Gå til innhold

God hukommelse?


HHP58

Anbefalte innlegg

Skal skrive min livshistorie,men vil nok bruke minst 1 år da det er mye jeg husker.Er det normal for folkj over 50 at de husker nesten hele barndommen?INgen tv,ingen data,ingen mobil.Hest og vogn og veldig få biler,selv en bil til 10 000 kr var mye i 1960 En årslønn var nok under 50 000 kr.Husker at jeg skulle ønske at min far kunne tjene hele 100 000 kr.Det var jo verdt hele millionen det den gang.Nå tjener de fleste over 400 000.Går det an å få testet ommin hukommelse er normal eller meget bra? Er det Godt,får jeg klare meg med det.Er det MG eller SG,blir jeg glad.Iqen på 127 får jeg klare meg med.Vinner skjelden i sjakk uansett.Det er altid noen spirrevipper som har 130+ og en rating på 1500+

HHP58/Norknight

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Florvåg på Askøy i 1964-67 bodde vi 3 i andre etasje i huset til mormor og morfar.Ragnvald jobbet på Monopol som nattevakt og vi fikk streng beskjed om å være stille til han våknet i 15 tida.Tror ikke han hadde lørdagfri.Hempel/Monopol er Dansk og ble nedlagt i 2008 (2005-2010).Det var en rettsak omMonopol eller det danske Hempel somskulle rydde opp etter forurensing av havet ved Florvåg.Mormor Anny var husmor og elsket å stelle i hagen,men blomster og frukt.Hun hadde rips,stikkelsbær og solbær.Hadde jeg overtatt hadde jeg bare hatt solbær og solgt det til en fabrikk for saft produksjon.Ingen av de hadde lappen,siden det ikke kom bro før på 80 tallet.Båtvar mest brukt.Det gikk ferge flere ganger om dagen til Puddefjordsbryggen.Den ligger vis-a-vis Sentralbadet.Jeg husker enda at det dampet veldig fra dusjene.Over 80 grader måtte da være sløsing med strømmen? Siden jeg var mellom 6 og 9 år turde jeg ikke å stupe,selv fra bassengkanten.Fergene het Askøy,Kleppestø og Bergen.

Er du snart 60 og har noen personlige historier fra 50 eller 60 tallet?Levde du under krigen.Er du under 90 og har god hukommelse.

Fortell fortell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, HHP58 skrev:

Skal skrive min livshistorie,men vil nok bruke minst 1 år da det er mye jeg husker.Er det normal for folkj over 50 at de husker nesten hele barndommen?INgen tv,ingen data,ingen mobil.Hest og vogn og veldig få biler,selv en bil til 10 000 kr var mye i 1960 En årslønn var nok under 50 000 kr.Husker at jeg skulle ønske at min far kunne tjene hele 100 000 kr.Det var jo verdt hele millionen det den gang.Nå tjener de fleste over 400 000.Går det an å få testet ommin hukommelse er normal eller meget bra? Er det Godt,får jeg klare meg med det.Er det MG eller SG,blir jeg glad.Iqen på 127 får jeg klare meg med.Vinner skjelden i sjakk uansett.Det er altid noen spirrevipper som har 130+ og en rating på 1500+

HHP58/Norknight

 

Jeg har altfor gode hukommelse når det gjelder minner fra fortiden. Iblant er det bra, så lenge de er gode. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, HHP58 skrev:

Er det normal for folk over 50 at de husker nesten hele barndommen?

Det varierer veldig.  Jeg husker mer enn mannen min og mange av venninnene mine gjør.  Men det kan sikkert diskuteres hvor korrekte alle minnene er.  "Nesten hele barndommen" er jo veldig mye.  Det er vel typisk at man husker spesielle hendelser eller ting som gjorde dypt inntrykk.  Jeg husker f.eks. mange detaljer fra da søsteren min ble født for 54 år siden, fra da vi kjøpte bil året etter (tror jeg det var) og den første gangen jeg tok fly (mens jeg fortsatt var enebarn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...