Gå til innhold

Celleprøve hos gynekolog?


Live88

Anbefalte innlegg

Hei Mette :)

Jeg har fått brev med påminnelse om at det er tre år siden sist jeg tok celleprøve. Det har jeg bare tatt en gang før, den gangen hadde jeg en kvinnelig fastlege som var veldig okay å prate med og når jeg stotret frem at jeg ikke hadde tatt det før sa hun at det kunne vi ordne, og det gikk veldig bra. Men nå har jeg en mannlig fastlege som jeg kun har vært hos en eneste gang, han er veldig okay men jeg kjenner veldig på at det ikke er greit at han skal gjøre det, er det god nok grunn til å få henvisning til gynekolog? jeg har PTSD (pga. mobbing, omsorgssvikt og vold, ikke noe sexuelt) og dermed problemer med å stole på folk, spesielt menn, og det gjør alt liksom alt bare enda verre når det er sånne ting som må taes opp med han.

På forhånd tusen takk for svar!
Mvh. Live 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Celleprøven tas rutinemessig hver 3.år for kvinner mellom 25 og 70 år. Det er vanlig at det er fastlegen som tar prøven. Noen kvinner er ikke komfortable med å få utført gynekologisk undersøkelse av mannlig lege, men husk at alle leger får samme utdanning og lærer å vise respekt og ta hensyn. Hvis det byr deg veldig imot, så må man prøve å finne en løsning. Hvis legen er på et legekontor, kan det være en kvinnelig lege du kan komme til. Legen kan evt henvise deg til kvinnelig gynekolog, eller du kan velge selv å gå til en spesialist uten avtale hvor du ikke behøver ha henvisning, Du må da regne med en ganske stor egenandel, godt over tusen kroner.

Jeg håper at dere finner en utvei. Det er viktig å få tatt prøven. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Live88 skrev:

Hei Mette :)

Jeg har fått brev med påminnelse om at det er tre år siden sist jeg tok celleprøve. Det har jeg bare tatt en gang før, den gangen hadde jeg en kvinnelig fastlege som var veldig okay å prate med og når jeg stotret frem at jeg ikke hadde tatt det før sa hun at det kunne vi ordne, og det gikk veldig bra. Men nå har jeg en mannlig fastlege som jeg kun har vært hos en eneste gang, han er veldig okay men jeg kjenner veldig på at det ikke er greit at han skal gjøre det, er det god nok grunn til å få henvisning til gynekolog? jeg har PTSD (pga. mobbing, omsorgssvikt og vold, ikke noe sexuelt) og dermed problemer med å stole på folk, spesielt menn, og det gjør alt liksom alt bare enda verre når det er sånne ting som må taes opp med han.

På forhånd tusen takk for svar!
Mvh. Live 

Du kan bestille time hos privat gynekolog selv. Ca 1100 kroner, du kommer som regel inn med en gang/kort ventetid.

Anonymkode: 3484f...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Celleprøven tas rutinemessig hver 3.år for kvinner mellom 25 og 70 år. Det er vanlig at det er fastlegen som tar prøven. Noen kvinner er ikke komfortable med å få utført gynekologisk undersøkelse av mannlig lege, men husk at alle leger får samme utdanning og lærer å vise respekt og ta hensyn. Hvis det byr deg veldig imot, så må man prøve å finne en løsning. Hvis legen er på et legekontor, kan det være en kvinnelig lege du kan komme til. Legen kan evt henvise deg til kvinnelig gynekolog, eller du kan velge selv å gå til en spesialist uten avtale hvor du ikke behøver ha henvisning, Du må da regne med en ganske stor egenandel, godt over tusen kroner.

Jeg håper at dere finner en utvei. Det er viktig å få tatt prøven. Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar!:) Ja, jeg vet det og har ikke tenkt å droppe det, heldigvis er han på et kontor hvor det er flere leger, blant annet to kvinnelige, så jeg kan høre om jeg kan få komme til en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...