Gå til innhold

Bipolar lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen spørsmål angående bipolar lidelse..

1. Når en er på vei til å bli manisk, kan man selv merke dette? At "nå er jeg på vei til å bli manisk" eller kommer det bare helt tilfeldig og fort uten at du selv har en aning om det? 

2. Ved mani blir man mer sosial? som vil si at du snakker mer osv? men hva om en har sosial angst + bipolar i samme slengen? 

Anonymkode: 2e45c...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har noen spørsmål angående bipolar lidelse..

1. Når en er på vei til å bli manisk, kan man selv merke dette? At "nå er jeg på vei til å bli manisk" eller kommer det bare helt tilfeldig og fort uten at du selv har en aning om det? 

2. Ved mani blir man mer sosial? som vil si at du snakker mer osv? men hva om en har sosial angst + bipolar i samme slengen? 

Anonymkode: 2e45c...ad2

Første gangen det skjer er det svært vanskelig selv å forstå hva som er i ferd med å skje. Ved senere tilfeller vil man ofte gradvis få innsikt og klare å gjøre noe for å stoppe utviklingen. 

Ved full mani tror jeg sosial angst ofte forsvinner som dugg for solen. 

Anonymkode: 165d2...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale sperrer forsvinner i mani, selv har jeg kledd av meg alle klærne i raseri da jeg var innlagt for mani selv om jeg er sjenert til vanlig og pleier sitte i jakka mi under terapi

Anonymkode: 99baf...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

1: Jeg merker begynnelsen av manisk fase. Når det ekskalerer forsvinner selvinnsikten.

2: Jeg har sosial angst i perioder. Særlig i forbindelse med depresjon. I mani har jeg ikke et snev av det :)

Endret av franklyscarlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder kan jeg ha det veldig bra med meg selv. Fremtiden ser lysere ut,. Er mer sosial (er oftere med familien, finner på ting oftere..) har generelt mer å snakke om, kommer på ting jeg ellers ikke ville kommet på. Økt taletrang, jeg er nesten den som vil være midtpunktet. Liker det veldig godt da. Har mer energi til så og si alt. Begynner gjerne å trene, gå turer osv.. og har heller ikke behov for så mye søvn som jeg ellers ville ha trengt. 3 timer kan være nok. Føler meg enda mer kreativ, og kan holde på flere ting samtidig. Går ikke lei, så kan fort bli ganske avhengig av det jeg holder på med. Osv... 

Ellers er det motsatt. Er deprimert, og har veldig mye mer angst. Veldig mye humørsvingninger. Kan være slik i uker, måneder.. før jeg kanskje har en god periode igjen. Som kan vare fra noen dager til toppen 2 uker.

MEN, sosiale angsten blir aldri helt borte.. den ligger der fortsatt, spørs litt fra situasjon til situasjon egentlig. Så det er litt rart. Har nok ikke bipolar da, var litt redd for det. Uansett, så trives jeg ikke. Takk for svar alle sammen!

 Dropper å skrive som anonym, ser ikke helt greia...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok vært lettere hypoman i en god stund og da har jeg også opplevd mer angst. Når depresjonen setter inn, og det kan skje plutselig, så forsvinner plutselig angsten for en dag eller to også kommer den plutselig for fullt igjen. Noen som kjenner seg igjen i dette? Er bipolar..

Anonymkode: 2e49d...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...