Gå til innhold

Kneet mitt.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Trodde det var begynt å bli bedre, men i dag hylte jeg høyt for det var så vondt. Det er som det går fra hverandre, hva kan det være? Noen ganger knekker det sammen når jeg går under meg, er redd for å stupe fremover. Holdt på å gjøre det i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har sammenheng med den høye vekten du har stjernestøv. vet hvor belastende det kan være for både knær og spesielt korsrygg å være overvektig. Kunne ikke gå mange meterne når jeg var på det tyngste uten at kroppen protesterte noe voldsomt. Det bør være en stor motivator for å gå ned i vekt. Nå er rygg og knær helt fine hos meg. Men du vil merke det for hver eneste femkilo du går ned. Helsegevinst får du lenge før du har nådd målet du kanskje har der langt fremme. Husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Trodde det var begynt å bli bedre, men i dag hylte jeg høyt for det var så vondt. Det er som det går fra hverandre, hva kan det være? Noen ganger knekker det sammen når jeg går under meg, er redd for å stupe fremover. Holdt på å gjøre det i dag. 

Det kan være en kombinasjon av overvekt og lite morsjon. Men sikkert best å ta det opp med fastlegen.

Anonymkode: 97951...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være en kombinasjon av overvekt og lite morsjon. Men sikkert best å ta det opp med fastlegen.

Anonymkode: 97951...47e

Ja det er vel det. Men hva kan en lege gjøre? Sende meg på røntgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er vel det. Men hva kan en lege gjøre? Sende meg på røntgen?

Ja. Det kan sikkert være lurt å utelukke andre årsaker.

Anonymkode: 97951...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det kan sikkert være lurt å utelukke andre årsaker.

Anonymkode: 97951...47e

OK. Leste til og med at det kunne være kreft-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

OK. Leste til og med at det kunne være kreft-

Er nok større sjangse for at det er noe annet. 

Anonymkode: 97951...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
24 minutter siden, tilstede skrev:

Jeg tror det har sammenheng med den høye vekten du har stjernestøv. vet hvor belastende det kan være for både knær og spesielt korsrygg å være overvektig. Kunne ikke gå mange meterne når jeg var på det tyngste uten at kroppen protesterte noe voldsomt. Det bør være en stor motivator for å gå ned i vekt. Nå er rygg og knær helt fine hos meg. Men du vil merke det for hver eneste femkilo du går ned. Helsegevinst får du lenge før du har nådd målet du kanskje har der langt fremme. Husk det.

Ok. Mulig det er pga vekten da. Har klart å holde meg til 1300 kalorier pr dag, så håper det går nedover. Klarer jo ikke gå så mye, kan ikke akkurat gå ute å skrike "Au" heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nok større sjangse for at det er noe annet. 

Anonymkode: 97951...47e

Håper det. Har tenkt så mye på krefti det siste og at jeg sikkert har det, ser for meg at det sprer seg til hele kroppen. Ikke bra å visualisere sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Leste til og med at det kunne være kreft.

Det er veldig vanlig å ha plager i knærne. Ingen grunn til å tro det verste, det er lite sannsynlig. Få det undersøkt, så får du kanskje noe tips om hva du kan gjøre / bør unngå å gjøre, for at det ikke skal bli verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, laban skrev:

Det er veldig vanlig å ha plager i knærne. Ingen grunn til å tro det verste, det er lite sannsynlig. Få det undersøkt, så får du kanskje noe tips om hva du kan gjøre / bør unngå å gjøre, for at det ikke skal bli verre. 

Ok. Ble bare skremt, jeg visualiserer dårlige ting. Men får vel komme meg til lege da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ok. Mulig det er pga vekten da. Har klart å holde meg til 1300 kalorier pr dag, så håper det går nedover. Klarer jo ikke gå så mye, kan ikke akkurat gå ute å skrike "Au" heller. 

Kjøp deg en knebandasje, en slik du bare trekker opp over leggen og kneet og se om ikke den kan holde det mer på plass inntil du kommer deg til legen. Fås på apoteket bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
6 minutter siden, Lillemus skrev:

Kjøp deg en knebandasje, en slik du bare trekker opp over leggen og kneet og se om ikke den kan holde det mer på plass inntil du kommer deg til legen. Fås på apoteket bl.a.

Ja kan få tak i en sånn. Tror jeg går til lege på tirsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Håper det. Har tenkt så mye på krefti det siste og at jeg sikkert har det, ser for meg at det sprer seg til hele kroppen. Ikke bra å visualisere sånne ting. 

Kreft kjennes garantert ikke på den måten.

 

Tror det kommer av overbelastning og dårlig musklatur. Eneste medisinen er antakelig mosjon og vektnedgang, gjerne i den rekkefølgen.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
23 minutter siden, Xtra skrev:

Kreft kjennes garantert ikke på den måten.

 

Tror det kommer av overbelastning og dårlig musklatur. Eneste medisinen er antakelig mosjon og vektnedgang, gjerne i den rekkefølgen.

Ok. Er på vei ned i vekt nå. Men klarer ikke mosjonere med dette kneet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Er på vei ned i vekt nå. Men klarer ikke mosjonere med dette kneet. 

Spør om legen kan gi deg tips om noen øvelser for å styrke musklene i knærne, det vil hjelpe og forhindre smerter etterhvert.

Flott at du har tatt tak i kostholdet og vekten! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 minutter siden, Lillemus skrev:

Spør om legen kan gi deg tips om noen øvelser for å styrke musklene i knærne, det vil hjelpe og forhindre smerter etterhvert.

Flott at du har tatt tak i kostholdet og vekten! :) 

Ja kan spør om det, vil ha en norsk lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan godt være at menisken er skadet/utslitt. Det kan ofte gjøre veldig og plutselig vondt ved belastning og kneet kan svikte i tide og utide. Har operert kneet mitt mange ganger pga andre ting, men nå er menisken ødelagt.

Anonymkode: 53360...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Mulig det er pga vekten da. Har klart å holde meg til 1300 kalorier pr dag, så håper det går nedover. Klarer jo ikke gå så mye, kan ikke akkurat gå ute å skrike "Au" heller. 

Jeg vet ikke hvor overvektig du er , men med den stillesittingen du ha, så er det kaloriinntaket for lite og helt unødvendig. Skal du gå ned mye i vekt, bør du heller legge deg på et høyere antall kcal. Selv gikk jeg lenge på 1900 kcal og gikk ned bra på det i begynnelsen. Så reduserte jeg etterhvert som jeg gikk ytterligere ned i vekt. Greit å ha litt å gå på når en begynner å gå ned i vekt, ellers har det lett for å stagnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...