Gå til innhold

Kristent møte og abilify


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Gjest elina777

Er stabil på litium og abilify maintena. 

 

Var på et slags kristent møte. Våkner senere den natten av tanker om Gud og mine gudsopplevelser i psykose og tankene blokkeres. Måtte ta en ekstra abilify og håper det hjelper for det er så ubehagelig. Hvorfor klarer jeg ikke tro selv om Gud legger ut så mange tegn til meg? 

Mer det vanlig at kristne møter ender med at man føler for å ta ekstra AP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, elina777 skrev:

Er stabil på litium og abilify maintena. 

 

Var på et slags kristent møte. Våkner senere den natten av tanker om Gud og mine gudsopplevelser i psykose og tankene blokkeres. Måtte ta en ekstra abilify og håper det hjelper for det er så ubehagelig. Hvorfor klarer jeg ikke tro selv om Gud legger ut så mange tegn til meg? 

Mer det vanlig at kristne møter ender med at man føler for å ta ekstra AP?

Nei.

Men hvorfor begynne å tulle med religion når du reagerer slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, elina777 skrev:

Er stabil på litium og abilify maintena. 

 

Var på et slags kristent møte. Våkner senere den natten av tanker om Gud og mine gudsopplevelser i psykose og tankene blokkeres. Måtte ta en ekstra abilify og håper det hjelper for det er så ubehagelig. Hvorfor klarer jeg ikke tro selv om Gud legger ut så mange tegn til meg? 

Mer det vanlig at kristne møter ender med at man føler for å ta ekstra AP?

Jeg kunne ha svart deg på dette . Men her på DOL kan man ikke snakke om slike ting. Hvis du spør om noe som har med Gud å gjøre her vet du at svaret vil bli å gjøre « narr av» all åndelighet og Gud. Kanskje det er det du er ute etter. Men hvis du oppriktig ønsker å forstå dette med Gud må du nok snakke med noen andre enn folk her på DOL. 

Anonymkode: 191b2...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, elina777 skrev:

Er stabil på litium og abilify maintena. 

 

Var på et slags kristent møte. Våkner senere den natten av tanker om Gud og mine gudsopplevelser i psykose og tankene blokkeres. Måtte ta en ekstra abilify og håper det hjelper for det er så ubehagelig. Hvorfor klarer jeg ikke tro selv om Gud legger ut så mange tegn til meg? 

Mer det vanlig at kristne møter ender med at man føler for å ta ekstra AP?

Nei, med unntak av de som balanserer hårfint i forhold til psykose. Da kan sterke inntrykk og opplevelser slik som yoga, religiøse møter og sterke stemninger være spesielt triggende og noe man bør skjerme seg mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ha svart deg på dette . Men her på DOL kan man ikke snakke om slike ting. Hvis du spør om noe som har med Gud å gjøre her vet du at svaret vil bli å gjøre « narr av» all åndelighet og Gud. Kanskje det er det du er ute etter. Men hvis du oppriktig ønsker å forstå dette med Gud må du nok snakke med noen andre enn folk her på DOL. 

Anonymkode: 191b2...9a3

Enig med deg. I tillegg er det veldig trist at alt som har med kristen åndelighet og den kristne gud å gjøre, nærmest er tabu å snakke om og gjenstand for latterliggjøring.

Folk flest er mer forståelsesfulle og tålerante ovenfor den muslimske gud og islam, og det er ikke tull en gang.

Og de verste til å diskriminere og holde narr av er human-etikerne. De hater alt som har med kristendom å gjøre, og vil ha det fjernet fra samfunnet. De er også blant de krefter som sykeliggjør enhver "opplevelse" med Gud. 

Det er mye jeg kunne ha sagt videre her, men jeg velger å avstå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, elina777 skrev:

Er stabil på litium og abilify maintena. 

 

Var på et slags kristent møte. Våkner senere den natten av tanker om Gud og mine gudsopplevelser i psykose og tankene blokkeres. Måtte ta en ekstra abilify og håper det hjelper for det er så ubehagelig. Hvorfor klarer jeg ikke tro selv om Gud legger ut så mange tegn til meg? 

Mer det vanlig at kristne møter ender med at man føler for å ta ekstra AP?

Er det virkelig mulig å bygge opp en sterk tro slik du tror ? Hvorfor tror du forresten at de tegnene kommer fra Gud?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, anbr42 skrev:

Enig med deg. I tillegg er det veldig trist at alt som har med kristen åndelighet og den kristne gud å gjøre, nærmest er tabu å snakke om og gjenstand for latterliggjøring.

Problemet er at religiøse ikke tåler kritikk av religionen sin. De forholder seg ikke til videnskapen, og tror heller på "boka". Og selvfølgelig er det kun deres egen religion som er den ene sanne. 

Sitat

Folk flest er mer forståelsesfulle og tålerante ovenfor den muslimske gud og islam, og det er ikke tull en gang.

Det er snarere tvert imot. Ellers tilber dere samme gud.

Sitat

Og de verste til å diskriminere og holde narr av er human-etikerne. De hater alt som har med kristendom å gjøre, og vil ha det fjernet fra samfunnet. De er også blant de krefter som sykeliggjør enhver "opplevelse" med Gud. 

 

Nå får du virkelig gi deg. Det er vel heller slik at de vil fjerne påprakking av gammel overtro. Det er ingen grunn til å tro at "opplevelser" med gud er annet enn en feilkobling i hjernen. Forsking har vist at man kan stimulere visse deler av hjernen for å fremkalle religiøse opplevelser.

 

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
12 minutter siden, FGT skrev:

Er det virkelig mulig å bygge opp en sterk tro slik du tror ? Hvorfor tror du forresten at de tegnene kommer fra Gud?  

Jeg har alltid vært ateist og ikke tenkt over konsekvensen av kostholdet mitt 

 

men fikk manisk psykose og satt på flyet og da lyste alt opp, det sa plopp i hjernen og jeg visste det er en Gud. Mistet troen da psykosen gikk over, men tegnene følger meg den dag idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg har alltid vært ateist og ikke tenkt over konsekvensen av kostholdet mitt 

 

men fikk manisk psykose og satt på flyet og da lyste alt opp, det sa plopp i hjernen og jeg visste det er en Gud. Mistet troen da psykosen gikk over, men tegnene følger meg den dag idag

Det de har kalt psykotisk følger meg også,alle jeg har truffet fra åndeverden. Det er jo personer jeg tenker på- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det de har kalt psykotisk følger meg også,alle jeg har truffet fra åndeverden. Det er jo personer jeg tenker på- 

Venninna mi som er religiøs sier tegnene er vrangforestillinger, men pastoren sa man kan få tegn fra Gud, uten at jeg utdypet at det skjedde i manisk psykose etc

 

jeg tæres ang hva jeg skal tro , håper behandleren min har sikre svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elina777 skrev:

Venninna mi som er religiøs sier tegnene er vrangforestillinger, men pastoren sa man kan få tegn fra Gud, uten at jeg utdypet at det skjedde i manisk psykose etc

 

jeg tæres ang hva jeg skal tro , håper behandleren min har sikre svar

En behandler vil jo si det er psykotiske tanker, sånn er det bare i psykiatrien. Jeg har akseptert at vi har delte meninger, og det er greit for dem også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

En behandler vil jo si det er psykotiske tanker, sånn er det bare i psykiatrien. Jeg har akseptert at vi har delte meninger, og det er greit for dem også. 

Forrige Lis lege sa det kunne være tegn fra Gud... hadde vært lettere om jeg bare kunne få en sterk tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, elina777 skrev:

Forrige Lis lege sa det kunne være tegn fra Gud... hadde vært lettere om jeg bare kunne få en sterk tro!

Du må jo være som du er, stole på deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gråstein skrev:

Problemet er at religiøse ikke tåler kritikk av religionen sin. De forholder seg ikke til videnskapen, og tror heller på "boka". Og selvfølgelig er det kun deres egen religion som er den ene sanne. 

Det er snarere tvert imot. Ellers tilber dere samme gud.

Nå får du virkelig gi deg. Det er vel heller slik at de vil fjerne påprakking av gammel overtro. Det er ingen grunn til å tro at "opplevelser" med gud er annet enn en feilkobling i hjernen. Forsking har vist at man kan stimulere visse deler av hjernen for å fremkalle religiøse opplevelser.

 

Kommentar til avsnitt1:

Ja, akkurat som ikke-troende/ateister. Det er selvfølgelig deres oppfatning som er rett.

Kommentar til avsnitt 2:

Ja, opprinnelig var det den samme gud. Men synet på hvem gud var skilte lag ved Muhammeds inntog i denne verden. I dag vil noen si at det er to forskjellige guder, hvor den ene kalles JHW (jahve- jødenes og de kristnes gud), og Allah -muslimenes gud.

Kommentar til avsnitt 3:

Så human-etikerne vil fjerne "påprakking" av gammel overtro? Hva med å la folk finne ut at slike ting selv, og i tillegg respektere og akseptere at noen faktisk tror på Gud. JBP gikk ut i mediene for en stund siden og krevde at gudstjenester og andakter skulle fjernes fra radio og tv. HMF mener de er så tolerante og har et så godt menneskesyn. Hvis så er tilfelle, hvorfor ikke la folk finne ut av ting selv og la folk bestemme selv hva de vil tro, og om de vil tro? Og om de vil høre gudstjeneste på radio/tv eller ikke? Hva er de redde for?

Og mon tro hva forskningen hadde kommet frem til om de scannet ateisters hjerne. Kanskje ville de ha funnet en sort, ubestemmelig masse som satt og spiste gråstein?

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

For meg ble religion en skikkelig krise. Det funket ikke. Og jeg ble skikkelig psykotisk. Jeg vet ikke om tro er så lurt hvis man har psykoselidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, elina777 skrev:

Er stabil på litium og abilify maintena. 

 

Var på et slags kristent møte. Våkner senere den natten av tanker om Gud og mine gudsopplevelser i psykose og tankene blokkeres. Måtte ta en ekstra abilify og håper det hjelper for det er så ubehagelig. Hvorfor klarer jeg ikke tro selv om Gud legger ut så mange tegn til meg? 

Mer det vanlig at kristne møter ender med at man føler for å ta ekstra AP?

Det står at Gud er far. Han er en god , barmhjertig og kjærlig far. Han har gitt oss en fri vilje og vil ikke tvinge seg på oss og skremme oss. Du trenger i hvert fall ikke være redd for Gud eller at han ikke er fornøyd med deg. Gud er kjærlighet og det ligger i hans natur å elske deg. Enten du velger å tro eller ikke. Vet ikke om Gud viser seg i psykoser hos mennesker som er forvirret og plaget. Tror heller at Gud vil at vi skal  snakke med han som til en god og trygg venn . Hvis du har et urolig sinn tror jeg nok Gud heller vil at du skal ha fred. 

 

Anonymkode: 191b2...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står at Gud er far. Han er en god , barmhjertig og kjærlig far. Han har gitt oss en fri vilje og vil ikke tvinge seg på oss og skremme oss. Du trenger i hvert fall ikke være redd for Gud eller at han ikke er fornøyd med deg. Gud er kjærlighet og det ligger i hans natur å elske deg. Enten du velger å tro eller ikke. Vet ikke om Gud viser seg i psykoser hos mennesker som er forvirret og plaget. Tror heller at Gud vil at vi skal  snakke med han som til en god og trygg venn . Hvis du har et urolig sinn tror jeg nok Gud heller vil at du skal ha fred. 

 

Anonymkode: 191b2...9a3

Ja det sa dama i naborommet på venteværelset på legevakta og, der Gud snakket til henne om meg, at jeg har en far og jeg er tilgitt

 

og så kom hun med et veldig stort tegn som beviste at det var sanne ord, en diger undersøkelsesgel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, elina777 skrev:

Mange tegn fra Gud idag

Hvorfor tror du det er slik at religiøse og åndelige opplevelser er så nært knyttet til psykose og lignende lidelser?

Anonymkode: 7fc92...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...