Gå til innhold

21 år og aldri hatt eggløsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er ei jente på 21 år som har slitt med anoreksi i noen år. De værste årene var fra jeg var 14-17år og har siden det vært mye bedre. Jeg hadde aldri hatt menstruasjonsblødning da jeg var 19 år. Jeg ble kalt inn for gynekologisk undersøkelse for å sjekke om jeg i det hele tatt hadde eggstokker, eller om det var andre faktorer som gjorde at jeg ikke dikk mensen. Det var det ikke, og jeg begynte derfor på P-piller med østrogen. Jeg har nå gått på dem i snart to år og har vært mye plaget av smerter og har jo også hatt blødninger. Men som jeg har skjønt er det jo bare "falskt" på en måte, siden jeg har jo ikke eggløsning. Sluttet nå for ikke så lenge siden for å se om de har hjulpet med å "sette i gang" eggløsningen. Det har ikke skjedd noenting. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre, og virker ikke som legen heller vet. Er det farlig i forhold til om jeg kan få barn i fremtiden? Hva burde jeg gjøre?

Mvh meg

Anonymkode: 12481...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du bruk for prevensjon, eller bruker du bare p-piller for å få blødninger?

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som du selv er klar over, så har du ikke hatt blødning og ikke eggløsning. Det er en vanlig følge av anoreksi. Dessverre vil en av tre ikke få normalisert syklus med eggløsning og blødning, selv om tilstanden bedres. Man kan forklare det ved at samspillet mellom hypofyse (hjernen) og eggstokkene ikke fungerer. P-pille vil ikke bedre på dette, tvert imot. P-pillen vil totalt blokkere for samspillet og hindre eggløsning, det er effekten av p-pille. Så det er en dårlig ‘behandling’ for svikt i eggløsning.

Nå trenger du ikke eggløsning før du ønsker barn, og da vil man kunne stimulere med hormonsprøyter (FSH) for eggmodning og LH/hCG for eggløsning. Det vil ofte gjøres som prøverørsbehandling så man har full kontroll og ikke risikerer firlinger. Det går vanligvis greit.

Er det tatt blodprøver av deg? Det er aktuelt å måle: østradiol, FSH, LH, prolaktin og TSH, Du vil sannsynligvis ha meget lavt østrogen, og det er ikke sunt for kroppen, den vil eldes før tiden, f.eks. med hensyn til skjelett og hjertet. Når du ikke har behov for prevensjon, bør du få samme hormonbehandling, som kvinner får etter overgangsalderen, men i sterkere dose. Du bør få henvisning til gynekolog som kan følge deg opp videre frem.

Har du allerede vært hos gynekolog og har du tatt prøver? Da kan du kanskje sende meg svarene?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har hatt lavt stoffskifte og går på levaxin 50mikrogram hver dag. Det andre du har nevnt her er ikke målt. Sist gang jeg tok blodprøve var TSH på 1,26. 
Hvem skal jeg kontakte og hva skal jeg be om?
Mvh meg

Anonymkode: 12481...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan få tatt prøver hos fastlegen og be om henvisning til gynekolog som vil gi deg råd om hormonbehandling (ikke p-pille !)

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...