Gå til innhold

Ungene aleine hjemme?


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Jeg skal bort i to dager midt i uka.

Er det innafor å la ungene være hjemme aleine en natt? De har gjort det før, men da har det vært i en helg. Den eldste er 19, yngste er 14, og de skal ha ansvaret for bikkja også. 19-åringen er vant til å være hjemme aleine i helger.

Naboene er hjemme og kan sjekke innom eller bistå ved behov.

Uansvarlig eller innafor? Må jeg skaffe en barnevakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er innenfor.  Men du kjenner best dine egne unger og hvor ansvarsfulle de er.  Egentlig er jeg sikker på at det går bra.  Minstemann som nå er 21 var lenger alene enn det da han var 19, men han hadde to voksne søsken lenger opp i gata som han kunne ringe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Jeg skal bort i to dager midt i uka.

Er det innafor å la ungene være hjemme aleine en natt? De har gjort det før, men da har det vært i en helg. Den eldste er 19, yngste er 14, og de skal ha ansvaret for bikkja også. 19-åringen er vant til å være hjemme aleine i helger.

Naboene er hjemme og kan sjekke innom eller bistå ved behov.

Uansvarlig eller innafor? Må jeg skaffe en barnevakt?

Det er helt uproblematisk.

Anonymkode: 07f7b...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stoler på 19-åringen, synes jeg det er helt greit.  Du vet sikkert om de pleier å ordne opp selv en hverdagsmorgen, eller om de trenger bistand fra deg for å komme seg opp og av gårde i tide.  Lag en sjekkliste (over det aller vesentlige, som å slå av ting de evt. pleier å slå på om morgenen) hvis det er noe du er redd de vil glemme.   

Det går sikkert aldeles utmerket.  Det kan fort bli mer kaos av å bringe inn en utenforstående voksen i hverdagsrytmen, enn å la dem kjøre det vanlige standardløpet der den eneste forskjellen er at du ikke er til stede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dorthe skrev:

Jeg synes det er innenfor.  Men du kjenner best dine egne unger og hvor ansvarsfulle de er.  Egentlig er jeg sikker på at det går bra.  Minstemann som nå er 21 var lenger alene enn det da han var 19, men han hadde to voksne søsken lenger opp i gata som han kunne ringe til.

Skulle ikke en 19-åring klare å være alene i flere dager???

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint! Våre var alene to dager (ei natt) i høst. Da ble selvfølgelig det ene dyret sykt, og de måtte til veterinær, kjøpe medisin og gi pennicillin :o Men de klarte det fint :D

Jeg må bort i morgen natt, og faren er bortreist. De blir da alene fra i morgen når jeg går på jobb til torsdag kveld. Til jul fikk vi i gave at vi skulle reise bort en langhelg, fordi de klarte seg uten oss :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, mariaflyfly skrev:

Jeg skal bort i to dager midt i uka.

Er det innafor å la ungene være hjemme aleine en natt? De har gjort det før, men da har det vært i en helg. Den eldste er 19, yngste er 14, og de skal ha ansvaret for bikkja også. 19-åringen er vant til å være hjemme aleine i helger.

Naboene er hjemme og kan sjekke innom eller bistå ved behov.

Uansvarlig eller innafor? Må jeg skaffe en barnevakt?

Så lenge du har alliert deg med naboer ville jeg synes det var helt greit. Ville til og med synes det samme om mine som er 14 og 16. De har vært alene på natten et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innafor. Iallfall om du stoler på 19-åringen og de ikke går helt i tottene på hverandre.

Men husker vi var alene hjemme da vi var på omtrent samme alder og min storesøster inviterte en hel haug folk hjem på nachspiel! Mange uinviterte kom også, men det utartet seg ikke. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mariaflyfly skrev:

Jeg skal bort i to dager midt i uka.

Er det innafor å la ungene være hjemme aleine en natt? De har gjort det før, men da har det vært i en helg. Den eldste er 19, yngste er 14, og de skal ha ansvaret for bikkja også. 19-åringen er vant til å være hjemme aleine i helger.

Naboene er hjemme og kan sjekke innom eller bistå ved behov.

Uansvarlig eller innafor? Må jeg skaffe en barnevakt?

Null problem. Med mindre de tar livet av hverandre så fort du er ute av døra... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, mariaflyfly skrev:

Jeg skal bort i to dager midt i uka.

Er det innafor å la ungene være hjemme aleine en natt? De har gjort det før, men da har det vært i en helg. Den eldste er 19, yngste er 14, og de skal ha ansvaret for bikkja også. 19-åringen er vant til å være hjemme aleine i helger.

Naboene er hjemme og kan sjekke innom eller bistå ved behov.

Uansvarlig eller innafor? Må jeg skaffe en barnevakt?

Jeg synes det er langt innafor :D Jeg hadde flyttet hjemmefra da jeg var 19 år. Skaffe barnevakt ? 19-åringen klarer vel å se etter 14-åringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg leste feil... Skaffe barnevakt til en 14 og 19 åring..???!!! Er det mulig...;-)))))

Anonymkode: d8e25...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eldste er 19 år?! Jeg var mamma da jeg var 19 år og hadde ikke tenkt tanken på å arrangere noe pass eller tilsyn av to avkom i denne alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det skal sies at 14-åringen er den mest ansvarsfulle av de to, og at 19-åringen ikke alltid er like grei. Og at bikkja ser ut til å ha AD/HD. 

Grunnen til at jeg spurte, var at «noen» kunne finne på å bruke det mot meg at jeg lot ungene være hjemme aleine. Men da drar jeg med god samvittighet, så sant 14-åringen er komfortabel med det.

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...