Gå til innhold

Skei Grande: - Ikke akseptabelt å feste med mindreårige


gråstein

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, ekte nick skrev:

Hadde jeg vært mor til den 17-åringen, og en såpass mye eldre kvinne hadde ligget med min sønn, hadde jeg ihvertfall blitt fly forbanna. Riktignok er lavalderen 16 år - men her er aldersforskjellen såpass stor at jeg syns det blir helt umoralskt. Hvis han la an på henne burde hun satt grenser.

Så jeg syns godt det kan snakkes om, ja. Selv om det var frivillig, og ikke ulovlig, så burde det vært mulig av Grande å reflektere litt mer over det og kalle det hva det er - noe som ikke var akseptabelt.

De færreste foreldre vet noe særlig om hva deres tenåringer bedriver når det gjelder sex, og det er antakelig like greit. Tror få foreldre mener deres 16-17-åring er moden nok til å innlede et seksualliv, like fullt vet vi at det gjerne skjer i den aldrenen.

 

Uansett mener jeg sex blant folk over den seksuelle lavalder er en privatsak. Som nevnt i flere litt mer seriøse medier, dette er pikant kjendissladder og ikke overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

De færreste foreldre vet noe særlig om hva deres tenåringer bedriver når det gjelder sex, og det er antakelig like greit. Tror få foreldre mener deres 16-17-åring er moden nok til å innlede et seksualliv, like fullt vet vi at det gjerne skjer i den aldrenen.

 

Uansett mener jeg sex blant folk over den seksuelle lavalder er en privatsak. Som nevnt i flere litt mer seriøse medier, dette er pikant kjendissladder og ikke overgrep.

Slett ikke så sikker på siden den mindreårige var sterkt påvirket av alkohol. Straffeloven ble strammet inn i 2009 når det gjelder sex med alkoholpåvirkede mindreårige.

Anonymkode: 41499...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste unge menn er dette noe de drømmer om (ikke med TSG nei, men generelt).

Anonymkode: 36073...056

Mange kvinner fantaserer om å bli voldtatt. Det betyr ikke at de faktisk ønsker det i RL.

Anonymkode: 41499...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kvinner fantaserer om å bli voldtatt. Det betyr ikke at de faktisk ønsker det i RL.

Anonymkode: 41499...680

Mange? Hvor har du dette fra?. Jeg har opplevd overgrep og blir bare kvalm av hele denne diskusjone . 

Anonymkode: e8cc4...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kvinner fantaserer om å bli voldtatt. Det betyr ikke at de faktisk ønsker det i RL.

Anonymkode: 41499...680

Her snakker vi om frivillig sex. Hvorfor tror du MILF er det mest søkte ordet?

Anonymkode: 36073...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker vi om frivillig sex. Hvorfor tror du MILF er det mest søkte ordet?

Anonymkode: 36073...056

Ønsket voldtekt er også "frivillig".

Anonymkode: 41499...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker vi om frivillig sex. Hvorfor tror du MILF er det mest søkte ordet?

Anonymkode: 36073...056

Og hvordan vet du det?

Anonymkode: e11a7...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, stjernestøv skrev:

Har ikke lest i denne tråden, men det var frivillig fra begge parter og han var over seksten år...det er jo loven i Norge.

Trine Skei Grande er utdannet lærer. Spør deg selv: Ville du synes det var greit at en 38 år gammel lærer hadde sex med din berusede 17 år gamle sønn, selv om han hadde lyst til det selv?

Anonymkode: 41499...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trine Skei Grande er utdannet lærer. Spør deg selv: Ville du synes det var greit at en 38 år gammel lærer hadde sex med din berusede 17 år gamle sønn, selv om han hadde lyst til det selv?

Anonymkode: 41499...680

Hadde ikke likt det, men det betyr ikke at jeg ville hatt skriverier om det i media. Ville heller ikke ønsket noen sak dersom gutten sa det var frivillig og ok. 

Hendelsen i seg selv var ikke skadelig foe gutten. Det vet vi ut i fra hans egen fortelling. Eller kanskje moralistene synes han burde vært skadd? Han ødelegger jo fortellingen om at sex mellom ulike parter er traumatiserende. 

Problemet hans blir skapt av verden rundt. Først av sladder,  folkesnakk og latter. Det er sånn han selv beskriver det i VG. 

Enda mer skadelig at folk insisterer på at det var et overgrep, selv om han sier det var frivillig, og en ikke-sak. Snakk om å "eie sin egen historie".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror ting blir bedre med tiden. Politikerlønner og alt. Man må jo bare tro det. Vil jo leve uvirkelighetens verden.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gargamel skrev:

Hadde ikke likt det, men det betyr ikke at jeg ville hatt skriverier om det i media. Ville heller ikke ønsket noen sak dersom gutten sa det var frivillig og ok. 

Hendelsen i seg selv var ikke skadelig foe gutten. Det vet vi ut i fra hans egen fortelling. Eller kanskje moralistene synes han burde vært skadd? Han ødelegger jo fortellingen om at sex mellom ulike parter er traumatiserende. 

Problemet hans blir skapt av verden rundt. Først av sladder,  folkesnakk og latter. Det er sånn han selv beskriver det i VG. 

Enda mer skadelig at folk insisterer på at det var et overgrep, selv om han sier det var frivillig, og en ikke-sak. Snakk om å "eie sin egen historie".

 

Og du hadde selvfølgelig ment nøyaktig det samme om en 38 årig mannlig lærer hadde kost seg i høyet med en alkoholpåvirket 17 årig jente?

Ellers er det pussig at ingen ser ut til å bry seg det minste om at hykleren Grande i 2012, fire år etter bryllupseskapaden, sa til media at det ikke kan aksepteres at partitopper fester sammen med mindreårige.

"— Nei, det er ikke akseptabelt. Vi skal forholde oss til norsk lov også i sosiale sammenhenger, sier Skei Grande."

(Men det er selvsagt akseptabelt for partitopper å feste og ha seg med med mindreårige som ikke er medlem av partiet?)

Og ikke nok med det, i media har Grande løyet og unnskyldt seg med at det var han som den aktive part, at han hadde "dratt med henne bak et hus og hoppet på henne".

TSG manipulerer situasjonen og historien til at det er hun selv som er rammet, og alle kvinner biter på. 

I følge NRK syntes ikke Ventres sentralstyremedlem Guri Melby det spiller noen rolle hvilken versjon som er riktig. Og Erna Solberg vil ikke høre guttens historie. Fakta er vist ikke så viktig for disse toppolitikerne. Og i mens er den løgnaktige pressen, som er tatt med buksene nede i denne saken, mest opptatt for å flytte fokuset over på Resets angivelige tilbud om penger til gutten, og en Frp-politiker som har kommentert saken på Facebook. Patetisk!

Alle vet godt at om Trine var mann ville hennes politiske karriere vært over, ihvertfall for en periode (med Søviknes friskt i minne).

Den seksuelle lavalder satt for å beskytte barn mot å bli utsatt for seksuelle overgrep fra voksne. Denne 16 års grensen betyr ikke at det er greit for en 38 åring å ha sex med barn som er rett over grensen. Ulovlig er det ikke, men Grande som godt voksen, politiker og tidligere ungdomsskolelærer burde ha bedre dømmekraft. Det er Grande som her burde tatt ansvar. Det er Grande som burde sagt nei.

Holdningen i Norge er fortsatt sånn at unge jenter ikke klarer å ta vare på seg selv, mens unge gutter tillegges all verdens ansvar. Dette til tross for at jenter i den alderen ofte er langt mer modne enn guttene. 
                 
Men uansett, kanskje greit med denne saken kom nå slik at man har en referanseramme på hvordan saker mot kvinner behandles. Så får vi nå se hva som skjer neste gang en mann blir tatt på fersken. 

 

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
55 minutter siden, gråstein skrev:

Og du hadde selvfølgelig ment nøyaktig det samme om en 38 årig mannlig lærer hadde kost seg i høyet med en alkoholpåvirket 17 årig jente?

For min egen del kan jeg si ja. I Giskesaken har jeg vært konsekvent på at når "offeret" sier det er ok og norsk lov er fulgt, så er det ingen sak. De første varslene var av den karakter. Det var tredjepart som varslet, men "offeret" så ikke problemet. De sakene ble lagt til side.

 

55 minutter siden, gråstein skrev:

Den seksuelle lavalder satt for å beskytte barn mot å bli utsatt for seksuelle overgrep fra voksne. Denne 16 års grensen betyr ikke at det er greit for en 38 åring å ha sex med barn som er rett over grensen. Ulovlig er det ikke, men Grande som godt voksen, politiker og tidligere ungdomsskolelærer burde ha bedre dømmekraft. Det er Grande som her burde tatt ansvar. Det er Grande som burde sagt nei.

Ja, jeg er enig. Jeg ville aldri gjort det hun gjorde.  Det er visse ting som krever en alvorlig samtale, men som ikke nødvendigvis er ille nok til at folk mister jobben for livet. Jeg er tilhenger av tilgivelse og nye sjanser. Omtrent som Jesus. 

55 minutter siden, gråstein skrev:

Holdningen i Norge er fortsatt sånn at unge jenter ikke klarer å ta vare på seg selv, mens unge gutter tillegges all verdens ansvar. Dette til tross for at jenter i den alderen ofte er langt mer modne enn guttene. 

Ja. Jentene kan ha offerrollen i fred. Jeg vil ikke ha den. Hvis jeg fikk knulle en 40 årig dame som 17 åring hadde der vært helt fantastisk. Kan ikke se at jeg ville tatt skade av uforpliktende sex en sommerkveld. Om det kom ut og ble folkesnakk ville det vært ganske ille, men da er det mobbingen og fordømmelsen som er problemet.

55 minutter siden, gråstein skrev:

Men uansett, kanskje greit med denne saken kom nå slik at man har en referanseramme på hvordan saker mot kvinner behandles. Så får vi nå se hva som skjer neste gang en mann blir tatt på fersken. 

Det har jeg også tenkt. På mange måter bra med en sak i som markerer hva som faktisk er lov, ikke bare hva som ikke er lov. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
På 20.1.2018 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Pressen er ellers ikke så nøye på dette. Det er kommet frem nok av ting i det siste som ikke er direkte ulovlig. Pressen har slått det stort opp fordet.

Det mest alvorlige her er grandes ansvarsfraskrivelse og løgner til media.

For meg er det en iboende sperre i det å skulle prøve meg på umyndige tenåringsjenter, og om de i tilfelle er beruset er det komplett uaktuelt. Som voksen er det faktisk mitt ansvar å ta vare på den unge i en slik situasjon, ikke utnytte en mulighet til å få meg noe.

Anonymkode: b1552...0be

I enig og det er noe pedofilt over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I enig og det er noe pedofilt over det. 

Dette gir ikke meg assosiasjoner til pedofili.

 

Mange i min bekjentskapskrets har fortalt om seksuelle opplevelser med en langt fra dem i alder - gjerne unge gutter som har fått "slippe til" på en langt eldre dame, og har også kvinnelige bekjente som har hatt spennende opplevelser med helt unge uerfarne gutter (kanskje 17-18 år). Spennende for begge parter, antakelig, og ikke pedofilt.  Tror nok mange har slike erfaringer og er sjeleglade for at det ikke har blitt delt i sosiale medier eller blitt offentliggjort på annen måte.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi holde tunga rett i munnen: Pedofili er seksuell tiltrekning til en person som ennå ikke er kommet i pubertet - altså som ikke er kjønnsmoden.

Hvis vi kaller en upassende hånd over rygg og rompe utenpå klærne for incest, og litt vanlig erting eller krangling for mobbing, utvanner vi de begrepene som omtaler noe svært alvorlig.

Så godt som alle 16-åringer er godt kjønnsmodne. Å begynne å snakke om pedofili i denne sammenheng er meningsløst.

Anonymkode: 36073...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
42 minutter siden, Xtra skrev:

Dette gir ikke meg assosiasjoner til pedofili.

 

Mange i min bekjentskapskrets har fortalt om seksuelle opplevelser med en langt fra dem i alder - gjerne unge gutter som har fått "slippe til" på en langt eldre dame, og har også kvinnelige bekjente som har hatt spennende opplevelser med helt unge uerfarne gutter (kanskje 17-18 år). Spennende for begge parter, antakelig, og ikke pedofilt.  Tror nok mange har slike erfaringer og er sjeleglade for at det ikke har blitt delt i sosiale medier eller blitt offentliggjort på annen måte.

Jada, stor aldersforskjell er greit, men 16, 17 år ?

Jeg forstår ikke behovet. Det er ikke pedofili  , men for meg er det et barn og noen «pedofilt» over det. 

Jeg har ei datter på 16,5 og vet hvordan hennes kamerater er. Smågutter.  Jeg ville følt meg som en overgriper om jeg skulle hatt sex med dem, selv om det var frivillig. Ser ikke mye spenning i det nei. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må vi holde tunga rett i munnen: Pedofili er seksuell tiltrekning til en person som ennå ikke er kommet i pubertet - altså som ikke er kjønnsmoden.

Hvis vi kaller en upassende hånd over rygg og rompe utenpå klærne for incest, og litt vanlig erting eller krangling for mobbing, utvanner vi de begrepene som omtaler noe svært alvorlig.

Så godt som alle 16-åringer er godt kjønnsmodne. Å begynne å snakke om pedofili i denne sammenheng er meningsløst.

Anonymkode: 36073...056

Jeg sa det var noe pedofilt over det. Burde ha skrevet « pedofilt»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

 

 Jeg ville følt meg som en overgriper om jeg skulle hatt sex med dem, selv om det var frivillig. Ser ikke mye spenning i det nei. 

 

Greit nok at du føler det sånn, men som sagt er det ikke uvanlig med slike erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Xtra skrev:

Dette gir ikke meg assosiasjoner til pedofili.

 

Mange i min bekjentskapskrets har fortalt om seksuelle opplevelser med en langt fra dem i alder - gjerne unge gutter som har fått "slippe til" på en langt eldre dame, og har også kvinnelige bekjente som har hatt spennende opplevelser med helt unge uerfarne gutter (kanskje 17-18 år). Spennende for begge parter, antakelig, og ikke pedofilt.  Tror nok mange har slike erfaringer og er sjeleglade for at det ikke har blitt delt i sosiale medier eller blitt offentliggjort på annen måte.

Hva med det omvendte: Jenter på 16-17 som har spennende opplevelser med middelaldrende menn. Helt greit i dine øyne?

Anonymkode: 41499...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...