvarig behandling med Zyprexa, kan du se bort fra det med kolesterol. Litium kan gi noe overvekt.

Håper dette var til nytte og at du kan vurdere det på en litt annen måte med nye opplysninger på plass.

Anonymkode: 0a1cf...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, elina777 skrev:

Gir litium overvekt??? Må få sluttet på den fitte medisinen

Prøv av og til å se ting litt nyansert: Litium kan gi vektoppgang hos noen.

Hvis en har brukt litium og ikke gått opp i vekt, så har en ikke gått opp i vekt, og en kommer sannsynligvis heller ikke til å gå opp i vekt med mindre en begynner å innta flere kalorier.

Anonymkode: 0a1cf...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg har gått opp kraftig!! Har PT nå og prøver gå ned, men klarer jeg det ikke må jeg dessverre slutte på litium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg har gått opp kraftig!! Har PT nå og prøver gå ned, men klarer jeg det ikke må jeg dessverre slutte på litium

Hva er PT?

Anonymkode: edf6d...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er PT?

Anonymkode: edf6d...fef

Personlig trener

han hjelper meg masse med maten også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, elina777 skrev:

Og det er veldig synd for litium har vært en life savior

Høres dumt ut å kutte ut noe som har reddet livet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, gråstein skrev:

Man kan aldri vite.

Nei det er sant. Snakker bare av egen erfaring gikk tik psykiater i over 12 år, hver uke... Og h'n ville aldri ha gjort noe ekstra for meg uten å få betalt for det ennå jeg var fast pasient over år.. Håper du får svar!

Anonymkode: ddcba...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gått for en kombinasjon. Ect og oppstart med stemningsstabiliserende (litium). Sistnevnte bør du ha uansett. Ect virker godt her og nå men beskytter ikke mot nye episoder. 

Anonymkode: 7b444...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
14 timer siden, Janus30 skrev:

Høres dumt ut å kutte ut noe som har reddet livet ditt. 

Spørs hvor lenge det gjør det når vekta bare går opppover og aldri stopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...