Gå til innhold

Lov med teppegulv på kjøkken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal lage hybelkjøkken i kjellerstue med teppegulv over det hele. Noe sier meg at teppegulv og kjøkken er en dårlig kombo. Hvordan er regelverket? Er det noen krav til hva slags gulv som er lov på kjøkken? Jeg ønsker å legge laminat, men må overbesvise far som betaler om at teppegulv ikke er godt nok.

Anonymkode: cfc4d...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal lage hybelkjøkken i kjellerstue med teppegulv over det hele. Noe sier meg at teppegulv og kjøkken er en dårlig kombo. Hvordan er regelverket? Er det noen krav til hva slags gulv som er lov på kjøkken? Jeg ønsker å legge laminat, men må overbesvise far som betaler om at teppegulv ikke er godt nok.

Anonymkode: cfc4d...7d9

Neppe noen regler for det, men regn med at teppet kommer til å bli stygt ganske raskt. Nok best å legge laminat (koster ikke så mye).

Anonymkode: eaedc...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om regelverket men sunn fornuft sier meg at man finner noe i brannforeskrifter om dette. Ellers syns jeg det er et godt argument at det vil bli fryktelig ekkelt. Det kommer alltid vann, og matrester på kjøkkengulv og vil bli en illeluktende bakteriebombe. Risiko for skadedyr og sopp er nok også relevante argumenter. 

Anonymkode: 77cee...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om regelverket, men det er da virkelig ingen som tenker på å legge teppegulv på et kjøkken, med matsøl og fuktighet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Jeg kan ikke noe om regelverket, men det er da virkelig ingen som tenker på å legge teppegulv på et kjøkken, med matsøl og fuktighet???

Nei, enig. Det er teppe fra før av, og et kjøkken må inn i rommet for å få leid ut. Han som betaler vil spare på gryna og er ikke lett å diskutere med. Derfor ville jeg ha noen forskrifter å vise til, for å støtte meg til lovverk og ikke kun sunn fornuft. Enkelte driter i sunn fornuft, dessverre, Ikke jeg, da.

Anonymkode: cfc4d...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg kanskje glede deg med at Norges lover sier, i forskrift om tekniske krav til byggverk, paragraf 13-15:

I øvrige rom med vanninstallasjoner gjelder:
a) Gulv og vegger som kan bli utsatt for vannsøl, lekkasjevann eller kondens, skal utføres med fuktbestandige materialer.
  Rommet skal utformes slik at eventuell lekkasje synliggjøres
c)

Bygningsdeler med innebygd sisterne eller lignende skal sikres mot fuktinntrengning fra lekkasje fra installasjonen.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal lage hybelkjøkken i kjellerstue med teppegulv over det hele. Noe sier meg at teppegulv og kjøkken er en dårlig kombo. Hvordan er regelverket? Er det noen krav til hva slags gulv som er lov på kjøkken? Jeg ønsker å legge laminat, men må overbesvise far som betaler om at teppegulv ikke er godt nok.

Anonymkode: cfc4d...7d9

Det måtte være en mann som i det hele tatt kunne tenke på å ha teppegolv på kjøkkenet... *kvalm* Når jeg ser hvordan kjøkkengolvet mitt ser ut innimellom så fatter jeg ikke at noen i det hele tatt kunne komme på tanken på teppegolv! Er han noen gang på sitt eget kjøkken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Det måtte være en mann som i det hele tatt kunne tenke på å ha teppegolv på kjøkkenet... *kvalm* Når jeg ser hvordan kjøkkengolvet mitt ser ut innimellom så fatter jeg ikke at noen i det hele tatt kunne komme på tanken på teppegolv! Er han noen gang på sitt eget kjøkken???

Nei, det kan du si ;)

Anonymkode: cfc4d...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...