Gå til innhold

Ang vekt.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Hadde bare gått ned 400 gram denne uken, og har spist under 1300 kalorier pr dag. Hva skjer? Går kroppen i sparebluss når jeg spiser for lite? Holder godt på kiloene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
40 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hadde bare gått ned 400 gram denne uken, og har spist under 1300 kalorier pr dag. Hva skjer? Går kroppen i sparebluss når jeg spiser for lite? Holder godt på kiloene?

Tja. Du går tydeligvis ned i vekt. 400 gram i uken er ikke så dårlig. Det er 21 kg i året. Mulig det er for sakte for deg, men sånn er det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hadde bare gått ned 400 gram denne uken, og har spist under 1300 kalorier pr dag. Hva skjer? Går kroppen i sparebluss når jeg spiser for lite? Holder godt på kiloene?

Man går alltid ned mest til å begynne med. Og det går gjerne litt i rykk og napp, noen uker lite (eller til og med litt opp), andre uker mye ned. (Nesten 2kg i måneden er da bra?) Det er heller ikke smart å få i seg for lite kalorier. Da går kroppen nettopp i sparebluss.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Tja. Du går tydeligvis ned i vekt. 400 gram i uken er ikke så dårlig. Det er 21 kg i året. Mulig det er for sakte for deg, men sånn er det.  

Ok. Kjedelig da, hadde iallefall håpet på 1 kilo i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gråstein skrev:

Man går alltid ned mest til å begynne med. Og det går gjerne litt i rykk og napp, noen uker lite (eller til og med litt opp), andre uker mye ned. Det er heller ikke smart å få i seg for lite kalorier. Da går kroppen nettopp i sparebluss.

Ok ja det er vel sånn det er. Har vel gått i sparebluss da for jeg har vært sulten, trodde helt sikkert jeg hadde gått ned mer men neida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel heller ikke ta 100% utgangspunkt i hva vekten sier. Man kan gå ned i fettprosent uten at tallet på vekten endrer seg. Vet ikke om du er en kvinne da, men den månedlige syklus har også mye å si for tallet på vekten da kvinner holder på mer vann omkring deres menstruasjon. Noe så simpel som et salt måltid kan også føre til at kroppen holder mer vann, og dermed at tallet på vekten ikke går nedover. Som utgangspunkt så vil man gå ned 1 kg i vekt med 7000 kalorier i underskudd, hvor 75% vil være fett og 25% muskelmasse. Dersom du trener mye, så kan det godt hende at du ikke går like mye ned i vekt alle uker da du kan øke i muskelmasse, men tape fett. Et grav karbohydrater binder også et par gram vann, så det kan også være grunnen til at vekten ikke er lavere. Det er også grunnen til at man i starten går hurtig ned i vekt, før det så jevner seg ut. Man tømmer glykogenlagrene, og mister derfor masse vann. 

Dere snakker om sparebluss, og det tror jeg er mye forvirringen omkring. Sånn jeg ser på det, så er sparebluss dersom kroppen prøver å spare energi ved å senke eks. den spontane fysisk aktivitet (fidgeting), kroppstemperatur, puls osv. for å spare energi. Personlig så merker jeg fort dersom jeg har spist for lite og kroppen prøver å spare på energi, da jeg blir trøtt, fryser, lite energi, svimmel osv. For å opprettholde en "normal" forbrenning, så anbefales det å ikke kutte mer enn 500 og maks 1000 kalorier fra vektvedlikeholdelse. det vil føre til et vekttap på 500-1000g per uke. Et underskudd på 1300 kalorier gjør det også vanskelig å dekke innholdet av essensielle næringsstoffer i kosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Jumpingjacks skrev:

Man bør vel heller ikke ta 100% utgangspunkt i hva vekten sier. Man kan gå ned i fettprosent uten at tallet på vekten endrer seg. Vet ikke om du er en kvinne da, men den månedlige syklus har også mye å si for tallet på vekten da kvinner holder på mer vann omkring deres menstruasjon. Noe så simpel som et salt måltid kan også føre til at kroppen holder mer vann, og dermed at tallet på vekten ikke går nedover. Som utgangspunkt så vil man gå ned 1 kg i vekt med 7000 kalorier i underskudd, hvor 75% vil være fett og 25% muskelmasse. Dersom du trener mye, så kan det godt hende at du ikke går like mye ned i vekt alle uker da du kan øke i muskelmasse, men tape fett. Et grav karbohydrater binder også et par gram vann, så det kan også være grunnen til at vekten ikke er lavere. Det er også grunnen til at man i starten går hurtig ned i vekt, før det så jevner seg ut. Man tømmer glykogenlagrene, og mister derfor masse vann. 

Dere snakker om sparebluss, og det tror jeg er mye forvirringen omkring. Sånn jeg ser på det, så er sparebluss dersom kroppen prøver å spare energi ved å senke eks. den spontane fysisk aktivitet (fidgeting), kroppstemperatur, puls osv. for å spare energi. Personlig så merker jeg fort dersom jeg har spist for lite og kroppen prøver å spare på energi, da jeg blir trøtt, fryser, lite energi, svimmel osv. For å opprettholde en "normal" forbrenning, så anbefales det å ikke kutte mer enn 500 og maks 1000 kalorier fra vektvedlikeholdelse. det vil føre til et vekttap på 500-1000g per uke. Et underskudd på 1300 kalorier gjør det også vanskelig å dekke innholdet av essensielle næringsstoffer i kosten. 

Ja det kan vel gå litt opp og ned også, jeg trener ikke da. Var derfor jeg skulle spise 1300 kalorier for dagen, er ikke mye aktiv. Merker jeg fryser hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å spise litt mer da og heller fokuserer på å være litt mer aktiv. Dersom du fryser mye, så kan det være at det er fordi at kroppen sparer på energi, og det vil jo da være mer hensiktsmessig å spise litt mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Jumpingjacks skrev:

Jeg vil anbefale deg å spise litt mer da og heller fokuserer på å være litt mer aktiv. Dersom du fryser mye, så kan det være at det er fordi at kroppen sparer på energi, og det vil jo da være mer hensiktsmessig å spise litt mer. 

Ja får heller spise litt mer og gå mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Kjedelig da, hadde iallefall håpet på 1 kilo i uken. 

Skal du gå ned 1 kg i uken må du gå 1000 kalorier i minus om dagen i snitt. Det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Skal du gå ned 1 kg i uken må du gå 1000 kalorier i minus om dagen i snitt. Det er vanskelig.

Vektklubben anbefalte 1300 kalorier pr dag om jeg skulle ned en kilo i uken, har spist mindre enn det hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vektklubben anbefalte 1300 kalorier pr dag om jeg skulle ned en kilo i uken, har spist mindre enn det hver dag. 

Jeg har en mistanke om at det vil kreve at du beveger deg en del mer, for at du skal gå 1000 i minus på 1300 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Skal du gå ned 1 kg i uken må du gå 1000 kalorier i minus om dagen i snitt. Det er vanskelig.

Ååååååååå😑 Ikke lett😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har en mistanke om at det vil kreve at du beveger deg en del mer, for at du skal gå 1000 i minus på 1300 kcal om dagen.

Forstår ikke hva du mener, mitt opplegg er fordi jeg er innaktiv. Har brukt samme metode før og gikk ned en kilo i uken. Hva mener du egentlig? At jeg skal spise 1000 kalorier om dagen?

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Ååååååååå😑 Ikke lett😑

Det er der tankefeilen ligger, ved å tenke at ett kilo i uken er minimum av hva som er akseptabelt. Ett kilo i uken er ekstremt mye. Det er over femti kilo i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke hva du mener, mitt opplegg er fordi jeg er innaktiv. Har brukt samme metode før og gikk ned en kilo i uken. 

Vektklubb overestimerer kaloribehovet. Jeg har merket meg det samme selv. Tror de estimerte mitt kaloribehov til 3200 kcal om dagen. En ting jeg kan si sikkert, er at jeg må godt under 2000 om jeg skal få noe særlig vektnedgang. Og jeg har nok et høyere kaloribehov enn deg som mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er der tankefeilen ligger, ved å tenke at ett kilo i uken er minimum av hva som er akseptabelt. Ett kilo i uken er ekstremt mye. Det er over femti kilo i året.

Ja, men høres ut som det koster så mye hver dag - kun for EN kg i uka liksom... Men det er klart, etter 1-2 mnd er man en str mindre😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vektklubb overestimerer kaloribehovet. Jeg har merket meg det samme selv. Tror de estimerte mitt kaloribehov til 3200 kcal om dagen. En ting jeg kan si sikkert, er at jeg må godt under 2000 om jeg skal få noe særlig vektnedgang. Og jeg har nok et høyere kaloribehov enn deg som mann.

Men alle sier at 1300 kalorier er lite? Og når jeg spiser mindre går jeg sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men alle sier at 1300 kalorier er lite? Og når jeg spiser mindre går jeg sulten. 

Du skal ikke spise mindre, du skal være litt mer tålmodig med hensyn på vektnedgang. Og kanskje bevege deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Du skal ikke spise mindre, du skal være litt mer tålmodig med hensyn på vektnedgang. Og kanskje bevege deg mer.

Ok. Får være mer tålmodig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...