Gå til innhold

Når arbeidslivet gjør en syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste ønsker å være en del av arbeidslivet. Men ikke alle mestrer press, omorganiseringer og alt som kommer inn i det moderne arbeidsliv. Når det har blitt for mye og resulterer i angst, depresjon, problemer med å fungere. Hva skal en da gjøre?

Anonymkode: da001...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da går du til fastlegen og får hjelp til å komme inn i NAV-systemet -- De har mange bra tiltak for folk som har problematikk knytte til arbeidslivet. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ønsker å være en del av arbeidslivet. Men ikke alle mestrer press, omorganiseringer og alt som kommer inn i det moderne arbeidsliv. Når det har blitt for mye og resulterer i angst, depresjon, problemer med å fungere. Hva skal en da gjøre?

Anonymkode: da001...cde

Jeg vet hvordan det er å føle angst , press osv... I min jobb så har jeg iblant følt meg veldig stresset.... Har et veldig fint arbeidsmiljø, men jeg har en ansvarlig leder som er veldig på å forvente litt vel mye av meg... Hun er plutselig fornøyd, men svinger hele tiden.. og jeg føler meg veldig presset. Men jeg føler at jeg takler jobben bra, alle har minus-sider og positive-sider. Og det er fint at hun sier ifra. Men iblant så har det blitt litt mye kritkk. Hun er blitt flinkere å rose i senere tid etter at jeg sa ifra om at jeg følte at jeg fikk litt vel mye kritikk. 

Anonymkode: e62e9...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Caprioli skrev:

Da går du til fastlegen og får hjelp til å komme inn i NAV-systemet -- De har mange bra tiltak for folk som har problematikk knytte til arbeidslivet. Anbefales.

Jeg har hatt mange runder i nav systemet. Jeg har fått hjelp. Men navsystemet har også gjort meg sykere. De kan heller ikke endre på hvordan arbeidslivet er blitt.

Anonymkode: da001...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mange runder i nav systemet. Jeg har fått hjelp. Men navsystemet har også gjort meg sykere. De kan heller ikke endre på hvordan arbeidslivet er blitt.

Anonymkode: da001...cde

Joda, det kan de og det kommer det til å bli mer og mer av. Ikke en endring i selve arbeidslivet riktignok men en markant endring på hvordan de jobber med sine brukere mot arbeidslivet. Nav kommer til å ha et annet fokus enn feks utallige tiltak som leder til ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, XbellaX skrev:

Nav kommer til å ha et annet fokus enn feks utallige tiltak som leder til ingenting.

Det tror jeg ikke før jeg ser det. Det blir jo bare mer og mer meningsløse tiltak bare for syns skyld.

Anonymkode: aa8a0...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøve å finne seg en helt annen jobb som ikke får en til å føle seg sånn og heller gå på premiss med lønnsnivå og prioritere trivsel. 

Anonymkode: 2950c...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke før jeg ser det. Det blir jo bare mer og mer meningsløse tiltak bare for syns skyld.

Anonymkode: aa8a0...d03

Det gjør du klokt i fordi det er mange utfordringer med opplegget, å få arbeidsgiverne på banen er et av de store utfordringene. Den tradisjonelle ruta med endeløse tiltak som munner ut i ingenting kan for mange ikke bare være totalt meningsløs men også direkte skadelig i mine øyne, derfor er det gledelig at NAV ser ut til å være åpen for endringer på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, XbellaX skrev:

Joda, det kan de og det kommer det til å bli mer og mer av. Ikke en endring i selve arbeidslivet riktignok men en markant endring på hvordan de jobber med sine brukere mot arbeidslivet. Nav kommer til å ha et annet fokus enn feks utallige tiltak som leder til ingenting.

Det er bra hvis nav endrer på det som ikke fungerer. Men jeg er i arbeidslivet, og de kan ikke endre på det jeg sliter med. Det var bare før folk startet i en jobb de kunne ha resten av livet. I dag er det bare endringer, omorganiseringer, oppkjøp av bedrifter, sammenslåinger osv. Vi lever i et samfunn med mange store endringer som skjer hele tiden. Noe som kan være en utfordring for de fleste, og som enkelte til slutt blir syk av.

Anonymkode: da001...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror man må bare aldri gi opp. Enkelte mennesker sloss mot urett og overmakta i arbeidslivet og går foran og statuerer eksempel og baner vei for alle oss andre. Stadig små skritt for oss alle og for fremtiden med stor F. Heldigvis er noen av oss slik innretta at de bare sloss til siste slutt selv om det koster alt i rettssaker og injurier og roboter og alt som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsrettet rehabilitering er et godt nav tiltak for arbeidsledige

Anonymkode: 0abb2...ce1

Fint tiltak hvis en skal være nesten garantert å ikke få jobb.

Anonymkode: aa8a0...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Å fortsette i en jobb som gjør deg sjuk er ikke bra, men ofte ser en ingen annen utvei. Vi trenger jo penger for å leve. Men til slutt sier det jo stopp for de fleste. Hvis det er problemer på en konkret arbeidsplass er vel første valg å prøve å finne en annen jobb. Men er en dårlig nok så går jo ikke alltid det heller. Oppsøk lege, i alle fall, og få hjelp med de konkrete helseproblemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint tiltak hvis en skal være nesten garantert å ikke få jobb.

Anonymkode: aa8a0...d03

Hva er resonnementet bak det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra hvis nav endrer på det som ikke fungerer. Men jeg er i arbeidslivet, og de kan ikke endre på det jeg sliter med. Det var bare før folk startet i en jobb de kunne ha resten av livet. I dag er det bare endringer, omorganiseringer, oppkjøp av bedrifter, sammenslåinger osv. Vi lever i et samfunn med mange store endringer som skjer hele tiden. Noe som kan være en utfordring for de fleste, og som enkelte til slutt blir syk av.

Anonymkode: da001...cde

Det stemmer ikke. Ved flere ulike NAV kontor i landet er fokuset/målet å skaffe eller beholde ordinært lønnet arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, XbellaX skrev:

Det stemmer ikke. Ved flere ulike NAV kontor i landet er fokuset/målet å skaffe eller beholde ordinært lønnet arbeid. 

Jeg kjenner min situasjon. Jeg har prøvd å få den hjelp som er mulig.

Anonymkode: da001...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner min situasjon. Jeg har prøvd å få den hjelp som er mulig.

Anonymkode: da001...cde

Jeg tviler ikke på at du kjenner din situasjon, jeg anklager deg ikke for noe som helst. Jeg forsøker bare å si at heldigvis blir det mer og mer kunnskap og erfaring på hvordan mennesker som strever kan klare å beholde arbeidet sitt og at det er et mål i seg selv, og ikke sykemeldinger eller unyttige tiltak. Det krever selvsagt at NAV er oppdatert, det er begrenset hva man klarer å gjøre selv i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg tviler ikke på at du kjenner din situasjon, jeg anklager deg ikke for noe som helst. Jeg forsøker bare å si at heldigvis blir det mer og mer kunnskap og erfaring på hvordan mennesker som strever kan klare å beholde arbeidet sitt og at det er et mål i seg selv, og ikke sykemeldinger eller unyttige tiltak. Det krever selvsagt at NAV er oppdatert, det er begrenset hva man klarer å gjøre selv i en slik situasjon.

Det er bra for de som kan få hjelp.

Anonymkode: da001...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...