Gå til innhold

Venninna mi kan stjele så mye hun vil


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Gjest elina777

For hun har schizofrenidiagnose. Så hun stjeler som en ravn. Parfyme, laks, mat, hudkremer, showergel. Blir hun tatt kan hun ikke straffes uansett. Snodig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, elina777 skrev:

For hun har schizofrenidiagnose. Så hun stjeler som en ravn. Parfyme, laks, mat, hudkremer, showergel. Blir hun tatt kan hun ikke straffes uansett. Snodig 

Ja det er faktisk veldig snodig.

Anonymkode: a78f3...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, elina777 skrev:

For hun har schizofrenidiagnose. Så hun stjeler som en ravn. Parfyme, laks, mat, hudkremer, showergel. Blir hun tatt kan hun ikke straffes uansett. Snodig 

Det var spesielt.

Anonymkode: ec300...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørt om det før. Synes det er helt forkastelig med folk som bruker sin egen diagnose til å frita seg fra vanlig oppførsel og slippe straff de hadde fortjent. 

Anonymkode: 9e03e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, elina777 skrev:

For hun har schizofrenidiagnose. Så hun stjeler som en ravn. Parfyme, laks, mat, hudkremer, showergel. Blir hun tatt kan hun ikke straffes uansett. Snodig 

Nå blir det forandringer på det. De skal nå kunne dømmes til behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er selve diagnosen som har gjort at de har sluppet straff, men fordi de har vært soningsudyktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg tror ikke det er selve diagnosen som har gjort at de har sluppet straff, men fordi de har vært soningsudyktig. 

Det er uansett utspekulert og frekt som f å utnytte diagnosen på denne måten. For da er det er ikke tilregneligheten det står på. 

Anonymkode: 9e03e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er uansett utspekulert og frekt som f å utnytte diagnosen på denne måten. For da er det er ikke tilregneligheten det står på. 

Anonymkode: 9e03e...d56

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg tror ikke det er selve diagnosen som har gjort at de har sluppet straff, men fordi de har vært soningsudyktig. 

Da bør de heller dømmes til tvungen behandling. 

Anonymkode: ec300...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om det før. Synes det er helt forkastelig med folk som bruker sin egen diagnose til å frita seg fra vanlig oppførsel og slippe straff de hadde fortjent. 

Anonymkode: 9e03e...d56

Jeg er enig så fremt tyveriene begås når vedkommende ikke er psykotisk. 

Å bruke friske perioder aktivt for å begå lovbrudd med fullt overlegg derimot, er dypt umoralsk og et antisosialt personlighetstrekk spør du meg. 

Kan man virkelig ikke straffes for simple lovbrudd hvis det meste taler for at man var frisk ved gjerningsøyeblikket? En psykoselidelse er jo ingen blankofullmakt fra samfunnet til å ta seg til rette og følge de lovene man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, elina777 skrev:

Hun er alltid noe psykotisk, men fungerer i dagliglivet.

Hvordan fungerer hun når hun stjeler?

Anonymkode: ec300...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, elina777 skrev:

Hun er alltid noe psykotisk, men fungerer i dagliglivet.

Jeg trodde det var sinnstilstanden ved gjerningsøyeblikket som avgjorde spørsmålet om straff eller behandling, ikke en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Janus30 skrev:

Jeg trodde det var sinnstilstanden ved gjerningsøyeblikket som avgjorde spørsmålet om straff eller behandling, ikke en diagnose. 

Det spørs også om personen er soningsudyktig. Etter nye regler kan folk som er soningsudyktig bli dømt til behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer hun når hun stjeler?

Anonymkode: ec300...c78

I egen bolig, med venner, fritid, sånn jeg tenkte på. Hun finner frem i gata osv. Da jeg hadde psykose fant jeg ikke frem i byen pga stor forvirring og endte beltet fast på psykiatrisk. Så knuste jeg en dør på psykiatrisk uten å bli straffet for det fordi jeg var manisk og psykotisk. Flaks for meg for jeg kan ikke en gang huske å ha knust døren. Men hun har alltid stemmer og noe vrangforestillinger. Men også beregnende for hun kan skylde på at stemmene ber henne stjele når hun blir tatt, mens hun forteller til sine venner at hun bare føler seg fattig og vil ha mat. Stemmene sier andre ting, ikke at hun skal stjele. Og hun husker hva hun gjør. Men hun er jo alltid psykotisk og da regnes hun som ikke tilregnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, elina777 skrev:

I egen bolig, med venner, fritid, sånn jeg tenkte på. Hun finner frem i gata osv. Da jeg hadde psykose fant jeg ikke frem i byen pga stor forvirring og endte beltet fast på psykiatrisk. Så knuste jeg en dør på psykiatrisk uten å bli straffet for det fordi jeg var manisk og psykotisk. Flaks for meg for jeg kan ikke en gang huske å ha knust døren. Men hun har alltid stemmer og noe vrangforestillinger. Men også beregnende for hun kan skylde på at stemmene ber henne stjele når hun blir tatt, mens hun forteller til sine venner at hun bare føler seg fattig og vil ha mat. Stemmene sier andre ting, ikke at hun skal stjele. Og hun husker hva hun gjør. Men hun er jo alltid psykotisk og da regnes hun som ikke tilregnelig. 

Dette er jo et eksempel på at man kan være tilregnelig også når man er psykotisk. Og bruker det som unnskyldning for antisosial oppførsel. 

Anonymkode: 9e03e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, elina777 skrev:

I egen bolig, med venner, fritid, sånn jeg tenkte på. Hun finner frem i gata osv. Da jeg hadde psykose fant jeg ikke frem i byen pga stor forvirring og endte beltet fast på psykiatrisk. Så knuste jeg en dør på psykiatrisk uten å bli straffet for det fordi jeg var manisk og psykotisk. Flaks for meg for jeg kan ikke en gang huske å ha knust døren. Men hun har alltid stemmer og noe vrangforestillinger. Men også beregnende for hun kan skylde på at stemmene ber henne stjele når hun blir tatt, mens hun forteller til sine venner at hun bare føler seg fattig og vil ha mat. Stemmene sier andre ting, ikke at hun skal stjele. Og hun husker hva hun gjør. Men hun er jo alltid psykotisk og da regnes hun som ikke tilregnelig. 

For alt man vet kan det jo være "stemmene" som ber henne om å si det hun sier til dere, det med at hun stjeler fordi hun føler seg fattig og vil ha mat. Kan være at hun blir "bedt om" å si det til dere. Kan ikke være lett å omgås en person som alltid er psykotisk. Jeg hadde ikke greid å stole på henne på noe sett og vis.

Anonymkode: 45fb4...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For alt man vet kan det jo være "stemmene" som ber henne om å si det hun sier til dere, det med at hun stjeler fordi hun føler seg fattig og vil ha mat. Kan være at hun blir "bedt om" å si det til dere. Kan ikke være lett å omgås en person som alltid er psykotisk. Jeg hadde ikke greid å stole på henne på noe sett og vis.

Anonymkode: 45fb4...738

Hun er ikke styrt av de...og vet det ikke er ekte... men vrangforestillingene er fæle. Trist at medisinene ikke hjelper henne noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Tror ikke schizofrene i stor grad spekulerer i sånt. Det er noen utskudd som ødelegger ryktet til de med psykoselidelser, men sånn vil det vel alltid være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...