Gå til innhold

Svangerskapspermisjon og fødselspenger


Gjest Madamim

Anbefalte innlegg

Gjest Madamim

Jeg er nettopp ferdig med svangerskapspermisjon for min førstefødte - var ansatt i bedriften jeg jobbet i til og med 30. juni. Nå er jeg gravid med nr. 2 med foreløpig termin 13. januar. Dersom jeg skal ha permisjon fra 3 uker før termin slik som er vanlig, har jeg bare "jobbet" (hatt lønnet permisjon) i 4 av de 10 siste månedene, men dersom jeg velger å søke om permisjon fra 12 uker før termin kommer jeg akkurat innenfor grensen og har da "jobbet" (hatt lønnet permisjon) i 6 av de 10 siste månedene og har følgelig rett på fortsatte fødselspenger(?).

Mine spørsmål er derfor som følger:

- Er kravet at man skal ha jobbet el. i 6 av de 10 siste månedene før termin, eller 6 av de 10 siste månedene før man velger å ta ut permisjon?

- Hvordan regnes fødselspengene ut - forrige periode hadde jeg 10 måneders permisjon med 100% lønn.

- Hvem utbetaler fødselspengene i og med at jeg nå har sagt meg opp hos min tidligere arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

skjæøringspunktet (altså det tidspunktet man begynner å regne bakover fra), er den dato du tar ut permisjon. Perm.start kan være tidligst 12 uker før termin. så den biten er grei - men pass på dagene når du regner! Få gjerne trygdekontoret til å hjelpe deg slik at det er de som blir ansvarlige hvis de regner feil :-)

Beregningen skal skje på vanlig måte (se www.trygdehjelpen.no/fodsel) - men normalt vil jeg anta at du kommer til å få samme inntekt som du hadde i forrige permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...