Gå til innhold

Mensturasjon med lange pauser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg er en jente på 33 som har fått veldig ustabil mensturasjon de siste 9 månedene. Før dette kom den på intervaller imellom 4 og 5 uker. Nå tar det alt fra 2-3 måneder mellom hver gang den kommer. Jeg har ME og var veldig sliten akkurat når den begynte å bli ustabil, men den har ikke normalisert seg i takt med formen. ME har jeg forresten hatt ca halve livet så det er ikke den alene heller som kan forårsake dette. Jeg har snakket med en god del andre med ME, disse sliter med det motsatte av min uteblitte mensturasjon - altså at de har mensen "hele tiden". Jeg tror det er det vanligste for oss med ME, da jeg har forhørt meg blant flere og ingen så langt sliter med det samme som meg

Ellers kan jeg fortelle at jeg har gått på Isotretionin (lav dose) i ca 1,5 år. Det ble tatt 1 tablett daglig utenom sommeren da det maks var 3 i uken totalt. Det skal tilsvare en normal kur, bare at den ble tatt over lengre tid pga lav dose. Mensen ble ustabil ca halvveis i kuren, og er ikke normalisert til tross for at kuren er over så jeg kan ikke si jeg tror denne har noe med fraværet å gjøre men tenkte det kan være nyttig informasjon.

Jeg har for flere år siden (ca 6 år) fått beskjed om at jeg har PCOS - men på gynekologisk undersøkelse for et par år siden der jeg var på normal kontrolltime kunne ikke gynekologen se noe tegn til det så hun var ikke overbevist om at det medfører riktighet.

Jeg tenker å bestille time hos både lege og gynekolog for å få sjekket dette da jeg er nysgjerrig på hva som kan være årsaken. Jeg har ingen barn og lurer på om den uteblitte mensturasjonen kan gjøre at jeg vil få vanskeligheter med å bli gravid dersom jeg i fremtiden blir frisk nok fra min ME til å ta vare på et barn?

Jeg var hos min lege og tok noen blodprøver da mensen først forsvant 3 måneder, hun tok noen blodprøver men hva hun så etter vet jeg ikke. Det ble ikke snakket noe mer om det da jeg som sagt har ME og hun sannsynligvis koblet det opp mot dette. Nå har det imidlertid gått lang tid uten at den ser ut til å stabilisere seg igjen og da tenker jeg at det er greit å ta tak i det.

Setter pris på alt av tanker og tips

Anonymkode: 6e70f...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den mest nærliggende forklaring er at det er PCOS som er årsaken. For å stille diagnosen skal to av disse tre forhold være til stede: karakteristiske forandringer på eggstokkene (små cyster som ses ved ultralyd), menstruasjoner med mer enn 35 dagers intervall (evt fravær av blødninger) og tegn på for mye mannlig hormon (forandringer mht hud og behåring), evt blodprøver som viser for mye mannlig hormon.

Hvorfor bruker du Isotretionin? Det jeg vet brukes det ved alvorlig akne, og akne er jo nettopp noe som ses ved PCOS. Så med akne og sjeldne menstruasjoner, så har du oppfylt kravene til å ha PCOS. Jeg vet ikke om du er overvektig, da kan vekttap løse problemet, ellers kan p-pille være aktuelle behandling, også for evt hudforandringer.

Hvis du ønsker graviditet må eggløsning stimuleres. Sannsynligvis har du ikke, eller bare sjelden eggløsning med de sjeldne menstruasjoner. Du bør ikke vente for lenge med å prøve å bli gravid, men forholdene skal selvsagt være lagt til rette.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for raskt og godt svar. Jeg skal ta en tur til lege og gynekolog for å sjekke dette

Det høres ikke usannsynlig ut at du har rett. Jeg brukte Isotretionin pga huden, har slitt med dette så lenge jeg kan huske og dette ble min andre runde med denne medisinen. Jeg er ikke overvektig, og har ikke brukt p-piller eller andre hormonpreparater.

Når du skriver at jeg ikke bør vente for lenge med å prøve å bli gravid - er det slik at de med PCOS har kortere tid før overgangsalderen inntreffer eller er det andre årsaker til at det i mitt tilfelle ikke bør ventes for lenge?

Tusen takk igjen, du er vanvittig dyktig :)

 

Anonymkode: 6e70f...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det gjelder for alle kvinner at det er vanskeligere å bli gravid jo eldre man er. Sjansen per måned for å bli gravid er hos en på 25 år ca 25%, hos en på 35 år 12% og hos en på 40 år 5%.

Hvis det så skal foretas behandling med eggløsningsmedisin, så går tiden veldig fort og det skal mange flere forsøk til.

Vennlig hilsen Mette

PS takk for hyggelige ord. Jeg har vært vanvittig lenge i faget og har fått mye erfaring!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...