Gå til innhold

Frustrert. Bipolar. Deprimert. Kanskje noen har innspill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bipolar 1 og generalisert angstlidelse.  

Er innlagt på psykehus på grunn av et alvorlig suicidforsøk og alvorlig depresjon. 

Jeg er redd for å bli feildiagnostisert og feilbehandlet.

Her på psykehuset mener de at jeg har en reaktiv depresjon. At jeg er deprimert nå fordi jeg opplevde traumer i barndommen. Det tror ikke jeg. Jeg ble utsatt for traumer i barndommen, ja. Jeg har vært deprimert på grunn av det tidligere, ja. Det har gitt meg mye angst. Ja.

Men denne depresjonen er jeg ganske sikker på at ikke kom av traumer for mange herrens år siden, fordi jeg kjenner meg selv. 

I 2017 var jeg i manisk fase fra april til august. Så ble jeg litt deprimert. Bare litt. Og var det en stund. Med noen hypoman dager her og der. Så ble jeg akutt alvorlig deprimert, og prøvde å ta livet mitt omtrent umiddelbart etter denne forverringen.

Og nå som jeg er litt bedre, så slår det meg at "er ikke dette normalt" for bipolare? Etter flere måneder i manisk fase så kommer en depressiv fase. Er ikke det vanlig i denne sykdommen?

Hvorfor er dette et mysterium for behandlere på sykehuset? Jeg er 100% sikker på at depresjonen skyldes bipolariteten og ikke gammelt smuss som plutselig dukket opp og nesten tok livet av meg. Smuss som jeg har taklet og levd med daglig i årevis. 

Jeg er enig i at jeg kan trenge hjelp med å takle disse traumene. -Men jeg tror det er viktig at depresjonen blir behandlet som en endogen depresjon, ikke en reaktiv. Ellers er jeg redd jeg ikke får riktig hjelp.

Hva tenker dere? Enig eller uenig med meg? Bør jeg forsøke overbevise behandlere om min overbevisning?

Anonymkode: c31b7...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 100% enig med din tankegang og forstår ikke hvorfor de driver å graver frem spekulative forklaringer om barndom når du har bipolar 1

Anonymkode: 08c06...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% enig med din tankegang og forstår ikke hvorfor de driver å graver frem spekulative forklaringer om barndom når du har bipolar 1

Anonymkode: 08c06...ea8

Helt enig

Anonymkode: ad08b...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags behandling får du?

Anonymkode: 8cf34...6fe

Litium.
Sobril.
Antipsykotika.

Tilbud om ECT fordi behandler ikke har tro på antidepressiva.
Tilbud som traumebehandling. -Med STOR vekt på denne.

Anonymkode: c31b7...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo viktig når/hvis det har konsekvenser for behandlingen. Du får god behandling for din (bipolare) depresjon med litium og antipsykotika. Antidepressiva er et vurderingsspørsmål. Vanligvis legger en det til hvis de to andre i korrekte doser ikke gir effekt etter rimelig tid.

Du har utvilsomt BP, som er en genetisk disposisjon. Men selv om dette er årsaken til sykdommen, vil ofte livsvansker være utløsende faktorer for nye episoder. Jeg tror det er fornuftig å gi deg traumebehandling, men kanskje ikke nå når du er så deprimert og suicidal. Heller som et forebyggende tiltak når du er ute av depresjonen.

Lykke til :-)

Anonymkode: 7e1ff...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...