Gå til innhold

Hva man legger i ordet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn ble hengt ut i media som voldtektsforbryter. Vedkommende hadde berørt en jente i skrittet utenpå buksen noen sekunder. I helsevesenet og rettsvesenet har man egne definisjoner på hva voldtekt er. At det meste som har med overtramp på det seksuelle området nå kommer under begrepet voldtekt. Hva tenker du når du hører at noen har blitt voldtatt? 

Anonymkode: 587ed...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn ble hengt ut i media som voldtektsforbryter. Vedkommende hadde berørt en jente i skrittet utenpå buksen noen sekunder. I helsevesenet og rettsvesenet har man egne definisjoner på hva voldtekt er. At det meste som har med overtramp på det seksuelle området nå kommer under begrepet voldtekt. Hva tenker du når du hører at noen har blitt voldtatt? 

Anonymkode: 587ed...388

I følge loven er ikke det du beskriver voldtekt.

Jeg tenker at noen har hatt samleie, blitt penetrert med finger eller gjenstand. Eller tvunget til oralsex. Det kan ha skjedd under tvang eller når vedkommende er bevisstløs.

Jeg mener altså det samme som loven. Å beføle noen utenpå buksen kan også være ulovlig, men ikke voldtekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gargamel skrev:

I følge loven er ikke det du beskriver voldtekt.

Jeg tenker at noen har hatt samleie, blitt penetrert med finger eller gjenstand. Eller tvunget til oralsex. Det kan ha skjedd under tvang eller når vedkommende er bevisstløs.

Jeg mener altså det samme som loven. Å beføle noen utenpå buksen kan også være ulovlig, men ikke voldtekt. 

  hvis man beføler noen utenpå buksen mot deres vilje ( tvang) er det voldtekt ? 

Anonymkode: 587ed...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige her er at den fornærmede var 13 år. Leste nettopp at nå er det nye regler. All omgang av seksuell art mot barn under 14 år blir regnet som voldtekt. 

Anonymkode: 587ed...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige her er at den fornærmede var 13 år. Leste nettopp at nå er det nye regler. All omgang av seksuell art mot barn under 14 år blir regnet som voldtekt. 

Anonymkode: 587ed...388

Ok. Det var nytt for meg.

Lurer på om vi får en tilsvarende utvikling innen annen kriminalitet, sånn at all vold etter hvert regnes som "drap" f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige her er at den fornærmede var 13 år. Leste nettopp at nå er det nye regler. All omgang av seksuell art mot barn under 14 år blir regnet som voldtekt. 

Anonymkode: 587ed...388

Håper ingen forteller 13-åringen at hun har vært utsatt for "voldtekt". Noen har utsatt henne for klart grenseoverskridende atferd, - og det er ikke lov, men voldtatt er hun ikke ut i fra min språkbruk. Merker at jeg blir bekymret hvor hva man gjør mot unge mennesker ved å oppskalere uønskede handlinger fra andre. 

Anonymkode: 5c241...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

  hvis man beføler noen utenpå buksen mot deres vilje ( tvang) er det voldtekt ? 

Anonymkode: 587ed...388

Nei det er et overgrep og ikke en voldtekt, med mindre handlingen ble regnet som truende. Se feks her for definisjon: http://www.smi.nt.no/025.php

Jeg fatter ikke hvordan vennen din kunne tenke at han har rett til å gjøre noe som helst med en annens kropp mot dennes vilje? Uforståelig for meg, bra det nå rettes fokus mot dette!

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, Gargamel skrev:

Ok. Det var nytt for meg.

Lurer på om vi får en tilsvarende utvikling innen annen kriminalitet, sånn at all vold etter hvert regnes som "drap" f.eks.

He he, nå måtte jeg humre litt av svaret ditt altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ingen forteller 13-åringen at hun har vært utsatt for "voldtekt". Noen har utsatt henne for klart grenseoverskridende atferd, - og det er ikke lov, men voldtatt er hun ikke ut i fra min språkbruk. Merker at jeg blir bekymret hvor hva man gjør mot unge mennesker ved å oppskalere uønskede handlinger fra andre. 

Anonymkode: 5c241...ea9

Jeg er helt enig, det er bekymringsfullt. Jeg leste for en stund siden at Stine Sofies Stiftelse også var usikker på nytten av denne begrepsbruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

I grunnen bare at en hendelse skjer aldri igjen og at det mest fantastiske ofte er det mest sanne i vår tid kan man lett få inntrykk av. Man bir bare veldig engstelig å redd og frykter at ofrene ikke får hjelpen de trenger i vår krisepregede verden og at de som står bak kanskje kunne vært hjulpet lenge før. Og at vi alle er ofre for mangel på tid og ressurser. Skulle jeg legge noe i ordet så er det bare " veldig alvorlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige her er at den fornærmede var 13 år. Leste nettopp at nå er det nye regler. All omgang av seksuell art mot barn under 14 år blir regnet som voldtekt. 

Anonymkode: 587ed...388

Jeg syns det er bra fordi det vil øke straffen for overgrep mot barn at man kaller det voldtekt. Jeg tenker ikke at dette er voldtekt, men for et barn på 13 vil nok skaden være ca den samme som ved voldtekt så at strafferammen skjerpes er bare bra. Jeg gir litt blaffen i om han blir feilaktig uthengt som voldtektsmann. Overgrep på 13 åring er psykoshit. Håper de burer han inne i åresvis. 

Anonymkode: 26879...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er bra fordi det vil øke straffen for overgrep mot barn at man kaller det voldtekt. Jeg tenker ikke at dette er voldtekt, men for et barn på 13 vil nok skaden være ca den samme som ved voldtekt så at strafferammen skjerpes er bare bra. Jeg gir litt blaffen i om han blir feilaktig uthengt som voldtektsmann. Overgrep på 13 åring er psykoshit. Håper de burer han inne i åresvis. 

Anonymkode: 26879...7d8

Han blir buret inne i åresvis for dette. Han har kone og fem barn. De mister en ektefelle og far. Så da er vel alle fornøyd?. Og offeret får det sikkert MYE bedre med seg selv da?. Jeg kommer aldri til å bli klok på hevntankene folk har. Er det ikke like viktig  med forebygging , åpenhet og behandling for de som strever med slike ting?. 

Anonymkode: 587ed...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er bra fordi det vil øke straffen for overgrep mot barn at man kaller det voldtekt. Jeg tenker ikke at dette er voldtekt, men for et barn på 13 vil nok skaden være ca den samme som ved voldtekt så at strafferammen skjerpes er bare bra. Jeg gir litt blaffen i om han blir feilaktig uthengt som voldtektsmann. Overgrep på 13 åring er psykoshit. Håper de burer han inne i åresvis. 

Anonymkode: 26879...7d8

Jeg synes man kunne diskutert strafferammen uten å tulle med begrepene. Hvis man tuller med begrepene så sporer man bare av kampen mot overgrep.

Hvis man vil ha mange års straff for beføling av barn utenpå klærne så får man si det rett ut. Mange er nok enige i det uansett.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han blir buret inne i åresvis for dette. Han har kone og fem barn. De mister en ektefelle og far. Så da er vel alle fornøyd?. Og offeret får det sikkert MYE bedre med seg selv da?. Jeg kommer aldri til å bli klok på hevntankene folk har. Er det ikke like viktig  med forebygging , åpenhet og behandling for de som strever med slike ting?. 

Anonymkode: 587ed...388

Hvis dette er en godt voksen mann som virkelig befølte en 13-åring på en seksuell måte, så har jeg ikke så fryktelig mye sympati med ham. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes man kunne diskutert strafferammen uten å tulle med begrepene. Hvis man tuller med begrepene så sporer man bare av kampen mot overgrep.

Hvis man vil ha mange års straff for beføling av barn utenpå klærne så får man si det rett ut. Mange er nok enige i det uansett.

Hvis dette er en godt voksen mann som virkelig befølte en 13-åring på en seksuell måte, så har jeg ikke så fryktelig mye sympati med ham. Sorry.

Jeg er sååå glad for at jeg aldri har fortalt hva jeg opplevde som barn. Tror ikke jeg ville kunne leve med oppstyret og konsekvensene min betroelse hadde fått. 

Anonymkode: 587ed...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg synes man kunne diskutert strafferammen uten å tulle med begrepene. Hvis man tuller med begrepene så sporer man bare av kampen mot overgrep.

Hvis man vil ha mange års straff for beføling av barn utenpå klærne så får man si det rett ut. Mange er nok enige i det uansett.

Enig i det. Forstår heller ikke hvorfor de gjør de på denne måten, fordi det gjør ting mer komplisert egentlig. 

Anonymkode: 26879...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han blir buret inne i åresvis for dette. Han har kone og fem barn. De mister en ektefelle og far. Så da er vel alle fornøyd?. Og offeret får det sikkert MYE bedre med seg selv da?. Jeg kommer aldri til å bli klok på hevntankene folk har. Er det ikke like viktig  med forebygging , åpenhet og behandling for de som strever med slike ting?. 

Anonymkode: 587ed...388

Jeg tror helt klart offeret får det bedre av at han havner bak lås og slå og at hun får en bekreftelse på at dette ikke er noe som er greit for noen. Hevntanker? Hva babler du om? Hvis fyren har laget seg 5 barn han kan tafse på må det vært urfornuftig å få han milevis vekk fra både dem og kona? Behandling kan han få i fengsel, der er det ikke barn heller. Grei løsning for alle parter spør du meg. 

Anonymkode: 26879...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror helt klart offeret får det bedre av at han havner bak lås og slå og at hun får en bekreftelse på at dette ikke er noe som er greit for noen. Hevntanker? Hva babler du om? Hvis fyren har laget seg 5 barn han kan tafse på må det vært urfornuftig å få han milevis vekk fra både dem og kona? Behandling kan han få i fengsel, der er det ikke barn heller. Grei løsning for alle parter spør du meg. 

Anonymkode: 26879...7d8

Verden er ikke svart / hvitt. Folk setter andre lett i bås. Hver person og historie er ulik. Du dømmer og antar automatisk ting om en person du ikke kjenner. Man kan dømme en handling en person gjør. Men man vet ikke alt om det menneske ut fra den ene handlingen. Man skal straffes for et lovbrudd . Man må da akseptere at den personen har gjort opp for seg. Men med denne type forbrytelser sørger folk  for at man lever med en slags livstidsdom uansett alvorlighetsgrad av overgrepet. 

Anonymkode: 587ed...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han blir buret inne i åresvis for dette. Han har kone og fem barn. De mister en ektefelle og far. Så da er vel alle fornøyd?. Og offeret får det sikkert MYE bedre med seg selv da?. Jeg kommer aldri til å bli klok på hevntankene folk har. Er det ikke like viktig  med forebygging , åpenhet og behandling for de som strever med slike ting?. 

Anonymkode: 587ed...388

Nei. Når en mann beføler en 13-åring i skrittet er det ikke forebygging men straff som skal til. 

Beføler han sine egne barn på samme måte, eller er det bare andres barn han gjør dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verden er ikke svart / hvitt. Folk setter andre lett i bås. Hver person og historie er ulik. Du dømmer og antar automatisk ting om en person du ikke kjenner. Man kan dømme en handling en person gjør. Men man vet ikke alt om det menneske ut fra den ene handlingen. Man skal straffes for et lovbrudd . Man må da akseptere at den personen har gjort opp for seg. Men med denne type forbrytelser sørger folk  for at man lever med en slags livstidsdom uansett alvorlighetsgrad av overgrepet. 

Anonymkode: 587ed...388

Det er det en grunn for. Dette er barn som får ødelagt kanskje hele livet sitt for svarte. Det er ikke sånn at det bare er de groveste  overgrepene som voldtekt over år som skader folk for livet. Barn er sårbare og sånne ting river vekk trygghet til voksne som er noe av det viktigste de har. Dette er en 13 åring. Hun er i en alder der jenter er på sitt mest usikre fordi kroppen endrer seg, man får mens og alle de tingene der. Den jenta der er heldig om hun ikke får varige mén av dette. Jenter utvikler ofte anoreksi f.eks etter overgrep i den alderen der de prøver reversere hele puberteten med å la være å spise fordi de typisk knytter overgrep opp mot kroppslige endringer. Jeg forstår ikke hvordan noen kan gjøre noe sånt mot barn. Og ærligtalt? De kan skyte dem i hodet for meg. 

Anonymkode: 26879...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...