Gå til innhold

Delt livmor og hormonspiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg har delt livmor og har nylig satt in hormonspiral hos gynekolog. Gynekologen så ikke at jeg hadde (ganske så) delt livmor før etter at spiralen var satt inn normalt og jeg klagde over smerter, og en ny ultralyd ble tatt samt endring av spiralens posisjon til den ene "hulen".

Jeg lurer på om den ene spiralen er nok prevensjon? Gynekologen var usikker, samt hennes kolleger. Produsenten turte heller ikke fastslå om én spiral var nok prevensjon. 

Jeg skal nå, med anbefaling om dette fra gynekologensette inn enda en hormonspiral slik at jeg har én i hver "del" av livmoren, men med tanke på at spiralen koster en del og at dette forhåpentligvis er en prevensjonsmetode som passer for meg vil det bli en del penger som kunne vært spart i lengden dersom én spiral er nok.

Hilsen anonym, 18 år.

Anonymkode: 982e0...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nå er det veldig forskjellige grader av delt livmor, noen ganger en liten skillevegg, andre ganger en hel skillevegg. Jeg tror ikke noen med sikkerhet kan si om du må ha en eller to hormonspiraler. Med dine 18 år får du tilskudd, men jammen vet jeg ikke om du også får tilskudd til nr to spiral?

Så jeg blir det svar skyldig. Jeg ville ha anbefalt p-stav for deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg har såkalt "hjerteformet" livmor, med en tydelig skillevegg i følge gynekologen jeg var hos, den går ca. ned til midten av livmorhulen.

Har brukt p-stav i 1,5 år nå og har hatt blødninger 3 uker i måneden hver måned det siste året i tillegg til andre bivirkninger som følger med prevensjonsmidler. Jeg har også prøvd de ulike typene p-piller og mini-piller som er tilgjengelig, der jeg har blødd mye konstant uten stopp, som har resultert i at jeg flere ganger har hatt jernmangel. Jeg selv synes kondomer ikke er det som passer til meg, i tillegg til at jeg reager på latex så dette alternativet vil også være dyrt i lengden.

For øyeblikket har jeg både p-stav og hormonspiral og har blødd i et siden 21 desember. Etter innsettelse av spiral minsket blødningen betydelig (sammen med mindre smerter), men har vært uten stopp.

Anonymkode: 982e0...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, jeg ser at dette er vanskelig. Teknisk kan det være vanskelig å føre spiralen opp i den andre halvpart, men hvis gynekologen mener at det er mulig, da er det vel greit. Så er du på den sikre siden.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...