Gå til innhold

Har du en tøff måned økonomisk? (januar).


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Nå er det lenge siden jeg har fått penger men jeg har fortsatt 200 på konto. Sist jeg fikk var 6 desember. Jeg er ufør.

 

I januar forfaller NRK lisensen også. Nei, Januar er en litt trøblete måned? Hva med deg? Har du penger igjen på brukskontoen? Forventer du en stram måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saken er at nå tar man snart 50 prosent i skatt av selv bittesmå pensjoner og denne utviklingen økte på fra nyttår. Slik er det bare.

Anonymkode: 2db2c...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at nå tar man snart 50 prosent i skatt av selv bittesmå pensjoner og denne utviklingen økte på fra nyttår.

Kan du sette opp et regnestykke som beviser det?

Og hvilke skatter økte fra nyttår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at nå tar man snart 50 prosent i skatt av selv bittesmå pensjoner og denne utviklingen økte på fra nyttår. Slik er det bare.

Anonymkode: 2db2c...455

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg forventer en stram måned. Det er i tillegg til NRK lisensen også egenandel på både lege, medisiner og fysioterapeut. Bruker også medisiner som ikke omfattes av frikortet.

Selv prøver jeg å fokusere på det jeg faktisk får. At jeg er heldig som bor i Norge med de støtteordninger som vi har her. Hadde jeg feks bodd i USA så hadde jeg nok bodd på gata hvis jeg i det hele tatt hadde vært i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye regninger i januar og mars, så det er naturlig at mange synes disse månedene er ganske tøffe. Noe kan man håndtere ved å sette av penger til en regningskonto, slik at man ikke starter på null ved årsskiftet, men med lav inntekt er det ikke så lett å la være å bruke f.eks. hele desemberutbetalingen på julen.

Vi har det på ingen måte trangt nå, men jeg husker at det enkelte år, mens vi f.eks. betalte for privat barnehage (lenge før noen fant opp maksprisen), var ganske tomt både på kontoen når januarlønningen kom - bl.a. fordi det var en pen bunke regninger med forfall helt i begynnelsen av året.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ja, det er helt forjævlig med regninger. Tør ikke si det. 

Trodde jeg hadde så mye penger, men svupp... Det går greit altså, men blir litt matt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Nå er det lenge siden jeg har fått penger men jeg har fortsatt 200 på konto. Sist jeg fikk var 6 desember. Jeg er ufør.

 

I januar forfaller NRK lisensen også. Nei, Januar er en litt trøblete måned? Hva med deg? Har du penger igjen på brukskontoen? Forventer du en stram måned?

Nei, nå går det greit. Jeg vet det er en opphopning av regninger pga forsikringer i februar/mars og i september/oktober så jeg passer på å sette unna litt ekstra før det. Tidligere kunne det være trangt til tider, men nå har jeg det romslig økonomisk. Veldig deilig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Nå er det lenge siden jeg har fått penger men jeg har fortsatt 200 på konto. Sist jeg fikk var 6 desember. Jeg er ufør.

 

I januar forfaller NRK lisensen også. Nei, Januar er en litt trøblete måned? Hva med deg? Har du penger igjen på brukskontoen? Forventer du en stram måned?

Nei... jeg har en tøff måned... Måtte pøse på med litt penger fra kredittkortet for å holde ut måneden.... Helt tom.....og må jo ha mat... Jeg pleier å betale tilbake alt på kredittkortet når feriepengene kommer... Men slik er det med lav inntekt, men nå får jeg mulig bostønad på fredag - har søkt. ... 

Regner med NRK regningen kommer snart også........ Jeg har ikke Tv, men jeg har tilgang til Tv.. og dermed så må jeg betale lisens...

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er mye regninger. Det vil si - når lønna kommer, tenker jeg at jeg har mye penger - men så går det et par uker, så svisj, er det ikke så mye igjen...

Vi setter alltid over et beløp hver til regningskonto, og så bruker vi først og fremst derfra når vi handler til AS familien. Men som regel må det ekstrabevilgninger fra lønnskontoen over til regningskontoen :o

Nå i januar skal jeg også betale noe av sommerens turer, og da må jeg bruke den kontoen jeg har til ferier (setter av litt der hver måned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mye regninger som forfaller og pengene pøser ut.  Ikke ble det bedre av at jeg har kjøpt flybilletter til en senere ferie heller :ph34r:. Men har relativt god råd, så det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 400 på brukskonto, men har heldigvis satt av penger til faste utgifter, og ekstrautgiftene som kommer i de par første månedene. Passe tvangsnevrotisk på økonomi her i gården. Fordi jeg må. Lære meg å like linsesuppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei samme som alle andre måneder for meg (har ikke NRK og feirer ikke jul), men jeg har ikke barn og "eier" ikke et hus, så da har en jo "mer" penger og mer disponible penger, selv om jeg er den i tråden her med "lavest inntekt". Menn menn

Anonymkode: f7d90...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Den forfaller 31. januar.

Ja, men heldigvis får jeg en okey lønn i slutten av måneden. Altså en lønn på ca 24 000 - 25 000 brutto.. i slutten av denne måneden.  Mye for å være meg men dette pga av mye jobbing i julen.  Jeg har ikke mottatt NRK lisensen men regner med den kommer..... Dermed så kommer pengene til å gå til den blant annet.... Og nødvendige utlegg.. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg merker ingen forskjell på månedene. Vi har fast trekk på 15.000 hver fra lønnskonto til felleskontoen, og alle fellesutgifter belastes denne, både regninger, mat, hotell, ferie og andre reiser, restaurantregninger, konsertbilletter osv. Og av og til bøker hvis begge skal lese dem.

Dette fungerer kjempefint, da vet vi begge at det vi har på våre "særkontoer" kan vi bruke som vi vil. Og jeg merker ingenting om han stikker til barna sine en tusenlapp i ny og ne, eller kjøper seg en unødvendig duppeditt.

Jeg betaler alle utgifter til min bil, og han til sin bil.

Dermed krangler vi aldri om økonomi, siden det ikke er noe å krangle om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...