Gå til innhold

Til Mette: p piller og mensen


sweetheart

Anbefalte innlegg

Hei! Kvinne på snart 45 år. Spørsmål nr 1: Hva slags p-piller er det som er best til å slippe mensen? Hva mener du passer til en kvinne som snart er 45 år.

Spørsmål nr 2: Hvor mange ganger i året mener du er nødvendig å ha mensen? (Altså minimum antall ganger.)

Har ingen plager av noe slag. Kun økende mensen som varer i opp til 10 dager om ikke jeg bruker p-piller. Har ikke lyst å si hvilken sort p-piller jeg går på, før du sier hva du mener er de beste. Prøver å ha minst mulig mensen i året. Klarer ikke å unngå det 7-8 ganger. Det syns jeg er for mye. Kunne godt ha greid meg med 2 i året. Spiral er ikke aktuelt. Tar celleprøve hvert 3 år. Aldri vært noen ting. Ingen barn. Røyker ikke. Trimmer heller ikke. Normal vekt.

Spent på hva en erfaren gynekolog som deg svarer.

Med vennlig hilsen Sweetheart <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis en kvinne er frisk (ikke røyker, ikke overvektig, ikke høyt blodtrykk og ingen risiko for blodpropp), så kan hun bruke p-pille så lenge hun har bruk for prevensjon. Hun vil imidlertid ikke merke når hun kommer i overgangsalderen. Bruke p-pille til hun er 50 år, evt 55 år for å være på den sikre siden?

Et godt prinsipp er ikke å bytte merke på p-pille, for det er i første året etter start eller bytte til en annen type at det er størst risiko for blodpropp.

Det er de monofasiske pillene man skal bruke for å unngå blødning, ved å hoppe over de inaktive pillene. Man kan altså ikke bruke piller som har forskjellig innhold (Synfase eller Qlaira). Piller som inneholder levonorgestrel er å foretrekke (Loette eller Microgynon) fordi de har lavest risiko for blodpropp, men som sagt ikke lurt å bytte merke.

Det er ikke nødvendig å ha menstruasjon i det hele tatt! Hvis det kommer en ‘gjennombruddsblødning’, kan man ta en tre dagers pause og så starte på igjen. Det svekker ikke sikkerheten.

Det er lett øket risiko for brystkreft mens man bruker p-pille, men den økte risiko forsvinner noen år etter man stopper opp med p-pille. På den andre siden er det lavere risiko for kreft i eggstokker og livmorslimhinnen og den effekten holder i mange år etter man har sluttet.

 Fikk du svar på dine spørsmål? Så kan du gjerne fortelle hvilken pille du bruker, så kan jeg evt kommentere.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Jeg er 43 år og har startet med Cerazette (minipiller). Gikk på dem tidligere og hadde da minimalt med blødninger, kun brunlig utflod av og til. Ellers ingen bivirkninger i det hele tatt :-) Men det er jo individuelt hvordan man reagerer på dem, mange får langvarige blødninger de ikke orker. Må nesten prøve for å se hvordan det blir... Håper jeg slipper unna blødingsforstyrrelser denne gangen og. Vurderte hormonspiral pga langvarige og kraftige mensblødninger, men gynekologen min rådet meg til å prøve minipillen først, og gi det 3-4 måneders tid så kroppen venner seg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre svar!! Det var det trodde at det ikke er nødvendig å ha mensen i det hele tatt i løpet av året. Jeg bruker p-pillen Yasmin kontinuerlig. Men som du nevner så kommer det en gjennomblødning som tvinger meg til å ta 3 dagers pause. Dette skjer på slutten av brett nr 2 i rekken.

Har stilt meg selv det spørsmålet om Yasmin er egentlig det rette merket for meg. Har fortalt alt til gynekologen min om at jeg helst ikke vil ha mensen i løpet av året. Da jeg før blødde 10 dager opp til 13 ganger i året. Ble deprimert over flere år med mensen uten å gjøre noe med det. Lot livet bare gå.. Så da jeg til slutt fikk hjelp så var jeg over grensen til å hate mensen. Så dit vil jeg ikke tilbake til.

Så ser jeg gynekologen min har en artikkel i Klikk Helse om at en kvinne helst anbefales og ha mensen for å avstøte livmorslimhinnen minimum tre til fire ganger i løpet av ett år. Da spekulerer jeg i om kansje hun ikke snakker "hele sannheten" om p-piller som egner seg best for meg?? (artikkelen heter slik kan du selv stoppe menstruasjonen) Om du vil lese det selv.

Hadde en diskusjon med henne i fjor om resept på p-piller. Der hun påstod at jeg fikk kun resept for et år i gangen. Der jeg fikk super god hjelp av deg, med at har man nok rates så får du resept for 3 år i gangen. Stiller spørsmål av at en gynekolog ikke har satt seg inn i slike ting som rates.

For all del hun er en super gynekolog når det kommer til undersøkelser og menneskelig forståelse. Så kommer ikke til å bytte. Men undres over om man ikke bør være litt oppegående å følge med litt selv på hva som er sant og ikke.

Håper det ikke oppfattes som bare kritikk. Men mer som undrende spørsmål over ting jeg egentlig ikke skjønner??  Gynekologer og deres verden oppfatter jeg som en spennende verden.

Tusen takk for super respons!! Har stor tro på de "eldste gynekologene med størst erfaring"

Med vennlig hilsen Sweetheart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sussie skrev:

Hei TS! Jeg er 43 år og har startet med Cerazette (minipiller). Gikk på dem tidligere og hadde da minimalt med blødninger, kun brunlig utflod av og til. Ellers ingen bivirkninger i det hele tatt :-) Men det er jo individuelt hvordan man reagerer på dem, mange får langvarige blødninger de ikke orker. Må nesten prøve for å se hvordan det blir... Håper jeg slipper unna blødingsforstyrrelser denne gangen og. Vurderte hormonspiral pga langvarige og kraftige mensblødninger, men gynekologen min rådet meg til å prøve minipillen først, og gi det 3-4 måneders tid så kroppen venner seg til dem.

Hei! Har prøvd cerazette. Blødde hver dag i 4 mnd. Det var faktisk Mette innpå doktoronline som sa jeg måtte slutte med dem. Ble undersøkt av en gynekolog etter at jeg sluttet. Som påstod at jeg hadde endometriose. Å at det var typisk at vi som hadde det, blødde av cerazette. Vet ikke om det stemmer, for jeg har aldri blitt utrettet for endometriose. Kun en påstand fra en gynekolog. Ble sendt til gynekolog av lege for blødningsforstyrrelser den gangen. Fant ikke ut noen ting. konklusjonen ble: jeg var i 40 årene. Derfor jeg hadde store og lange blødninger. Ellers takk for tipset.

Med vennlig hilsen Sweetheart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har sendt mail til den gynekologen som skrev på klikk.no om det er noe journalisten har misforstått. Det kan også være en sammenblanding av en annen situasjon hvor det bør fremkalles blødning 3-4 ganger i året (kvinner som får ren østrogenbehandling i overgangsalderen).

Du bruker Yasmin. Hvor lenge har du brukt den? hvorfor nettopp denne pillen?

Vennlig hilsen Mette

PS kan du fortelle meg hva 'rates' betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager skrivefeil. Mente Reit og ikke rates.

Har brukt Yasmin siden høsten 2016. Hvorfor yasmin? Vet faktisk ikke hvorfor. Ikke noe jeg bestemte selv. Gynekologen spurte hva jeg hadde brukt tidligere og om den fungerte på meg. Før der prøvde jeg cerazette som jeg blødde hver dag i 4 mnd av. Jeg spurte deg om råd den gangen. Du mente jeg skulle slutte. Så da begynte jeg på Yasmin etter en gynekologtime høsten 2016.

Er spent på om det er misforståelse i artikkelen klikk.no

Har faktisk ei venninne på 50 år som har blitt fortalt av sin fastlege at det er bra å ha mensen 12 ganger i året for å få renset ut blodet hver mnd. Så hun har mensen hver mnd. Hun syns det er helt sinnsykt at jeg "ikke" vil ha mensen hver mnd. Hun tror helt og fullt på sin lege. Og hvor viktig det er å få renset kroppen hver eneste mnd. Og min venninne er veldig oppegående dame. Men akkurat den holdningen der, holder jeg ikke med. Vi blir faktisk litt irritert på hverandre når vi diskuterer dette.

Takk for en at du tar deg tid til å svare.

Med vennlig hilsen Sweetheart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ang din venninne, så er det også her misforståelse ut å gå. Det er i all fall ikke menstruasjonsblødningen som 'renser kroppen'. Tenk på alle de kvinner som har fått fjernet livmoren.

Normalt i en syklus vil hormonene stimulere livmorslimhinnen til vekst, og da er det viktig å få renset ut ved menstruasjon. Hensikt med naturens renseprosjekt er hver måned å lage en ny slimhinne hvor et foster kan grave seg ned.

Så kommer vi med vår hormonbehandling. P-pillen består av gestagen og østrogen. Det er gestagenet som er det viktigste for å hindre eggløsning. I rene gestagen prevensjonspreparater (p-sprøyte, p-stav, minipille og litt også hormonspiralen med gestagen) bli menstruasjonen mindre og hos noen forsvinner den helt. At man mister menstruasjonen, f.eks. med p-sprøyte, oppfatter de fleste som noe positivt. At menstruasjonen blir borte, skyldes at livmorslimhinnen blir tynn og der ikke er noe å blø av.

Da p-pillen ble konstruert for 50-60 år siden tenkte man at den bedre kunne aksepteres hvis det ble som en vanlig syklus med månedlige blødninger. Derfor tilførte man litt østrogen, så slimhinnen får litt vekst og mulighet for å blø. Det er altså en ren psykologisk blødning som ikke har noen praktisk betydning.

Så din venninne har rett i at man i en naturlig syklus skal rense ut, men når man først griper inn i naturen og påvirker livmorslimhinnen, så kan man like gjerne utnytte muligheten for mindre blødning, evt ingen blødning.

Vennlig hilsen Mette

Endret av Mette Moen, Gynekolog
her var en skrivefeil (menstruasjon skulle det ha stått, ikke prevensjon i 3.avsnitt)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har nå vært i kontakt med aktuelle gynekolog, og det har tydeligvis vært en misforståelse ute å gå. Hun sier: 'jeg har jo lært av deg at man ikke behøver å holde pause, bort sett fra noen dager hvis det kommer blødninger'.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...