Gå til innhold

Hva når behandleren er religiøs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjent psykoselidelse og under mye stress tipper jeg ofte over i psykose og da tenger jeg trygge folk jeg kan stole på rundt meg.

Problemet mitt er at jeg har en psykolog som er religiøs, selv er jeg ikke religiøs, men det det har egentlig ikke noe med saken å gjøre folk får privat tro på hva de vil for meg.Men denne behandleren har tilbudt meg å låne religiøse symboler/ ting , når jeg har vært plaget av stemmer, for å se om det hjelper på å holde stemmene borte.

Jeg hørte også en gang , en ond stemme som ville skade et barn jeg kjenner og da lurte behandleren på om barnet var døpt noe som beskyttet mot onde ånder.

Jeg kjenner jeg blir stresset av denne behandleren sin religiøse tenkning ,da jeg har nok med mine egne meninger om hvorfor jeg hører disse stemmene og psykiaterne sin mening om at det er sykdom, og så begynner jeg å tvil og tenke på om det egentlig finnes en Gud ,engler, djevel og sånn og at det er det jeg hører. 

Noen som har tanker om eller erfaringer med det samme?

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjent psykoselidelse og under mye stress tipper jeg ofte over i psykose og da tenger jeg trygge folk jeg kan stole på rundt meg.

Problemet mitt er at jeg har en psykolog som er religiøs, selv er jeg ikke religiøs, men det det har egentlig ikke noe med saken å gjøre folk får privat tro på hva de vil for meg.Men denne behandleren har tilbudt meg å låne religiøse symboler/ ting , når jeg har vært plaget av stemmer, for å se om det hjelper på å holde stemmene borte.

Jeg hørte også en gang , en ond stemme som ville skade et barn jeg kjenner og da lurte behandleren på om barnet var døpt noe som beskyttet mot onde ånder.

Jeg kjenner jeg blir stresset av denne behandleren sin religiøse tenkning ,da jeg har nok med mine egne meninger om hvorfor jeg hører disse stemmene og psykiaterne sin mening om at det er sykdom, og så begynner jeg å tvil og tenke på om det egentlig finnes en Gud ,engler, djevel og sånn og at det er det jeg hører. 

Noen som har tanker om eller erfaringer med det samme?

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Jeg har ikke erfaring med det, men kona har hatt det. Det var en homeopat som brukte en bønn, eller om  det var slik at han spurte om han skulle be  under behandlingen. Men jeg syns dette du opplevde virket rett og slett skremmende, kan ha vanskelighet for å tro at dette er en seriøs psykolog. Dette med symboler høres  mystisk og primitivt ut , mer som en medisinmann, eller heksedoktor som en blir lite klok på. Det er trist at behandlere skal bli ført slik på villspor, og fører andre også på villspor. Du bør gi utrykk for at du ikke  ønsker å blande inn slike mystiske ting inn i din bihandling . Kan du forresten si noe om hvordan disse symbolene så ut, hvis det ikke skulle plage deg da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjent psykoselidelse og under mye stress tipper jeg ofte over i psykose og da tenger jeg trygge folk jeg kan stole på rundt meg.

Problemet mitt er at jeg har en psykolog som er religiøs, selv er jeg ikke religiøs, men det det har egentlig ikke noe med saken å gjøre folk får privat tro på hva de vil for meg.Men denne behandleren har tilbudt meg å låne religiøse symboler/ ting , når jeg har vært plaget av stemmer, for å se om det hjelper på å holde stemmene borte.

Jeg hørte også en gang , en ond stemme som ville skade et barn jeg kjenner og da lurte behandleren på om barnet var døpt noe som beskyttet mot onde ånder.

Jeg kjenner jeg blir stresset av denne behandleren sin religiøse tenkning ,da jeg har nok med mine egne meninger om hvorfor jeg hører disse stemmene og psykiaterne sin mening om at det er sykdom, og så begynner jeg å tvil og tenke på om det egentlig finnes en Gud ,engler, djevel og sånn og at det er det jeg hører. 

Noen som har tanker om eller erfaringer med det samme?

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Dette høres ut som en serdeles useriøs behandler. Jeg ville funnet en ny, og sendt inn en klage på vedkommende til rette instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjent psykoselidelse og under mye stress tipper jeg ofte over i psykose og da tenger jeg trygge folk jeg kan stole på rundt meg.

Problemet mitt er at jeg har en psykolog som er religiøs, selv er jeg ikke religiøs, men det det har egentlig ikke noe med saken å gjøre folk får privat tro på hva de vil for meg.Men denne behandleren har tilbudt meg å låne religiøse symboler/ ting , når jeg har vært plaget av stemmer, for å se om det hjelper på å holde stemmene borte.

Jeg hørte også en gang , en ond stemme som ville skade et barn jeg kjenner og da lurte behandleren på om barnet var døpt noe som beskyttet mot onde ånder.

Jeg kjenner jeg blir stresset av denne behandleren sin religiøse tenkning ,da jeg har nok med mine egne meninger om hvorfor jeg hører disse stemmene og psykiaterne sin mening om at det er sykdom, og så begynner jeg å tvil og tenke på om det egentlig finnes en Gud ,engler, djevel og sånn og at det er det jeg hører. 

Noen som har tanker om eller erfaringer med det samme?

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Jeg hadde 1.) sendt klage og 2.) løpt det bena kunne bære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, FGT skrev:

Jeg har ikke erfaring med det, men kona har hatt det. Det var en homeopat som brukte en bønn, eller om  det var slik at han spurte om han skulle be  under behandlingen. Men jeg syns dette du opplevde virket rett og slett skremmende, kan ha vanskelighet for å tro at dette er en seriøs psykolog. Dette med symboler høres  mystisk og primitivt ut , mer som en medisinmann, eller heksedoktor som en blir lite klok på. Det er trist at behandlere skal bli ført slik på villspor, og fører andre også på villspor. Du bør gi utrykk for at du ikke  ønsker å blande inn slike mystiske ting inn i din bihandling . Kan du forresten si noe om hvordan disse symbolene så ut, hvis det ikke skulle plage deg da ? 

Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke er religiøs, flere ganger så det burde hn skjønne.Symbolet er fra en annen type religion enn den de fleste etniske norske praktiserer for å si det sånn.Har ikke lyst til å utdype symbolet nærmere i fare for at noen skal gjenkjenne behandleren.

Ja hele den religiøse greia er trist for uten om det ,en flink behandler.

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal i alle fall være forsiktig med å ta religion inn - om ikke pasienten tar det opp. Også kommer det an på situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både lurt på å klage og å slutte, men føler det er slemt å klage på noen som bare vil meg vel ,selv om det er feil. 

Å slutte er ingen mulighet må ha oppfølging for å ikke bli dårligere og rask hjelp når jeg blir dårlig.Det er og flere andre typer hjelp som er knyttet sammen med behandler og utgjør et rimelig stort behandlingsopplegg. 

Kunne sikker bytte behandler, men mye styr det også, forklare og sånn.

Uff for ei suppe dette er .

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at behandleren er religiøs, men at han er fanatisk, uproff og grenseoverskridende. Du bør be om en annen behandler. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke taklet å ha en slik behandler. Synes denne behandleren går langt over grensen.

Jeg ville kontaktet pasientombudet og spurt om hjelp til å sende en klage til fylkeslegen. Det er faktisk viktig at fylkeslegen og forsåvidt pasientombudet vet om hvordan denne psykologen praktiserer.

Dette er heller ikke snilt av psykologen. Heller ganske slemt synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

Problemet er ikke at behandleren er religiøs, men at han er fanatisk, uproff og grenseoverskridende. Du bør be om en annen behandler. 

Du har nok rett, men  det er forvirrende å i årevis få høre at mine stemmer er sykdom av diverse leger /behandlere.Og nå er det plutselig religiøse opplevelser som jeg kan prøve åbeskyttet meg fra .

Tenk om behandleren har rett ,og jeg egentlig bare trenger å bli religiøs, hvem vet? 

Men du har helt sikkert rett ,vet bare ikke hvordan jeg skal få ordnet opp i dette ,ønsker ikke å gjøre livet vanskelig for behandleren heller.

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg hadde heller ikke taklet å ha en slik behandler. Synes denne behandleren går langt over grensen.

Jeg ville kontaktet pasientombudet og spurt om hjelp til å sende en klage til fylkeslegen. Det er faktisk viktig at fylkeslegen og forsåvidt pasientombudet vet om hvordan denne psykologen praktiserer.

Dette er heller ikke snilt av psykologen. Heller ganske slemt synes nå jeg.

Ja du har helt rett ,det bare føles så vondt og vanskelig å gjøre noe med det ,ikke det at jeg er særlig følelsesmessig knyttet til behandler eller noe sånn,men liker hn gjør jeg da.

Kanskje jeg skulle høre med pasientombudet, bare sjekke litt forsiktig. 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett, men  det er forvirrende å i årevis få høre at mine stemmer er sykdom av diverse leger /behandlere.Og nå er det plutselig religiøse opplevelser som jeg kan prøve åbeskyttet meg fra .

Tenk om behandleren har rett ,og jeg egentlig bare trenger å bli religiøs, hvem vet? 

Men du har helt sikkert rett ,vet bare ikke hvordan jeg skal få ordnet opp i dette ,ønsker ikke å gjøre livet vanskelig for behandleren heller.

Anonymkode: e9dc1...ca3

Ja, det ville vel vært forvirrende for mange.

Tror nok ganske bestemt at denne behandleren ikke har rett.

Synes det er behandleren som gjør det vanskelig for seg selv. Behandleren får stå for sine valg.

Du kan jo ta kontakt med pasientombudet og så be om råd der. Her jeg bor er de iallefall både dyktige og hjelpsomme.

Dette er ikke noe du bør akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Dette er ikke akseptabelt av behandleren din. Religiøs overbevisning er noe som hører privatlivet til (med mindre du er prest eller lignende), og det skal vedkommende holde for seg selv i en sånn jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han om det og si at du opplever det ubehagelig og forvirrende. Det er veldig få behandlere som er religiøs og de som er det vet at man ikke kommer med religiøse handlinger uten at pasienten selv ønsker det. Personlig ble jeg litt forundret over både mindfullness og psykomotorisk fysioterapi. Opplevde at de som ledet meg i dette hadde en religiøs måte å gjøre det på. Jeg spurte psykologen om å få slippe denne beh men ble ikke forstått. Disse behandlingsformene er akseptert uten videre. Rart egentlig. Tenker at uansett skal ingen tvinge på deg noe som du opplever som ubehagelig. 

Anonymkode: 7a105...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med han om det og si at du opplever det ubehagelig og forvirrende. Det er veldig få behandlere som er religiøs og de som er det vet at man ikke kommer med religiøse handlinger uten at pasienten selv ønsker det. Personlig ble jeg litt forundret over både mindfullness og psykomotorisk fysioterapi. Opplevde at de som ledet meg i dette hadde en religiøs måte å gjøre det på. Jeg spurte psykologen om å få slippe denne beh men ble ikke forstått. Disse behandlingsformene er akseptert uten videre. Rart egentlig. Tenker at uansett skal ingen tvinge på deg noe som du opplever som ubehagelig. 

Anonymkode: 7a105...447

Jeg har ikke prøvd de behandlingsmetodene, men jeg må innrømme at jeg også har inntrykk av at det er noe new age-aktig ved mindfullness, sånn som jeg har forstått det. Og jeg synes du burde fått forståelse for at du opplevde det som ubehagelig eller feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjent psykoselidelse og under mye stress tipper jeg ofte over i psykose og da tenger jeg trygge folk jeg kan stole på rundt meg.

Problemet mitt er at jeg har en psykolog som er religiøs, selv er jeg ikke religiøs, men det det har egentlig ikke noe med saken å gjøre folk får privat tro på hva de vil for meg.Men denne behandleren har tilbudt meg å låne religiøse symboler/ ting , når jeg har vært plaget av stemmer, for å se om det hjelper på å holde stemmene borte.

Jeg hørte også en gang , en ond stemme som ville skade et barn jeg kjenner og da lurte behandleren på om barnet var døpt noe som beskyttet mot onde ånder.

Jeg kjenner jeg blir stresset av denne behandleren sin religiøse tenkning ,da jeg har nok med mine egne meninger om hvorfor jeg hører disse stemmene og psykiaterne sin mening om at det er sykdom, og så begynner jeg å tvil og tenke på om det egentlig finnes en Gud ,engler, djevel og sånn og at det er det jeg hører. 

Noen som har tanker om eller erfaringer med det samme?

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Snakk med din behandler om dette. Vis ham evt. det du har skrevet. Jeg tror det er en viss mulighet for at du har misforstått ham, og i såfall er dette lett å oppklare. Viktig at dere begge er oppmerksomme på at opplevelser kan bli rotet til av psykose. 

Anonymkode: b9b55...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva konkret er det du har fått tilbud om å låne?

For noen kan det være til hjelp å få ta med en liten gjenstand fra behandleres kontor og f.eks ha den i lommen til hjelp for å holde seg i nåtid og ikke forsvinne ut i forvirring.

Anonymkode: b9b55...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett, men  det er forvirrende å i årevis få høre at mine stemmer er sykdom av diverse leger /behandlere.Og nå er det plutselig religiøse opplevelser som jeg kan prøve åbeskyttet meg fra .

Tenk om behandleren har rett ,og jeg egentlig bare trenger å bli religiøs, hvem vet? 

Men du har helt sikkert rett ,vet bare ikke hvordan jeg skal få ordnet opp i dette ,ønsker ikke å gjøre livet vanskelig for behandleren heller.

Anonymkode: e9dc1...ca3

Hvorfor gjøre ting så store og vanskelige? Du trenger ikke ordne opp, melde eller lage med styr enn du ønsker/makter/har kontroll over. 

Du kan enkelt og greit bytte behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva konkret er det du har fått tilbud om å låne?

For noen kan det være til hjelp å få ta med en liten gjenstand fra behandleres kontor og f.eks ha den i lommen til hjelp for å holde seg i nåtid og ikke forsvinne ut i forvirring.

Anonymkode: b9b55...e72

Jeg ønsker ikke å si hva det religiøse symbolet er da det vil identifisere hvilken religion behandler tilhører,men kan si så mye at det ikke er et kors.Symbolet er ikke noe som behandleren har på kontoret. Og nei det hjalp ikke å låne det da jeg ikke er religiøs og uansett ikke tilhører behandleren religion. 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...