Gå til innhold

Kneet mitt.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, tilstede skrev:

Jeg vet ikke hvor overvektig du er , men med den stillesittingen du ha, så er det kaloriinntaket for lite og helt unødvendig. Skal du gå ned mye i vekt, bør du heller legge deg på et høyere antall kcal. Selv gikk jeg lenge på 1900 kcal og gikk ned bra på det i begynnelsen. Så reduserte jeg etterhvert som jeg gikk ytterligere ned i vekt. Greit å ha litt å gå på når en begynner å gå ned i vekt, ellers har det lett for å stagnere.

Viktigere er at med et såpass lavt kaloriinntak må en være veldig bevisst på å få i seg alt man trenger. Få i seg variert kost, inkludert tilstrekkelig med vitaminer, mineraler og ikke minst proteiner, og antakelig redusere inntaket av karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
23 minutter siden, tilstede skrev:

Jeg vet ikke hvor overvektig du er , men med den stillesittingen du ha, så er det kaloriinntaket for lite og helt unødvendig. Skal du gå ned mye i vekt, bør du heller legge deg på et høyere antall kcal. Selv gikk jeg lenge på 1900 kcal og gikk ned bra på det i begynnelsen. Så reduserte jeg etterhvert som jeg gikk ytterligere ned i vekt. Greit å ha litt å gå på når en begynner å gå ned i vekt, ellers har det lett for å stagnere.

Det har jeg ikke tenkt på, det var vektklubben som foreslo det. Og sist jeg var med der gikk jeg ned 17 kilo på den måten, men det stagnerte nok litt innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvilken alder du er i, men kan høres ut som utslitt.

Anonymkode: e37f1...74f

Jeg er 45 år, kommer vel slitasje da etterhvert ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det har jeg ikke tenkt på, det var vektklubben som foreslo det. Og sist jeg var med der gikk jeg ned 17 kilo på den måten, men det stagnerte nok litt innimellom. 

1300 kcal er ikke vanvittig lite og så lenge du synes det går greit så er det ikke noe problem. :) Men om du rører deg litt kan du spise litt mer og for noen er det greit å ha en dag i uka der man kan unne seg litt ekstra, for andre fungerer ikke det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg er 45 år, kommer vel slitasje da etterhvert ja?

Er vel ikke vanlig å ha store slitasje problemer før en kommer i 60/70 åra.

Anonymkode: 97951...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg er 45 år, kommer vel slitasje da etterhvert ja?

Hvis man har hatt et yrke med stor belastning på knærne (har stått og gått mye på hardt underlag f.eks.) ja. Men såvidt jeg har skjønt så gjelder ikke det deg? Jeg gjetter heller på at det er menisken som er gåen, høres ut som da kjæresten min fikk meniskproblemer for 3 år siden. Han ble operert og ble helt god etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke vanlig å ha store slitasje problemer før en kommer i 60/70 åra.

Anonymkode: 97951...47e

Jo, hvis en har artrose. Jeg fikk hofteprotese da jeg var 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt samme problemet. Jeg gikk til fysioterapeut og fikk gode treningstips. Dessuten viste det seg at jeg trengte spesialtilpassede såler og gode sko. 

Anonymkode: 11f5a...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, Lillemus skrev:

1300 kcal er ikke vanvittig lite og så lenge du synes det går greit så er det ikke noe problem. :) Men om du rører deg litt kan du spise litt mer og for noen er det greit å ha en dag i uka der man kan unne seg litt ekstra, for andre fungerer ikke det i det hele tatt.

Jeg syns det går greit, er ikke alltid jeg kommer opp i 1300 heller. Står jo så sent opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke vanlig å ha store slitasje problemer før en kommer i 60/70 åra.

Anonymkode: 97951...47e

Ok. Men min bror fikk ny hofte da han var 50 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis man har hatt et yrke med stor belastning på knærne (har stått og gått mye på hardt underlag f.eks.) ja. Men såvidt jeg har skjønt så gjelder ikke det deg? Jeg gjetter heller på at det er menisken som er gåen, høres ut som da kjæresten min fikk meniskproblemer for 3 år siden. Han ble operert og ble helt god etterpå.

Jeg har stått og gått mye i  oppveksten til ungene da,men det gjør vel alle mødre? Min mor ha hatt vondt i et kne i mange år, det er sikkert slitasje. Uff, har ikke lyst å operere akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt samme problemet. Jeg gikk til fysioterapeut og fikk gode treningstips. Dessuten viste det seg at jeg trengte spesialtilpassede såler og gode sko. 

Anonymkode: 11f5a...cb5

Ok, kan jo få henvisning til fysioterapeut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror som de andre at dette er forårsaket av overvekt og stillesitting, og siden du ikke har gjort store livsstilsendringer må du nok bare regne med at dette vedvarer. Man skal imidlertid alltid kontakte lege og/eller fysioterapeut ved akutte leddsmerter, så det råder jeg deg uansett til å gjøre. Mulig du kan bli noe bedre etter en evt operasjon dersom dét er nødvendig, men skal du bli bra må du gidde å gjøre øvelser som styrker muskulaturen over og under kneleddet.

At du har så vondt at du ikke kan røre deg er bare tull og en klassisk Stjernestøv-bortforklaring. Jeg har også et kne som krangler etter en ulykke, og beste måte å forebygge ytterligere skade er å gjøre øvelser, trene og bruke kneet riktig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
29 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror som de andre at dette er forårsaket av overvekt og stillesitting, og siden du ikke har gjort store livsstilsendringer må du nok bare regne med at dette vedvarer. Man skal imidlertid alltid kontakte lege og/eller fysioterapeut ved akutte leddsmerter, så det råder jeg deg uansett til å gjøre. Mulig du kan bli noe bedre etter en evt operasjon dersom dét er nødvendig, men skal du bli bra må du gidde å gjøre øvelser som styrker muskulaturen over og under kneleddet.

At du har så vondt at du ikke kan røre deg er bare tull og en klassisk Stjernestøv-bortforklaring. Jeg har også et kne som krangler etter en ulykke, og beste måte å forebygge ytterligere skade er å gjøre øvelser, trene og bruke kneet riktig. 

 

Syns du er frekk her jeg, når jeg knapt klarer å gå fordi det er så vondt? Så er det en klassisk bortforklaring? Noen ganger skriker jeg når jeg går, så du mener jeg skal ut å jogge? Klart jeg er villig til å gjøre øvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Syns du er frekk her jeg, når jeg knapt klarer å gå fordi det er så vondt? Så er det en klassisk bortforklaring? Noen ganger skriker jeg når jeg går, så du mener jeg skal ut å jogge? Klart jeg er villig til å gjøre øvelser. 

Er enig med deg stjernestøv. Overvekt har altfor lenge blitt behandlet med arroganse og fordømmelse. Det er for mange et problem på lik linje med et avhengighetsproblem. Og hvis man samtidig sliter psykisk er det veldig vanskelig å komme ut av en vond sirkel uten rett hjelp. Få først undersøkt kneet ditt og er det trening som skal til så be om henvisning til fysioterapeut. 

Anonymkode: 11f5a...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg syns det går greit, er ikke alltid jeg kommer opp i 1300 heller. Står jo så sent opp.

Jamen da kjører du på. Det viktigste er at du finner en måte som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg stjernestøv. Overvekt har altfor lenge blitt behandlet med arroganse og fordømmelse. Det er for mange et problem på lik linje med et avhengighetsproblem. Og hvis man samtidig sliter psykisk er det veldig vanskelig å komme ut av en vond sirkel uten rett hjelp. Få først undersøkt kneet ditt og er det trening som skal til så be om henvisning til fysioterapeut. 

Anonymkode: 11f5a...cb5

Takk, skal gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, tilstede skrev:

Jamen da kjører du på. Det viktigste er at du finner en måte som passer deg.

Ja sant det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg syns det går greit, er ikke alltid jeg kommer opp i 1300 heller. Står jo så sent opp.

Bare pass på at kaloriene er sunne kalorier med vitaminer, mineraler og alt det der. :) Ta gjerne en multivitamintablett og en ss tran hver morgen også.

 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg har stått og gått mye i  oppveksten til ungene da,men det gjør vel alle mødre? Min mor ha hatt vondt i et kne i mange år, det er sikkert slitasje. Uff, har ikke lyst å operere akkurat. 

Meniskoperasjon er dagkirurgi, du kommer hjem samme dag, i alle fall gjorde kjæresten min det. Brukte krykker i en uke (?) før han kunne belaste beinet forsiktig igjen. Det er ikke noe å grue seg til. Vanlig ståing og gåing slik alle mødre gjør sliter ikke så mye på friske knær at man får slitasje på vår alder nei. :) Man kan være arvelig disponert for artrose og dersom din bror skiftet hofte alt i 50-årsalderen så kan det jo være noe der. Det vil legen finne ut av. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...