Gå til innhold

Mensen


lilletrille1

Anbefalte innlegg

Jeg venter på mensen min etter fødsel. gutten min er straks 19 mnd. tok blodprøver hos legen forrige uke og prolaktin var 409. kan den komme nå? hva kan jeg gjøre uten om kutte ned på amming for å få den? ammer han minst 2 ganger etter han er lagt for natta og en del på dagen generelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvorfor skal du ha menstruasjon? det er ingen grunn til å kutte ut ammingen av den grunn. Noen får ikke menstruasjon i det hele tatt mens de ammer. Prolaktin stiger bare i forbindelse med amming. Tas verdien inn imellom, så vil den være normal, så den verdien sier ikke noe.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å få den tilbake innen året er omme for å komme i syklus før jeg vi starter å prøve å bli gravide og fordi mest sannsynlig er det ubalanse nedentil så har en kløe av og på. den har ikke vært like ille etter at kroppen har begynt å jobbe med å komme i syklus. er det ikke slik at om man har høyt prolaktin uteblir mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da er du nok nødt til å slutte med ammingen. Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen, og amming stimulerer til økt produksjon. Prolaktin hemmer eggstokkens funksjon med eggmodning, produksjon av østrogen  og eggløsning. Hvis det er sårt i skjeden, så kan du bruke Ovesterinkrem (kan kjøpes uten resept). Det brukes til eldre damer, men er også fint til ammende med lave verdier av østrogenhormon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...