Gå til innhold

Finne riktig tiltak på nav - hvem kan hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir sendt på tiltak etter tiltak som ikke fører frem. Nå har jeg to år igjen før jeg skal få en avklaring. Jeg går på arbeidsavklaringspenger. Jeg føler selv at det ikke holder å sende søknader for jeg greier ikke hevde meg i konkurransen på grunn av lite arbeidserfaring i forhold til alder, er 44 år og kvinne, samt manglende kompetanse. Jeg føler jeg trenger mer kompetanse. Nå prøver jeg å sette meg inn i det som finnes av tiltak, men synes egentlig dette er noe som nav burde hjelpe meg med, men jeg har spurt saksbehandler og hun vet ikke mer enn meg virker det som. Blir fortvilet og stresset siden jeg bare har to år igjen. To år går fort. Jeg har vært på aap siden 2004. Hvem kan hjelpe meg? Jeg har Asbergers syndrom. 

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir sendt på tiltak etter tiltak som ikke fører frem. Nå har jeg to år igjen før jeg skal få en avklaring. Jeg går på arbeidsavklaringspenger. Jeg føler selv at det ikke holder å sende søknader for jeg greier ikke hevde meg i konkurransen på grunn av lite arbeidserfaring i forhold til alder, er 44 år og kvinne, samt manglende kompetanse. Jeg føler jeg trenger mer kompetanse. Nå prøver jeg å sette meg inn i det som finnes av tiltak, men synes egentlig dette er noe som nav burde hjelpe meg med, men jeg har spurt saksbehandler og hun vet ikke mer enn meg virker det som. Blir fortvilet og stresset siden jeg bare har to år igjen. To år går fort. Jeg har vært på aap siden 2004. Hvem kan hjelpe meg? Jeg har Asbergers syndrom. 

Anonymkode: ece1d...163

Kanskje du, og saksbehandleren, finner noe her: http://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2017/05/Arbeidssøkere-med-Asperger-syndrom-170502.pdf

Anonymkode: 028cb...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke jobbe med en jobb som ikke trenger kompetanse/utdannelse? Det finnes faktisk ganske mange jobber som man ikke trenger utdannelse for.. alternativet er jo å starte på en utdannelse innen det du har lyst til å jobbe med.

Anonymkode: 2d846...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir sendt på tiltak etter tiltak som ikke fører frem. Nå har jeg to år igjen før jeg skal få en avklaring. Jeg går på arbeidsavklaringspenger. Jeg føler selv at det ikke holder å sende søknader for jeg greier ikke hevde meg i konkurransen på grunn av lite arbeidserfaring i forhold til alder, er 44 år og kvinne, samt manglende kompetanse. Jeg føler jeg trenger mer kompetanse. Nå prøver jeg å sette meg inn i det som finnes av tiltak, men synes egentlig dette er noe som nav burde hjelpe meg med, men jeg har spurt saksbehandler og hun vet ikke mer enn meg virker det som. Blir fortvilet og stresset siden jeg bare har to år igjen. To år går fort. Jeg har vært på aap siden 2004. Hvem kan hjelpe meg? Jeg har Asbergers syndrom. 

Anonymkode: ece1d...163

Hvordan vil det være for deg å ta mer utdannelse, enten via nett(hjemmefra) eller på en fysisk skole?

Anonymkode: d99fc...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke jobbe med en jobb som ikke trenger kompetanse/utdannelse? Det finnes faktisk ganske mange jobber som man ikke trenger utdannelse for.. alternativet er jo å starte på en utdannelse innen det du har lyst til å jobbe med.

Anonymkode: 2d846...5b3

Problemet er nok de utfordrinene aspergers gir. Det er en grunn til at 80-90% står utenfor det ordinære arbeidslivet.

Anonymkode: 028cb...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke jobbe med en jobb som ikke trenger kompetanse/utdannelse? Det finnes faktisk ganske mange jobber som man ikke trenger utdannelse for.. alternativet er jo å starte på en utdannelse innen det du har lyst til å jobbe med.

Anonymkode: 2d846...5b3

Hvilke jobber tenker du på da? Jeg burde ikke ha en for sosial jobb, da jeg ikke passer til det. Blir sliten av lyder og mennesker. Det gjelder å finne riktig utdannelse, men virker ikke som om nav tilbyr hjelp til å finne det. Noen som vet?  

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil det være for deg å ta mer utdannelse, enten via nett(hjemmefra) eller på en fysisk skole?

Anonymkode: d99fc...4ff

Jeg trenger hjelp til å finne riktig utdannelse ut fra begrensninger jeg måtte ha. Tilbyr nav veiledning på det? Jeg har ikke sett det. Det står så fint at nav kan hjelpe, men jeg blir henvist til saksbehandleren min som ikke vet mer enn meg. Finnes det egne tiltak for de meg asbergers? 

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du, og saksbehandleren, finner noe her: http://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2017/05/Arbeidssøkere-med-Asperger-syndrom-170502.pdf

Anonymkode: 028cb...96d

Det er et bra hefte som jeg skal lese grundigere, men verken veileder på arbeidsmarkedsbedriften eller saksbehandler kjenner til det eller gidder å lese det. 

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger hjelp til å finne riktig utdannelse ut fra begrensninger jeg måtte ha. Tilbyr nav veiledning på det? Jeg har ikke sett det. Det står så fint at nav kan hjelpe, men jeg blir henvist til saksbehandleren min som ikke vet mer enn meg. Finnes det egne tiltak for de meg asbergers? 

Anonymkode: ece1d...163

Vet ikke om det finnes egne tiltak men NAV kan jo gi veiledning i forhold til hvilke tiltak som finnes. Hvilke tiltak som passer best for asperger er vel heller noe du burde ta med din behandler om du har noen og så vet du jo selv hva slags begrensninger du har i hverdagen eks om du strever med å lese, om du er flink praktisk, om du tåler stress osv 

Anonymkode: d99fc...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke men du kan forsøke be om råd på kvinneguiden.no forumet det er mange aspergere der som er i jobb, de fleste av dem faktisk, så kanskje de har gode råd for hvordan de fikk jobb (PS. det er mange slemme folk og/eller troll på det forumet også så beveg deg dit på egen risiko :P )

Anonymkode: e62b5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er jo sånt habiliteringen skal hjelpe til med, i samarbeid med NAV. Det er ikke alle som jobber på NAV som har innsikt i hva som er bra for alle med ulike diagnoser, og med asperger skal du ha rett på hjelp fra habiliteringen i fylket ditt. Jeg vil råde deg til å be fastlegen din, eller eventuelt psykiater, hvis du har en sånn, om å hjelp til å komme i kontakt med dem. 

Du ser i alle fall ut til å være klar på hva slags type jobb du ikke kan ha, og det er veldig bra. Da må du få hjelp til å prøve ut jobber som kan passe, med den arbeidserfaringen og utdanningen du har, og eventuelt hjelp til å få mer utdanning i riktig retning hvis du trenger det. Det er jo det som skal være målet med arbeidsutprøving, ikke bare tyne folk til å prøve enda mer de ikke klarer. NAV gjør ikke nødvendigvis sånt av vond vilje. Det handler nok mest om manglende innsikt, og det kan både de og du få hjelp til. 

Håper du finner en jobb eller utdanning som passer for deg. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke men du kan forsøke be om råd på kvinneguiden.no forumet det er mange aspergere der som er i jobb, de fleste av dem faktisk,

Jeg tror ikke de er representative for flertallet.

Anonymkode: 028cb...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke jobber tenker du på da? Jeg burde ikke ha en for sosial jobb, da jeg ikke passer til det. Blir sliten av lyder og mennesker. Det gjelder å finne riktig utdannelse, men virker ikke som om nav tilbyr hjelp til å finne det. Noen som vet?  

Anonymkode: ece1d...163

På et lager? Lagerarbeider, fylle på varer? Som vaskehjelp? Hushjelp? Postbud? Søppeltømmer? Nattevakt? Baker? Fisker?

Skal du gå på skole så kommer det til å være lyder og mennesker der og. Med mindre du tar nettstudier..

Anonymkode: 2d846...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten så er det jo ikke nav som skal finne en utdannelse til deg.. det er jo opp til deg selv hva du til slutt ønsker å jobbe med;)

Anonymkode: 2d846...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På et lager? Lagerarbeider, fylle på varer? Som vaskehjelp? Hushjelp? Postbud? Søppeltømmer? Nattevakt? Baker? Fisker?

Skal du gå på skole så kommer det til å være lyder og mennesker der og. Med mindre du tar nettstudier..

Anonymkode: 2d846...5b3

Jeg har jobbet på lager. Det er faktisk en av de beste jobbene jeg har hatt. Klart definerte arbeidsoppgaver, og jeg fikk bruke både kroppen og hodet. Jeg kjenner flere med asperger som har trives med å jobbe i posten også, både med sortering og som postbud. Gode forslag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Det er jo sånt habiliteringen skal hjelpe til med, i samarbeid med NAV. Det er ikke alle som jobber på NAV som har innsikt i hva som er bra for alle med ulike diagnoser, og med asperger skal du ha rett på hjelp fra habiliteringen i fylket ditt. Jeg vil råde deg til å be fastlegen din, eller eventuelt psykiater, hvis du har en sånn, om å hjelp til å komme i kontakt med dem. 

Du ser i alle fall ut til å være klar på hva slags type jobb du ikke kan ha, og det er veldig bra. Da må du få hjelp til å prøve ut jobber som kan passe, med den arbeidserfaringen og utdanningen du har, og eventuelt hjelp til å få mer utdanning i riktig retning hvis du trenger det. Det er jo det som skal være målet med arbeidsutprøving, ikke bare tyne folk til å prøve enda mer de ikke klarer. NAV gjør ikke nødvendigvis sånt av vond vilje. Det handler nok mest om manglende innsikt, og det kan både de og du få hjelp til. 

Håper du finner en jobb eller utdanning som passer for deg. Lykke til. :)

Jeg fikk beskjed av psykiateren som ga meg diagnosen at habiliteringen på Ullevål sykehus ga ikke oppfølging. 

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forresten så er det jo ikke nav som skal finne en utdannelse til deg.. det er jo opp til deg selv hva du til slutt ønsker å jobbe med;)

Anonymkode: 2d846...5b3

Det må være et samarbeid med nav. 

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed av psykiateren som ga meg diagnosen at habiliteringen på Ullevål sykehus ga ikke oppfølging. 

Anonymkode: ece1d...163

Så rart. Jeg trodde det var standard med en sånn diagnose, også for voksne. I alle fall når du har endt opp med å slite med å få deg jobb. Kanskje du kan sjekke det på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Så rart. Jeg trodde det var standard med en sånn diagnose, også for voksne. 

Jeg fikk ingen oppfølgning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Så rart. Jeg trodde det var standard med en sånn diagnose, også for voksne. I alle fall når du har endt opp med å slite med å få deg jobb. Kanskje du kan sjekke det på nytt? 

Jeg skal høre med dem. Føler meg så alene nå, må gjøre alt selv. Synes man burde få bedre veiledning. 

Anonymkode: ece1d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...