Gå til innhold

Overgangsplager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en dame på 53 år, har i mange år slitt med plager i forbindelse med overgangsalder. Startet på Esdradot 50 microgram for ca 6 uker siden. Mange av mine plager som hetetokter, smerter i kropp, trøtt og slapp, hjertebank ble betraktelig bedre, men har fortsatt hjerteklapp og har nå fått plager som uro i kroppen, nervøsitet, uregelmessig puls. Mitt spørsmål til deg er dette vanlige plager og bør jeg øke til 75 microgram eller er det bivirkning av Estradot?

Anonymkode: 8ee8f...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hjertebank og uregelmessig puls og uro i kroppen er ikke vanlige bivirkninger, og hjertebank hadde du jo før du startet på østrogenplasteret Estradot. Er ditt stoffskifte sjekket? De symptomene bør undersøkes nærmere hos din fastlege. Du skal ikke øke dosen av hormon.

Jeg undrer meg over at du har fått Estradot? Er din livmor fjernet eller har du en hormonspiral i livmoren? Hvis det ikke er tilfelle må du ha annen behandling eller tilleggsbehandling med hormonet gestagen. Uten tilskudd av gestagen har du økt risiko for overstimulering av slimhinnen i livmoren, noe som kan gi blødninger og i verste fall kreft i livmoren. Hvis din fastlege er usikker på hormonbehandling, bør du få henvisning til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått provera , legen har skrevet brukes 3 til 4 ganger PR år og i 10 dager. Lurer derfor på om mine plager kan være bivirkning av Estradot? Beklager ser nå hele svaret fra deg. Men kan uro, stress kobles med overgangsplager? 

Endret av So53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fint at du har fått Provera som er et gestagen-hormon som beskytter livmoren. Jeg vil anbefale deg å bruke det i 14 dager 3-4 ganger i året.

Uro og stress kan være indirekte symptomer i overgangsalderen, f.eks. fordi søvnen er dårlig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...