Gå til innhold

Matsmart ... redusere kostnadene... men...


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på en side som heter "Matsmart" på nettet. Der kan man kjøpe mat som jeg forstår det slik ellers ville vært kastet... pga enten er det noe med embalasjen som måtte ombyttes/ mulig utgått på best-før-dato osv.. Og dermed så får du maten til en langt billigere penge... Men våger dere å handle mat som er gått ut på foreks best-før-dato osv? Jeg tenker spesiellt på helsen da.. men regner med det er tryggt.... Penger spart .... Men jeg føler meg tryggere med de vanlige butikkene ...

Her er siden : https://no.matsmart.com

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har sett litt på en side som heter "Matsmart" på nettet. Der kan man kjøpe mat som jeg forstår det slik ellers ville vært kastet... pga enten er det noe med embalasjen som måtte ombyttes/ mulig utgått på best-før-dato osv.. Og dermed så får du maten til en langt billigere penge... Men våger dere å handle mat som er gått ut på foreks best-før-dato osv?

Mat over best-før dato er ikke noe problem. Det er noe annet med "siste forbruksdag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gråstein skrev:

Mat over best-før dato er ikke noe problem. Det er noe annet med "siste forbruksdag".

Det er sant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mina1 skrev:

Men våger dere å handle mat som er gått ut på foreks best-før-dato osv?

Hva mener du med "foreks", det er stor forskjell på "best før" og "holdbar til" / "siste forbruksdag"? 

Jeg kjøper gjerne varer som er nedsatt fordi den er like ved "best før"-datoen.  Flere av de butikkene jeg handler i, priser ned disse varene og merker dem f.eks. "40% avslag pga. dato".  Det er flest slike varer du finner på den nettsiden - varer som i utgangspunktet har lang holdbarhet, men som likevel må ha en "best før"-dato.  Da spiller det ingen rolle om de lagres litt lenger, det er uansett ingen nøyaktig tidsfrist. 

Men jeg ville aldri betalt frakt for å kjøpe slike varer i store kvanta, det synes jeg er uaktuelt for de som ikke har høyt forbruk av akkurat den varen, høyt antall medlemmer i husstanden og stor lagringsplass.  Selv om man sparer "masse" på å kjøpe en kartong ostepop med utgått dato, er det veldig mye billigere å la være å kjøpe ostepop, for å si det sånn.  Det bør jo være varer man i utgangspunktet er ute etter, og det kan være ganske bra tilbud i butikkene også.   Vil man ha julegodterier til halv pris, er det bare å gå i butikken i januar, man trenger ikke noen nettside til det.  Jeg bor riktignok et sted med svært mange matkjeder i kort avstand, så det er lett for meg å plukke opp noe vi bruker mye av, når det er nedsatt. 

En annen ting er varer som faktisk har en holdbarhetsdato.  I "gamle dager" (da jeg hadde ekstrajobb i butikk på 70-tallet) ble sånt lagt ut til halv pris om morgenen, jeg husker pensjonistene sto i kø da vi åpnet for å kjøpe "fint" kjøttpålegg til halv pris.  Det går jo  helt greit dersom man oppbevarer det kaldt (evt. legger det i fryseren) og spiser det raskt.  Så var det stort sett slutt på den praksisen i mange år, men nå har mange begynt igjen pga. fokus på matsvinnet.  Der jeg bor, legger både Rema og Prix ut noen slike varer et eget sted i kjøledisken.  Der kan man finne ting til minst halv pris, men da må man altså tenke over når man får brukt det.  Jeg har lenge hatt en ukedag der jeg spiser "i farten", da har det blitt mye Rema-sushi til halv pris ;)  Jeg er ikke hysterisk på utgått dato og stoler på at de store butikkene har oppbevart maten bra nok til at det går greit - jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe (nesten) "utgåtte" ferskvarer fra en liten "bu" på hjørnet som har dårlig kjølekapasitet.  Er det varer jeg har hjemme som en sjelden gang "går ut", spiser jeg dem hvis de passerer lukt-og-smak-testen.  Jeg er aldri syk. 

Så ja, jeg våger, men jeg ville aldri betalt nesten 100 kr ekstra for å få slike varer tilkjørt.  Men jeg har altså gode muligheter i nærbutikkene - og jeg er ikke nødt til å snu på hver krone, jeg synes bare det er like greit å kjøpe vaskepulveret på Rema i stedet for på Meny, siden det er nøyaktig det samme vaskepulveret.  Jeg er prisbevisst, men verken fattig eller gjerrig, for å oppsummere.

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker økonomi nesten hele tiden når jeg kjøper mat. Tror rangeringen min er sunn mat som ikke koster altfor mye som helst er produsert i Norge, og innimellom økologisk 😊

Jeg er alltid på jakt etter tilbudene. Er appelsiner på tilbud, ja da kjøper jeg flere appelsiner enn pærer den dagen. Er Vossafår på tilbud, kjøper jeg heller det enn salami etc. I tillegg tar jeg gjerne en kikk i vogna/hylla med varer som går ut på dato.

Jeg er absolutt ikke redd for å spise mat som er gått ut på dato. Er nøye med fisk og kylling, men lukter det greit, spiser vi det.

Jeg hadde ikke giddet å bestille varer fra den nettsiden. Butikkene er mye mer obs på matsvinn nå, og mange er opptatt av et godt rykte ved at de selger varer til halv pris når utløpsdato nærmer seg og at de leverer mst til ulike frivillige organisasjoner som deler denne ut.

Bruk sansene og lukt på maten . Kikk gjerne på Spisoppmaten på FB og Instagram, der er det mange tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye med datoer. Pleier aldri å spise mat som er utgått på best før dato heller. Men pga dårlig økonomi så har jeg begynt å tenke på slike nettsider som matsmart og hva jeg kan spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...