Gå til innhold

Er du helt fornøyd med din kropp?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

På 22.1.2018 den 9.44, laban skrev:

Jeg er ikke fornøyd med hvordan kroppen min ser ut, er det noen som er det?  Selv de som i mine øyne har helt fantastiske modellkropper, er jo misfornøyde. Jeg måler meg ikke mot sånne.

Jeg er veldig langt fra pen, enten man ser på ansiktet eller resten av meg.  Noe av det, f.eks. at jeg er lav og ganske bredbygd, er det umulig å gjøre noe med (man kan faktisk ikke slanke skjelettet), så det har jeg sluttet å tenke noe særlig på for veldig mange år siden. 

Men jeg er veldig fornøyd med følgende, som jeg synes er mye viktigere:

Kroppen min virker, den er omtrent aldri syk - og selv når den skranter bittelitt, er det aldri noe alvorlig. Den trenger f.eks. ingen medisiner for noe som helst, enda den nærmer seg 60 år.

Den syntes det var bare gøy å være gravid, selv da den måtte bære og føde minstemann da den var nesten 40 år.  Det er ikke for ingenting at jeg har skrevet veeeldig mange beroligende svar her på DOL om at man ikke trenger å være nervøs selv om man ikke har noen svangerskapsplager. 

Den tåler både alminnelig bruk (som skiturer og sykling) og litt mishandling (av typen for lite søvn eller for mye vin) uten å gi noen signaler å snakke om.  Den straffer meg nesten aldri, selv om jeg ikke pleier den eller lytter til den hele tiden. 

Ikke glan i speilet, tenk heller på de vesentlige sidene ved kroppen - som helsen.  Nå er jeg vel typisk gammel kjerring, men det får være.

 

 

Sånn kropp vil jeg også ha! Jeg er ikke så høy da, og ganske breibygd, men der stopper vel likheten, tror jeg. Den kroppen her føles tidvis ganske oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg vasker håret rundt de dagene jeg trener . Men har gjort det kun to ganger i uken fordi vi har lite varmtvann. Men jeg spyler meg og vasker meg ellers hver dag med såpe altså. Jeg hørtes nok ut som den skitne damen nå men får høre at håret ser fint ut. Var en tid jeg dusjer hver dag og da ble håret tynnere og 4ørrt. Jeg har tykkt hår og jeg har heller ikke lengre enn skulderlangt . 

Så du er i dusjen en tur hver dag? Man dusjer jo selv om man ikke vasker håret. Om det holder å vaske håret to ganger i uka, er det ingen grunn til å vaske det oftere. Men det du kaller for spuling med såpe, er vel det vi andre kaller for å ta seg en dusj?

Opptatt av utseende og forfengelig er ikke nødvendigvis det samme. Jeg er hverken opptatt av utsende, (i den forstand at jeg prater mye om det, eller starter tråder som handler om utssende, eller prater om utssende til andre) eller forfengelig (er ikke opptatt av hva jeg har på meg, bruker ikke sminke, ser meg omtrent bare i speilet om morgenen for å vurdere hvorvidt jeg må ha på lue dersom jeg skal ut blant folk eller ikke). Så lenge jeg ikke lukter vondt, er jeg fornøyd. Du derimot, er opptatt av utseende, men kanskje ikke forfengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Trine skrev:

Så du er i dusjen en tur hver dag? Man dusjer jo selv om man ikke vasker håret. Om det holder å vaske håret to ganger i uka, er det ingen grunn til å vaske det oftere. Men det du kaller for spuling med såpe, er vel det vi andre kaller for å ta seg en dusj?

Opptatt av utseende og forfengelig er ikke nødvendigvis det samme. Jeg er hverken opptatt av utsende, (i den forstand at jeg prater mye om det, eller starter tråder som handler om utssende, eller prater om utssende til andre) eller forfengelig (er ikke opptatt av hva jeg har på meg, bruker ikke sminke, ser meg omtrent bare i speilet om morgenen for å vurdere hvorvidt jeg må ha på lue dersom jeg skal ut blant folk eller ikke). Så lenge jeg ikke lukter vondt, er jeg fornøyd. Du derimot, er opptatt av utseende, men kanskje ikke forfengelig.

Helt enig med Trine, og dessuten - dette er et godt eksempel på hvordan du vingler fra den ene ytterligheten til den andre. Siden du har misforstått hva «forfengelighet» innebærer og betyr, blander du det med «renslighet» og «normal egenpleie». Dette fører til at det blir viktig for deg å si at du ikke engang gjør minimalt av dette, fordi du feilaktig tror at det å bruke bare ett sekund på å speile deg (som by the way neppe er mulig engang), ikke dusje etter trening og ikke stelle deg før jobb er bevis for at du ikke er forfengelig. Når dolerne prøver å forklare deg at du har misforstått begrepet «forfengelighet» lytter du ikke, men forsetter på samme argumentasjon igjen og igjen og IGJEN.

For siste gang: Forfengelighet og utseendefokus syns ikke på utsiden nødvendigvis, for det handler ikke om mengde sminke eller grad av pynting. Forfengelighet kommer derimot til uttrykk gjennom holdningene dine og argumentasjonen din (som synliggjøres via UTALLIGE innlegg om hvorvidt du er pen eller ikke, hvorvidt andre damer og kjæresters ekser er pene eller ikke, hvilke menn du vil date basert på utseende etc etc). 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 timer siden, Mina1 skrev:

Men tar den : jeg burde kanskje dusje håret hver dag. Skal begynne med å gjøre det. Men har aldri fått høre at håret mitt er fett. 

Det er sikkert unødvendig for en med langt hår å vaske det med såpe hver dag.

Gjør det du synes er nødvendig. Jeg sitter litt med samme følelse som @Kayia, at du overdriver litt, og vikler deg inn i rare diskusjoner når du tviholder på overdrivelsene. Når jeg sier overdrivelser, så tror jeg ikke på at brystene dine er så monstrøse som du beskriver dem. Jeg tror ikke helt på at du bokstavelig talt går rett fra senga til jobben, eller dusjer nøyaktig to ganger hver eneste uke, uansett hvor mye du trener. Det er litt sånn du snakker, og jeg trekker fra momsen automatisk. Jeg tror jo at du essensielt sett snakker sant, men smører litt tykt på. Jeg tror på at du er usminket, ujålete og kan la det gå noen dager mellom hårvask. Ikke så spesielt for folk med langt hår.

Kan legge til at jeg også har tenkt at du er fokusert på utseendet. Ikke at du doller deg opp, men at du er redd for å være stygg. Fikk inntrykk av at du stilte veldig høye krav til utseendet til dater også. siden du hadde problemer med å i det hele tatt finne noen på din egen alder som var tiltrekkende.

 

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er sikkert unødvendig for en med langt hår å vaske det med såpe hver dag.

Gjør det du synes er nødvendig. Jeg sitter litt med samme følelse som @Kayia, at du overdriver litt, og vikler deg inn i rare diskusjoner når du tviholder på overdrivelsene. Når jeg sier overdrivelser, så tror jeg ikke på at brystene dine er så monstrøse som du beskriver dem. Jeg tror ikke helt på at du bokstavelig talt går rett fra senga til jobben, eller dusjer nøyaktig to ganger hver eneste uke, uansett hvor mye du trener. Det er litt sånn du snakker, og jeg trekker fra momsen automatisk. Jeg tror jo at du essensielt sett snakker sant, men smører litt tykt på. Jeg tror på at du er usminket, ujålete og kan la det gå noen dager mellom hårvask. Ikke så spesielt for folk med langt hår.

Kan legge til at jeg også har tenkt at du er fokusert på utseendet. Ikke at du doller deg opp, men at du er redd for å være stygg. Fikk inntrykk av at du stilte veldig høye krav til utseendet til dater også. siden du hadde problemer med å i det hele tatt finne noen på din egen alder som var tiltrekkende.

 

 

Grunnen til at jeg bet meg spesielt merke i dette med hårvask, er at håret blir svett når man løper. Har man langt hår, kan man sette det opp i en høy hestehale og unngå at det blir gjennomsvett, men det blir likevel svett i nakken, i alle fall blir mitt hår det når jeg løper. Og da må det vaskes.

Jeg er enig i at det ellers er tilstrekkelig å vaske håret et par ganger i uka, og det sunneste for håret antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Det er sikkert unødvendig for en med langt hår å vaske det med såpe hver dag.

Gjør det du synes er nødvendig. Jeg sitter litt med samme følelse som @Kayia, at du overdriver litt, og vikler deg inn i rare diskusjoner når du tviholder på overdrivelsene. Når jeg sier overdrivelser, så tror jeg ikke på at brystene dine er så monstrøse som du beskriver dem. Jeg tror ikke helt på at du bokstavelig talt går rett fra senga til jobben, eller dusjer nøyaktig to ganger hver eneste uke, uansett hvor mye du trener. Det er litt sånn du snakker, og jeg trekker fra momsen automatisk. Jeg tror jo at du essensielt sett snakker sant, men smører litt tykt på. Jeg tror på at du er usminket, ujålete og kan la det gå noen dager mellom hårvask. Ikke så spesielt for folk med langt hår.

Kan legge til at jeg også har tenkt at du er fokusert på utseendet. Ikke at du doller deg opp, men at du er redd for å være stygg. Fikk inntrykk av at du stilte veldig høye krav til utseendet til dater også. siden du hadde problemer med å i det hele tatt finne noen på din egen alder som var tiltrekkende.

 

 

Jeg har ikke gått inn for å finne noen. Jeg har fortsatt ikke kommet over det forrige helt. Desverre. Så det er slik at jeg egentlig har lyst å være alene for tiden. Jeg synes at de som klarer å hoppe inn i noe nytt ganske enkelt uten problemer er heldig. Men jeg har ikke orket tanken på det. Og derfor så har jeg heller ikke gått helhjertet inn for det. Jeg har fullstendig mistet lysten. 

Mener du at jeg tidligere har vært sammen med bare fotomodeller og stiller høye krav til nye partnere? Altså utseende på dem var ikke det første jeg fallt for. Jeg fallt for hvordan de fikk meg til å føle meg, og det bare kom følelser... ubeskrivelig.... 

Bare tro at jeg legger på dette med puppene og alt sammen ;). Folk må få ha det inntrykk av meg som man vil. Mener folk at jeg er overdrevent opptatt av utseende på andre så får folk få lov å tro det. Viktigste er at jeg selv vet svaret til hvorfor jeg har fått utseende på hjernen. Det er fordi jeg har mistet de som jeg trodde var min livs kjærlighet.... Og så ble jeg bare usikker på meg selv i etterkant. Men jeg ble nok forelsket i en tiltrekkelse som kom etterhvert som gjorde at jeg hang fast i usunne relasjoner for meg istedet for å gå. Jeg så at det var feil. Jeg så at jeg burde gå for mitt beste. Noe som har gjort meg avvisende ovenfor lignende situasjoner osv. Som de fleste damer sikker gjør så svømmer over i datetilbud. Og jeg er avvisende og kritisk blitt. 

Jeg liker bedre å være alene for tiden. Jeg burde endret tankegang og sluttet av usikkerheten men jeg sliter med å få den til å endre seg. Jeg føler meg faktisk tryggere alene. Jeg er redd for å røre meg inn i noe som helst. 

Men ok. Tro hva dere vil om meg. Jeg behøver ikke å forklare mer. Folk skal få mene det de vil om meg. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har ikke gått inn for å finne noen. Jeg har fortsatt ikke kommet over det forrige helt. Desverre. Så det er slik at jeg egentlig har lyst å være alene for tiden. Jeg synes at de som klarer å hoppe inn i noe nytt ganske enkelt uten problemer er heldig. Men jeg har ikke orket tanken på det. Og derfor så har jeg heller ikke gått helhjertet inn for det. Jeg har fullstendig mistet lysten. 

Mener du at jeg tidligere har vært sammen med bare fotomodeller og stiller høye krav til nye partnere? Altså utseende på dem var ikke det første jeg fallt for. Jeg fallt for hvordan de fikk meg til å føle meg, og det bare kom følelser... ubeskrivelig.... 

Bare tro at jeg legger på dette med puppene og alt sammen ;). Folk må få ha det inntrykk av meg som man vil. Mener folk at jeg er overdrevent opptatt av utseende på andre så får folk få lov å tro det. Viktigste er at jeg selv vet svaret til hvorfor jeg har fått utseende på hjernen. Det er fordi jeg har mistet de som jeg trodde var min livs kjærlighet.... Og så ble jeg bare usikker på meg selv i etterkant. Men jeg ble nok forelsket i en tiltrekkelse som kom etterhvert som gjorde at jeg hang fast i usunne relasjoner for meg istedet for å gå. Jeg så at det var feil. Jeg så at jeg burde gå for mitt beste. Noe som har gjort meg avvisende ovenfor lignende situasjoner osv. Som de fleste damer sikker gjør så svømmer over i datetilbud. Og jeg er avvisende og kritisk blitt. 

Jeg liker bedre å være alene for tiden. Jeg burde endret tankegang og sluttet av usikkerheten men jeg sliter med å få den til å endre seg. Jeg føler meg faktisk tryggere alene. Jeg er redd for å røre meg inn i noe som helst. 

Men ok. Tro hva dere vil om meg. Jeg behøver ikke å forklare mer. Folk skal få mene det de vil om meg. :)

Her sier du så godt selv at du har fått utseende på hjernen :D Du sier videre at det har med måten menn har behandlet deg på, men dette tror jeg bare er toppen av isfjellet på forklaringen. Jeg tror at du har så dårlig selvtillitt at det menn har gjort, og det du har latt menn gjøre har trigget noe i deg, fordi din lave selvtillitt har fått deg til å tro at de har rett. En person med god selvtillitt ville tenkt «dust» og avsluttet relasjonen og gått videre. 

Men - og dette er viktig - like mye som fokus på utseende har satt seg på hjernen din, kan du jobbe for å endre dette. Dette gjør du ved å jobbe med selvbildet og mate deg selv med andre kvaliteter vi mennesker har, fokusere på alle tingene du mestrer, verdier du har og ting du gjør for deg og andre som ikke handler om utseende. Jeg anbefaler deg (igjen) å snakke med en psykolog om dette. 

Ha en fin dag :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kayia skrev:

Her sier du så godt selv at du har fått utseende på hjernen :D Du sier videre at det har med måten menn har behandlet deg på, men dette tror jeg bare er toppen av isfjellet på forklaringen. Jeg tror at du har så dårlig selvtillitt at det menn har gjort, og det du har latt menn gjøre har trigget noe i deg, fordi din lave selvtillitt har fått deg til å tro at de har rett. En person med god selvtillitt ville tenkt «dust» og avsluttet relasjonen og gått videre. 

Men - og dette er viktig - like mye som fokus på utseende har satt seg på hjernen din, kan du jobbe for å endre dette. Dette gjør du ved å jobbe med selvbildet og mate deg selv med andre kvaliteter vi mennesker har, fokusere på alle tingene du mestrer, verdier du har og ting du gjør for deg og andre som ikke handler om utseende. Jeg anbefaler deg (igjen) å snakke med en psykolog om dette. 

Ha en fin dag :) 

Min eks sa at han var redd for at ingen menn ville ha meg. Og at jeg ville ende opp alene for alltid. De ordene sitter i meg. Jeg vet ikke hvorfor han mente det for han sa at jeg var topp på alle måter da han sa det men at han trodde ingen ville ha meg i det hele tatt. De ordene går i repeat i hodet mitt ja. Jeg følte meg drittbehandlet. Min feil for jeg tillot det uten å gå.  Jeg har opplevd å fått en del kommentarer fra menn som sitter dypt i meg. Jeg satt å unnskyldte de for samme hva de sa og gjorde omtrent. Men jeg har forandret meg. Nå skyr jeg slike som pesten. Men det sitter i meg ennå. Jeg sliter med at jeg tror at jeg ikke er bra nok osv. Så ja du har vel rett i at jeg har det med utseende på hjernen anngående meg selv pga usikkerheten som jeg har påført meg selv med å være innvolvert i feile relasjoner for meg. 

Takk for råd :). Jeg skal forsøke å mate meg selv med annet fokus enn dette utseendefokuset. Du må ha en fin dag du og :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jepp jeg gjorde meg selv som offer for å bli behandlet dårlig med å tillate. Jeg vet at jeg tillot alt andre ikke ville ha tillatt. Altfor mye.  Og det er nok det som gjør at jeg er redd for relasjoner igjen og at jeg sliter i dag med dårlige tanker om alt relatert til forhold. Jeg tillater ikke drittbehandling lenger men jeg sliter med det jeg tillot før.  Og så blir jeg fokusert på: hva i alle dager er feil med meg osv. Så det å tenke på utseende har med utrygghet å gjøre. Men håper at vi dreier tråden over på annet enn meg. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Så jepp jeg gjorde meg selv som offer for å bli behandlet dårlig med å tillate. Og det er nok det som gjør at jeg er redd for relasjoner igjen. Og så blir jeg fokusert på: hva i alle dager er feil med meg osv. Så det å tenke på utseende har med utrygghet å gjøre. Men håper at vi dreier tråden over på annet enn meg. :)

Må fortelle hvilken pangstart jeg hadde i morges: For et par uker siden fikk jeg kjøpt en vinterkjole på salg, og den hadde jeg på for første gang i dag. Beige ullkjole, matchende skjerf, høye brune støvletter- og følte meg faktisk litt fin 😊 Og så kom ei jeg jobber med omtrent løpende inn  på kontoret mitt og sa at jeg var SÅ flott i dag :) Og jeg ble så glad, ble sånn ordentlig varm i hjertet! Jeg går som regel i dongeribukse og genser, men det er jo litt gøy å pynte seg av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, påskelilje skrev:

Må fortelle hvilken pangstart jeg hadde i morges: For et par uker siden fikk jeg kjøpt en vinterkjole på salg, og den hadde jeg på for første gang i dag. Beige ullkjole, matchende skjerf, høye brune støvletter- og følte meg faktisk litt fin 😊 Og så kom ei jeg jobber med omtrent løpende inn  på kontoret mitt og sa at jeg var SÅ flott i dag :) Og jeg ble så glad, ble sånn ordentlig varm i hjertet! Jeg går som regel i dongeribukse og genser, men det er jo litt gøy å pynte seg av og til!

Koselig! :D Det er en god start på dagen :) . Det å bare få høre noe sånnt gjør en glad og varm i hjertet  <3

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, Mina1 skrev:

(...)

Men ok. Tro hva dere vil om meg. Jeg behøver ikke å forklare mer. Folk skal få mene det de vil om meg. :)

Det er bare bra om du gir litt blaffen i hva jeg og andre mener. Du er ikke tiltalt for noe, så du trenger ikke forklare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er bare bra om du gir litt blaffen i hva jeg og andre mener. Du er ikke tiltalt for noe, så du trenger ikke forklare deg.

Det gjør jeg. Men tror at dere forstår hvorfor jeg desverre er blitt fokusert på kropp og utseende dersom dere sitter dere inn i erfaringene mine. Jeg var nok syk som tillot så mye som jeg gjorde i relasjoner jeg var i. Og en stor skade sitter jeg igjen med itilegg når man kjørte seg i veggen frivillig på den måten: ... ble fokusert på kropp og utseende. 

Men folk skal få tenke hva de vil om meg :). Jeg forstår meg selv iallefall hehe

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 13.29, Mina1 skrev:

Koselig! :D Det er en god start på dagen :) . Det å bare få høre noe sånnt gjør en glad og varm i hjertet  <3

Det er sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...