Gå til innhold

Hvis psyka eller psykiater er innom, kan dere hjelpe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
56 minutter siden, elina777 skrev:

Spørs hvor lenge det gjør det når vekta bare går opppover og aldri stopper

Vektøkning med bruk av litium kommer som regel av bivirkningen økt tørste og økt inntak av kalorier gjennom drikke, derfor er det viktig å drikke vann. 

Jeg må drikke ganske mye mer etter at jeg begynte med litium.

Anonymkode: 097cd...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vektøkning med bruk av litium kommer som regel av bivirkningen økt tørste og økt inntak av kalorier gjennom drikke, derfor er det viktig å drikke vann. 

Jeg må drikke ganske mye mer etter at jeg begynte med litium.

Anonymkode: 097cd...170

Flink du er som drikker mye vann, her går det i cola zero 

vektøkning ved litium er mest utbredt hvis man er kvinne og overvektig fra før, og det var jeg og vekten fortsetter å øke. Den er ikke like ille som zyprexa, men jeg blir hakket mer sulten enn uten og det er nok for å øke. Får se om jeg greier holde meg til PTs diett. Koker søtpotet i skrivende stund og skal steke kalkunfilet og MaSSE grønnsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lagt på meg noe av litium. Blir definitivt mer tørst, men jeg elsker vann, og drikker kun vann som tørstedrikk. Spiser ikke noe mer på litium, så den har ikke økt min sultfølelse, i alle fall. Blir heller ikke trøtt av den, så kan holde meg i aktivitet som vanlig. Ganske bra medisin, synes jeg. 

Anonymkode: 48b49...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1/6/2018 den 19.33, elina777 skrev:

Gir litium overvekt??? Må få sluttet på den fitte medisinen

Nå oppførerer du deg lite voksent.

Anonymkode: f2254...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå oppførerer du deg lite voksent.

Anonymkode: f2254...20c

Blir ikke voksen av å være feit. Har tross alt vært så umoden at jeg hadde spiseforstyrrelser. Og så blir jeg gitt fedmemedisiner. Får dra hjem og spy.

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne svare på dette må sykehistorien gjengis grundig.  Men det er riktig som det skrives her, Effekten av ECT er ofte forbigående, det er derfor svært viktig å ha prøvd ut riktig kombinasjon og ikke minst doser (basert på serumprøver)! av legemidler før ECT settes i gang. Samt at man er sikker på hvilke diagnoser som foreligger og om andre organiske forhold er utelukket, tenker da særlig på avvik på EEG, som bør tas søvndeprivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Psykia AS skrev:

For å kunne svare på dette må sykehistorien gjengis grundig.  Men det er riktig som det skrives her, Effekten av ECT er ofte forbigående, det er derfor svært viktig å ha prøvd ut riktig kombinasjon og ikke minst doser (basert på serumprøver)! av legemidler før ECT settes i gang. Samt at man er sikker på hvilke diagnoser som foreligger og om andre organiske forhold er utelukket, tenker da særlig på avvik på EEG, som bør tas søvndeprivert.

Takk.

Hoveddiagnose er bipolar 1. Har i tillegg gen. angst, bulimi og ptsd.

Aktuell diagnose er alvorlig depresjon med suicidalproblematikk og auditive hallusinasjoner. 

Fast medisin: litium. Serumnivå 0.7.

Medisiner utprøvd mot depresjon: Fontex, Cipramil, Seroquel, Abilify, Wellbutrin, Zyprexa. Alle blitt seponert pga. bivirkninger.



I forkant av ECT har kun EKG og blodprøver blitt tatt. Ikke EEG fordi jeg tok det for 20 mnd siden, og den var normal. Er forøvrig på et av landets fremste psykehus.

Vil ikke ta ECT, i frykt for at det skal ødelegge hjernen min. Jeg MÅ ikke, men nå er alt arrangert, og de jeg har snakket med her mener ECT er perfekt for meg. Selv er jeg usikker. Føler et visst press, selv om valget er mitt. Her mener de også at jeg sliter med å si "ja" pga. depresjonen. Det tror jeg ikke selv. Det er bare sunn fornuft og en viss kritisk sans. 

Hva slags medikamentell behandling kan passe meg, som jeg ikke har prøvd?

Anonymkode: 48b49...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne skrive litt mer om seponering pga bivirkninger. Noen seponerer alt for tidlig, før evt oppstartsbivirkninger har fått sjanse til å gå over, noen seponerer pga angst for det som objektivt er bagateller, mens andre holder ut utrolig mye før de endelig seponerer.

Anonymkode: 0a1cf...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I litteraturen beskrives ulike anbefalte litiumnivå alt etter om det er profylakse i frisk (eutym) fase, aktiv behandling av depresjon eller aktiv behandling av mani. Kan ikke være mer konkret av fare for å bli slettet, men dette kan du snakke med behandler om.

Anonymkode: 0a1cf...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne skrive litt mer om seponering pga bivirkninger. Noen seponerer alt for tidlig, før evt oppstartsbivirkninger har fått sjanse til å gå over, noen seponerer pga angst for det som objektivt er bagateller, mens andre holder ut utrolig mye før de endelig seponerer.

Anonymkode: 0a1cf...80f

Seponering av de ulike antidepressiva etter noen uker pga hypomani/mani, og på en økte hallusinasjoner.

Abilify seponert etter noen mnd pga tilsynelatende ingen effekt.

Seponert Zyprexa pga. hurtig vektøkning og lavt blodtrykk. Tilbake til normalen etter seponering.

Anonymkode: 48b49...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...