Gå til innhold

Bør man revaksinere seg som " godt voksen"?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Bør man revaksinere seg som 62 åring og i tilfelle for hva?

Nei. Men du bør vurdere å ta influensavaksine.

Anonymkode: 9d907...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

(Vaflene er ferdigstekt og ingenting brennbart i sikte. Håper ikke for mye kardemomme.)

Kanskje ikke så lurt med influensavaksine når man går mye forkjølet og nyser som man har høysnue( på vinteren??)

Det var disse barnesykdommene man snakker så mye om. Ikke at jeg har kontakt med barn men man tar jo bussen av og til og det var ingen vaksine da jeg var barn hva jeg vet. Man fikk de forskjellige sykdommene og det ble sagt at man da opparbeidet immunitet til en viss grad. Men det kan jo være veldig dumt å " bille seg inn sånt" på så svakt grunnlag kanskje. Mot mye annet koster jo ikke en vaksine så mye i dag og varer jo lenge. 

Jeg hadde ikke alle disse barne sykdommene. Husker ikke helt. Men husker meslinger eller var det brennkopper.? Og var det røde hunder?

Så fortvilet og ergelige lite man vet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maggie55 skrev:

Man fikk de forskjellige sykdommene og det ble sagt at man da opparbeidet immunitet til en viss grad.

Det stemmer at det ikke fantes vaksiner mot de tradisjonelle barnesykdommene da du og jeg var barn, og at man er immun hvis man har hatt dem.  Man får ikke disse sykdommene to ganger hvis man har hatt dem "ordentlig" (f.eks. hatt kusma på begge sider).  Men det hender det oppstår misforståelser fordi sykdommene med feber og utslett (røde hunder, meslinger, "den fjerde barnesykdom") likner hverandre, selv leger kunne forveksle dem den gangen "alle" barn fikk dem. 

I dag blir barn vaksinert mot meslinger, røde hunder og kusma.  Vannkopper finnes det også vaksine mot, men den gis bare til de som har spesielle sykdommer som gjør at det er viktig å unngå smitte.  Det er mindre risiko for komplikasjoner og "ettersykdommer" ved vannkopper enn f.eks. meslinger.

Men vi fikk BCG-vaksine mot tuberkulose, den er tatt ut av vaksineprogrammet fordi den ikke trengs lenger hvis man ikke skal reise til land der sykdommen er mer vanlig.

Det anbefales egentlig å friske opp vaksinene ca. hvert 10. år: https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Men jeg tror de færreste gjør det, hvis man ikke er helsepersonell eller skal på reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er helst hvis man skal til utlandet eller har visse typer jobber det er rimelig. Igrunn rart at det ikke har vært uskiftinger av sykdomsvaksiner.(bra selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Nei hørte lav prosentandel også blant de som jobber med helsesektoren og pasienter. Kanskje fordi sykdom rammer oss alle oftest så blindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Den virkelig store " folkesykdommen" er forskjellige angstlidelser tror jeg av og til og der finnes jo uansett ingen vaksine så lagt da. ( hvis ikke en fremtidig robot finner en tablettkur eller injeksjon da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...