Gå til innhold

Sjekker leger/psykiatere foreldrene sin helsebakgrunn før medisinering av barn(adhd).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min fikk uforventet uskrevet preperat for adhd i dag etter time. Jeg var ikke med i samtalen da dette var bestemt på forhånd pga. At det vil være lettere å åpne seg uten foresatte tilstede. Denne legen hadde fortalt meg ved tidligere samtale med kun meg, at han ikke trodde han ville gi min sønn medisiner pga mistanke om rus. Han er forresten nettopp fylt 17) . Jeg ble ganske overrasket. Vet heller ikke hva som gjorde at han nettopp fikk dette utskrevet allikevel. Men får nok snart informasjon. Det jeg lurer på er om denne legen eller leger generelt sjekker opp foreldrenes helsebakgrunn før de utskriver slike medisiner? Jeg har ikke fått fortalt min historie ordentlig enda, da jeg kun har hatt en liten samtale med han og ikke forventet at det skulle bli medisiner på min sønn. Jeg har hatt flere depresjoner og ble selv utredet for ADHD i barneskolealder, men har på en måte "vokst av meg " dette i voksen alder.  Tenker om det kan ha betydning i forhold til arvelighet( depresjon og angst) og om han burde ha disse da. Er veldig nysgjerrig på om  denne psykiateren har sjekket meg altså. Jeg må uansett fortelle han om min bakgrunn, snarest. Dette ble veldig rotete, sorry.

håper noen kan hjelpe meg, noen som vet vanlig praksis :-)

Anonymkode: 4154c...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykiateren sjekker ikke din historie uten samtykke fra deg. Om sønnen din er diagnostisert med ADHD er det helt naturlig at han også får medisiner for det. Det er egentlig ingen grunn til å ikke gi medisiner selv om han kan ha angst og/eller depresjon. Angst og depresjon er gjerne en følge av ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Trine. Men jeg burde nok fortalt om min bakgrunn. Jeg er bare veldig redd for hva jeg forteller grunnet barnevernet som er i saken( etter at jeg tok kontakt selv). Dette fordi han ikke kom hjem på nettene i helgene og mistanker rundt rusmisbruk. Men det er en stund siden han holdt på slik nå, altså har vi ikke så sterke mistanker lenger om rus. Og han kommer som oftest hjem om nettene nå. Denne bedringen har vart i 2  Mnd. 

 

 

 

 

Anonymkode: 4154c...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg tror det er veldig bra at han har fått medisiner og hjelp. Hos oss var det ungene som fikk diagnose først. Det gjelder både meg og mannen min (vi har ikke felles barn). Vi har ikke vokst av oss problemene våre, men de tar jo en annen form i voksen alder, som regel, og det er kanskje depresjon eller angst som blir såpass plagsomt at en oppsøker lege. Altså følgene av ADHDen, ikke symptomene på selve diagnosen. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et ledd i diagnostiseringen hører det med å spørre om psykisk sykdom i familien. En kan spørre både pasienten og foreldrene. Hvis du med "sjekke" mener at legen innhenter opplysninger fra foreldrenes journaler uten å spørre, gjøres det selvsagt ikke.

Anonymkode: d1b45...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...