Gå til innhold

Hvor lang ferie er jeg pliktet til å ta?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg jobber i butikk, deltid pluss mer etter behov. Noen som vet hvor lang ferie jeg er pliktet til å ta ut? 

 

Tror du er forpliktet til å ta full ferie, men du kan evt overføre noe ferie til neste år, hvis det er i orden for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, påskelilje skrev:

Tror du er forpliktet til å ta full ferie, men du kan evt overføre noe ferie til neste år, hvis det er i orden for arbeidsgiver.

Og det er 4 uker? Jeg fikk beskjed at jeg måtte ta alle ukene av arbeidsgiver. Men ble usikker på hvor mange uker det er... 3 eller 4 eller 5... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Mina1 skrev:

Og det er 4 uker? Jeg fikk beskjed at jeg måtte ta alle ukene av arbeidsgiver. Men ble usikker på hvor mange uker det er... 3 eller 4 eller 5... ? 

Man er pliktig til å ta ut ferie.

Unntaket er når du ikke har opparbeidet deg feriepenger fra året før. Da kan du motsette deg å ta ut mer ferie enn hva feriepengene dekker. Dette må du i så fall gi beskjed om til din arbeidsgiver.

Man har 5 ukers ferie i løpet av hele året, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at man skal ha 25 feriedager i året, det er med lørdag, og dersom du f.eks har fri hver onsdag, regnes den likevel som en feriedag. Så man har 4 uker og 1 dag ferie. Men så er det noen (de fleste tror jeg egentlig) bedrifter som gir 5 uker ferie. Det er en forhandlingsavtale mellom fagforeninger og arbeidsgivere. Så du må nesten høre med de du jobber med. Du har enten 4 eller 5 uker. Så er man egentlig pliktet til å ta 3 uker sammenhengende mellom 1. mai og 30. sept. (mulig jeg husker litt feil på datoene). Men den loven er nok bare laget for å beskytte arbeidstaker og sikre at de kan få så lang sommerferie dersom de ønsker det. Jeg hadde aldri mer enn to uker sammenhengende på sommeren, men hadde 5 uker ferie totalt i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...