Gå til innhold

Hvorfor brukes det så mye ressurser på de som ikke kan komme i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir massearbeidsløshet.

Halvparten kan forsvinne

Men at en rekke arbeidsplasse vil automatiseres og forsvinne, er det liten tvil om.

Ekspertene er egentlig ganske samstemte i at verden står overfor en voldsom endring de kommende årene. Teknologien er kommet så langt at maskiner kan erstatte omtrent halvparten av alle dagens arbeidsplasser.

https://www.nettavisen.no/na24/google--og-mckinsey-sjefene---disse-jobbene-forsvinner/3423406137.html

Roboter og automatisering truer 1,3 millioner jobber

Bloomberg har gjennomgått mange hundre yrker, og sammenlignet spådommen med hvor mange sysselsatte det er i yrkene - og hva de tjener. Den grove konklusjonen er at mange lavinntektsyrker er spesielt utsatt. 

Bloomberg tror at toppsjefer, advokater og kirurger kan sove trygt - mens butikkansatte, renholdere og restaurantansatte står i fare for å forsvinne.

 

https://www.nettavisen.no/mener/roboter-og-automatisering-truer-13-millioner-jobber/3423363049.html

Anonymkode: b2153...cc5

Det blir mye arbeidsløshet i enkelte yrker, absolutt. I andre yrker kan det igjen bli stor manko på ansatte, spesielt innen helse. Dersom mennesker er villig til å omskolere seg og starte på nytt i andre yrker så er muligheten til å få jobb tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
6 timer siden, XbellaX skrev:

Det blir mye arbeidsløshet i enkelte yrker, absolutt. I andre yrker kan det igjen bli stor manko på ansatte, spesielt innen helse. Dersom mennesker er villig til å omskolere seg og starte på nytt i andre yrker så er muligheten til å få jobb tilstede.

En må jo være villig til å prøve noe annet, men alt passer ikke for alle. Jeg er ikke kresen, men i helsevesenet har jeg definitivt ingenting å gjøre. Eller, jeg kunne sikkert jobbet på en lab eller med kontorarbeid, men ikke med pasienter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

En må jo være villig til å prøve noe annet, men alt passer ikke for alle. Jeg er ikke kresen, men i helsevesenet har jeg definitivt ingenting å gjøre. Eller, jeg kunne sikkert jobbet på en lab eller med kontorarbeid, men ikke med pasienter. 

Samfunnet, både skole, utdanning og arbeidsliv, blir stadig vanskeligere for aspergere, har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

En må jo være villig til å prøve noe annet, men alt passer ikke for alle. Jeg er ikke kresen, men i helsevesenet har jeg definitivt ingenting å gjøre. Eller, jeg kunne sikkert jobbet på en lab eller med kontorarbeid, men ikke med pasienter. 

Helt enig. Det er heldigvis flere muligheter innen helse, alt dreier seg ikke om ren pleie men hovedtyngden ligger absolutt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, gråstein skrev:

Samfunnet, både skole, utdanning og arbeidsliv, blir stadig vanskeligere for aspergere, har jeg inntrykk av.

Absolutt. Alt er jo så kaotisk, og alle fokuserer på at du skal være sosial, utadvendt og fleksibel. At du er effektiv, pliktoppfyllende og ryddig er liksom ikke verd en dritt lenger. Det provoserer meg ikke så rent lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk politikk slår ut i full blomst i dag med store mengder mennesker som er uegnet i arbeidslivet.Et paradoks og et økende dilemma. Det er for lang vei mellom de som bestemmer og de svære boligkompleksene i storbyene.

Man må bare håpe at de nye politikerne hører og lytter videre og meisler ut hva som trenger og makter å gjøre nødvendige tilpasninger. Det er mye rent svindel og bedrag i norsk arbeidsliv også tror jeg. Offentlig som privat.

Anonymkode: 33cd9...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Det er mange som er for syke til å komme i jobb. De er så syke at de ikke ønsker å forsøke mer. Men alt må være utprøvd og store ressurser settes inn.

Men vi er også noen som ennå kan og ønsker å jobbe hvis det blir tilrettelagt. Men jeg opplever lite vilje til å få tilrettelagt. I arbeidslivet ønskes det kun mennesker i topp psykisk og fysisk form som kan yte alt. Jeg blir en taper i konkuransen. 

Det går nedover og jeg er redd jeg havner utenom arbeidslivet. Er det da alle ressurser settes inn når jeg ikke lenger klarer å komme meg opp igjen? Når det ikke lenger er håp? 

Jeg er lei av flotte ord som inkluderende arbeidsliv. Restarbeidsevne. Jeg ønsker heller å se at det fungerer i praksis.

Anonymkode: efb37...81b

ENIG! Tv2 har satt søkelyset på at alt for mange går i tiltak/praksisplass uten å få lønnet jobb. Kun halvparten som er i praksisplass får lønnet jobb ut fra hva jeg har hørt. Kun 21 prosent var kommet i lønnet jobb etter ett år på tiltak. Tiltaksarrangørene er vinnerne her og tjener gode penger. Staten spyr ut masse penger på tiltak som ikke er nyttig. Nav fører ikke statestikk, heller ikke tiltaksarrangørene, er mitt inntrykk, bare pøser ut penger. På den andre siden tror jeg nok mange er glad for å ha et sted å gå til framfor å sitte hjemme, men det bør enten være et varig tiltak for å aktivisere de som ikke greier å komme i jobb og realistiske tiltak som får folk i jobb. Det stopper opp når arbeidsgivere velger de friske fremfor inkluderende arbeidsliv. Arbeidssøkere blir brukt, men ikke ansatt. Det gjør noe med selvbildd og selvtillitt etter hvert. Man føler seg ikke like mye verdt som de friske. 

Anonymkode: 56f39...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det stilles altfor høye krav til utdanning til mange jobber også. Du må ha høyskole for de fleste kontorjobber og fagbrev for de enkleste ting som du kan lære på stedet. Faktisk MÅ du ofte lære ting på stedet i alle typer jobber, og da hjelper det lite at du har studert en masse greier du strengt tatt aldri får brukt til noe som helst. Selv en enkel skranke-/resepsjonistjobb vil de gjerne ha folk med høyskole til, når du uansett må lære deg de interne systemene når du kommer dit, og ellers hadde klart deg helt fint med videregående skole. De med lite utdanning får ikke jobb, og de jobbene de kunne utført blir gitt til overkvalifiserte folk som kjeder livet av seg på jobb. Satt på spissen, jeg vet det, men langt på vei stemmer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...