Gå til innhold

Hva når behandleren er religiøs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Kayia skrev:

Hvorfor gjøre ting så store og vanskelige? Du trenger ikke ordne opp, melde eller lage med styr enn du ønsker/makter/har kontroll over. 

Du kan enkelt og greit bytte behandler. 

Må vel gi en grunn både til behandler og til de som skal ordne med byttet?

Har byttet en gang før for flere år siden og det ble ganske mye styr og forsøk på å få meg til å fortsette hos den behandleren. 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må vel gi en grunn både til behandler og til de som skal ordne med byttet?

Har byttet en gang før for flere år siden og det ble ganske mye styr og forsøk på å få meg til å fortsette hos den behandleren. 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Du tar kontakt med den som henviste deg, og sier at du vil bytte fordi du ufrivillig dyttes på behandlerens tro. 

Ut over det lurer jeg på hvorfor du ikke svarer «nei takk, jeg deler ikke din tro, og ønsker ikke at vi snakker om din eller andres tro». Det ville jeg gjort i din situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
3 timer siden, Kayia skrev:

Du tar kontakt med den som henviste deg, og sier at du vil bytte fordi du ufrivillig dyttes på behandlerens tro. 

Ut over det lurer jeg på hvorfor du ikke svarer «nei takk, jeg deler ikke din tro, og ønsker ikke at vi snakker om din eller andres tro». Det ville jeg gjort i din situasjon. 

Jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kayia skrev:

Du tar kontakt med den som henviste deg, og sier at du vil bytte fordi du ufrivillig dyttes på behandlerens tro. 

Ut over det lurer jeg på hvorfor du ikke svarer «nei takk, jeg deler ikke din tro, og ønsker ikke at vi snakker om din eller andres tro». Det ville jeg gjort i din situasjon. 

Den som henviste har sluttet .Da må det bli fastlegen og han kjenner jeg ikke så ubehagelig å forklare situasjonen. 

Jeg har sagt fra at jeg ikke er religiøs flere ganger og siste gang i en ganske krass tone ,det burde dermed være nok til at behandler forstår at jeg ikke deler hn tro eller noen andres tro for den slags skyld. 

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som henviste har sluttet .Da må det bli fastlegen og han kjenner jeg ikke så ubehagelig å forklare situasjonen. 

Jeg har sagt fra at jeg ikke er religiøs flere ganger og siste gang i en ganske krass tone ,det burde dermed være nok til at behandler forstår at jeg ikke deler hn tro eller noen andres tro for den slags skyld. 

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Hvorfor er det ubehagelig å ta opp dette med fastlegen? Jeg synd du lager mye styr om noe svært lite her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den som henviste har sluttet .Da må det bli fastlegen og han kjenner jeg ikke så ubehagelig å forklare situasjonen. 

Jeg har sagt fra at jeg ikke er religiøs flere ganger og siste gang i en ganske krass tone ,det burde dermed være nok til at behandler forstår at jeg ikke deler hn tro eller noen andres tro for den slags skyld. 

 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Jeg synes du i første omgang skal prøve å få forklart behandleren dette med opplevelsene knyttet til hans religiøse overbevisning. Du skriver et annet sted i denne tråden at du har et slags nettverk av behandlere rundt deg, og i så fall kan du, dersom det kjennes enklere ut, ta det opp med en av de andre først, og evt. be vedkommende om å enten ta det opp med psykologen sammen med deg eller at vedkommende tar det opp uten at du er til stede. 

Hvis dette blir komplisert og ikke fører til endring, så kan du skrive et kort brev til avdelingsoverlegen og forklare hva som er blitt vanskelig og at du gjerne vil bytte behandler. 

Du har for øvrig rett i at man i psykiatrien ofte ønsker en samtale rundt slike ønsker om bytter, da mye av behandlingen handler om relasjonelle aspekter, men dersom din behandler ikke forstår at han har skapt uklarhet og usikkerhet for deg gjennom sine handlinger, så vil hans overordnede garantert forstå det. 

Anonymkode: b9b55...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Kayia skrev:

Hvorfor er det ubehagelig å ta opp dette med fastlegen? Jeg synd du lager mye styr om noe svært lite her. 

Behandlerbytte og relasjon til behandler er ingen liten ting i psykiatrisk behandling, tvert om. 

Anonymkode: b9b55...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Hvorfor er det ubehagelig å ta opp dette med fastlegen? Jeg synd du lager mye styr om noe svært lite her. 

Noe styr har jeg ihvertfall ikke laget det blir feil å si synest jeg.Men det blir mye å tenke på ,som sagt så er min behandler bare en del av et behandlingsopplegg, der alle involverte kommer til å få vite hva som er grunnen til byttet .Det er ikke bare å si at jeg vil bytte behandler uten å oppgi grunn på behandlingsstedet heller, har byttet før ,som skrevet over,og det ble møte der det ble forsøkt å overtale meg til å beholde behandleren osv,ubehagelig. 

Fastlegen er ny og vi kjenner ikke hverandre og for å forklare han situasjonen må jeg fortelleforhistorien til hvorfor psykologen lånte meg dette religiøse symbolet og den historien er lang og komplisert, derfor ubehag. Hadde jeg hatt min gamle fastlege som kjente meg så hadde det vært enklere.

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behandlerbytte og relasjon til behandler er ingen liten ting i psykiatrisk behandling, tvert om. 

Anonymkode: b9b55...e72

Sant det, behandler er en fantastisk omsorgsfull og snill person .Og det er ikke bare enkelt å starte på nytt med en ny behandler. 

Anonymkode: e9dc1...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...