Gå til innhold

Behandling av hjernesvulst


sandralee

Anbefalte innlegg

En venn av meg har kreft. Det startet for 7-8 mnd siden med svulst i ene lungen på 7 x 5 cm. Etter 5 cellegiftkurer og stråling så er denne svulsten gått tilbake til kun å bli en strek. Nå for ca. 1 uken siden ble hun veldig dårlig (kvalme,oppkast og svimmelhet), hun ble da sendt til sykehus hvor de ved hjelp av CT fant flere svulster i hjernen. Nå er hun hjemme (hun bor 1 1/2 times kjøring fra sykehuset) og har fått medisin for å redusere væsken som er rundt svulstene. Denne uken har hun fått problemer med balansen og hun sier hun har begynt å glemme ting. Hun føler at hun er blitt klarere i hodet, men føler lite virkning av medisinen. Det jeg lurer på er om hvor lang tid en slik medisin vil ta før hun skulle merke endringer. Legene sa at en del av det ubehaget hun hadde skyldtes trykket væsken utgjorde. Finnes det annen medisin hun burde ha prøvd hvis denne ikke hjelper? Hvordan kan de se om væsken blir redusert? Jeg vet at du vanskelig kan gi svar når du ikke kjenner sykehistorien grundigere, og at du ikke er spesialist på dette feltet. Men vi rundt henne vet ingenting, og vet ikke hva vi skal gjøre. Hun venter i disse dager på svar om strålebehandling. Men mens vi venter på svaret blir allmenntilstanden hennes bare dårligere. Dette er så fortvilende. Hva kan vi gjøre????? Er så utrolig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Jeg beklager at vi har hatt slikt etterslep med å svare på meldinger i det siste. Med de alvorlige symptomene du beskriver, er kanskje situasjonen vesentlig endret og avklart allerede?

Hun har sikkert fått store doser medisin som inneholder kortison. Effekten av disse bruker å komme nokså raskt, i løpet av timer til en dags tid. Dersom situasjonen trass denne behandlingen forverrer seg, bør dere ta kontak med lege igjen, men det er kanskje allerde gjort.

Vennlig hilsen og alle gode ønsker til din venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...