Gå til innhold

Tror du på gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God of the gap?

 

I alle tider har mennesker forsøkt å forklare det de ser, hvordan de lever. Slike ting som årstider, solen månen, liv og død. Kunnskapen har ikke vært stor. I mange tusen år har ikke mennesket hatt noen annen forklaring en religion. Men ettersom vi får mer kunnskap så blir gud forandret. I tidligere dager, så tilbad man mer primitive guder, kanskje endog solen, stjernene osv. I dag holder kunnskaps nivået på å fortrenge kristendommen. Vi vet så mye bedre enn om denne Jesus fra Nasaret. Bibelens "kunnskap" passer ikke lengre inn i det vi vet om universet, jorden osv. Feks vet vi at jorda er mye eldre en 6000 år, at jomfruer ikke føder barn, at de som er gale er ikke besatt osv..

 

Gud holder på å bli utdatert igjen. Hvilke hull i vår kunnskap kan den neste guden vi finner opp dekke? 

Anonymkode: 02030...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, gir det dere noe, så hvorfor ikke :)

 

jeg var vel kanskje mer psykotisk en kristen. Men jeg fikk iallfall totalt avsmak for kristendommen.

Anonymkode: 02030...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på gud. Men jeg kunne ønske at han fantes. Jeg vet at fins det en gud så vil han ikke straffe meg fordi jeg ikke tror på han. Han vil forstå at jeg umulig kan tro på noe som jeg ikke har beviser for. Enkelte har sagt til meg at de er redd å bli straffet av å ikke tro..

Jeg tror på vitenskapen. Jeg tror også at det er desverre ikke et liv etter døden. At alt er svart og at da er man ingenting. Veldig trist tro, men jeg håper jo og ønsker at det er noe mer. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke på gud. Jeg aviser ikke muligheten for at det kan finnes en "skapende kraft", men om det finnes en "gud" så er jeg temmelig sikker på den "guden" ikke er slik noen religion framstiller det. (Det er langt mer sannsynlig verden er en datasimulasjon, og "gud" er en kvisete tennåringsgutt som har skapt verden på sitt gutterom i en superdatamaskin.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
2 minutter siden, gråstein skrev:

Nei, jeg tror ikke på gud. Jeg aviser ikke muligheten for at det kan finnes en "skapende kraft", men om det finnes en "gud" så er jeg temmelig sikker på den "guden" ikke er slik noen religion framstiller det. (Det er langt mer sannsynlig verden er en datasimulasjon, og "gud" er en kvisete tennåringsgutt som har skapt verden på sitt gutterom i en superdatamaskin.)

Jeg holdt på å skrive nesten nøyaktig det samme som deg, inkludert teorien om simulering. 

Ikke at jeg tror på det, men det er jo noen pussigheter som man kan lure på. F.eks at alle ting har en viss iboende unøyaktighet, som om det var angitt med et begrenset antall desimaler. (tid, masse,  hastighet,  energi - absolutt alt). Men det har vel sikkert en forklaring som noen en gang finner ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gråstein skrev:

Nei, jeg tror ikke på gud. Jeg aviser ikke muligheten for at det kan finnes en "skapende kraft", men om det finnes en "gud" så er jeg temmelig sikker på den "guden" ikke er slik noen religion framstiller det. (Det er langt mer sannsynlig verden er en datasimulasjon, og "gud" er en kvisete tennåringsgutt som har skapt verden på sitt gutterom i en superdatamaskin.)

Hehe... bra sagt haha : .. ja nå ser jeg det nesten som en "film". Ser for meg en kvisete tenåringsgutt sitte å skape verden på sitt gutterom på data :D . Men data fantes ikke i den tiden men noe lignende. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi dør, blir det som før vi ble født. Ingen verdens ting. Jeg synes ikke det er skremmende egentlig. 

Anonymkode: 02030...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...