Gå til innhold

Hvorfor få egne barn når verden er så overbefolket, hvorfor ikke tenke på miljøet og adoptere fra fattige land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og der slapp du opp for argumenter.

Anonymkode: 640d1...0e3

Slapp opp? Jeg har overhodet ikke brydd meg med å svare i tråden, det var tydelig at det kun var til hensikt å provosere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Da ville det vel være mer naturlig å sette inn tiltak i 3dje verden. Feks i fattige muslimske land og India osv. Men Kina fikk kritikk for sin 1barns politikk. De burde jo heller være et eksempel til etterfølgelse. Det er klart det blir overbefolkning. 

 

Så vidt jeg vet er det under eller akkurat 2 barn per norske kvinne. Det er ikke egoistisk det. Det er heller ikke her grunnen til overbefolkning ligger. Selv har jeg ikke fått barn. Og ettersom jeg er i 40 åra, så er det vel lite trolig jeg blir det heller.

Bare en liten kommentar til Kina sin politikk. Det er et stort brudd på menneskerettighetene. Tusenvis av jentebarn ble drept og satt bort fordi de fleste ville ha en sønn. Kvinner ble tvunget  til senaborter og tvangssterilisert. Nå vokser det opp en generasjon med gutter som ikke finner seg koner. 

Anonymkode: 640fe...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man har tenkt så forskjellig om de spørsmålene til forskjellige tider. Noe man jo også ser til forberedende prøver hvis man tar dem da. Synes det er skremmende hvordan til og med universitetsmiljøene " markedsfører" eller holder seg med teorier utad til " den store hop" og som mange tar for " det siste og nyeste" . Man må kjenne etter hva som er rett for en selv og heldig er man hvis man lever i en kultur som gir rom for tenke selv tror jeg. Hva som ofte underkommuniseres er økonomiens svære betydning spesielt på mikronivå og for enkeltborgeren. Ville vært rart ellers sikkert. Det kan komme tider som i tredveårene hvor folk ikke hadde midler til å få sine i jorda er jeg veldig redd. Jeg har i lengere tid drevet å ryddet opp i gamle saker etter familie og kommet over flere avisartikler om blant annet miljøspørsmål og relgion og verdens ende og mye annet. Merkelig hvordan mye kan gjenkjennes i dagens kronikker som man leser med alltid like stor interesse. Alle mennesker og kanskje generasjoner har sine ting som gulner med tiden. Jeg føler personlig ikke at det er noen mennesker for mange på jorda men er allikevel tilhenger av fornuftig prevensjon. Saker har ofte så mange sider.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

Slapp opp? Jeg har overhodet ikke brydd meg med å svare i tråden, det var tydelig at det kun var til hensikt å provosere. 

Nei, jeg syntes det er et interessant moralsk spørsmål. Virker som enkelte tror det er en menneskerett å få flest mulig barn.

Anonymkode: 640d1...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten kommentar til Kina sin politikk. Det er et stort brudd på menneskerettighetene. Tusenvis av jentebarn ble drept og satt bort fordi de fleste ville ha en sønn. Kvinner ble tvunget  til senaborter og tvangssterilisert. Nå vokser det opp en generasjon med gutter som ikke finner seg koner. 

Anonymkode: 640fe...eea

Nettopp derfor kan en lure på om det er bedre at disse adopteres til feks Norge. Men folket er kanskje rasister og liker ikke brune barn?

Anonymkode: 640d1...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke Norge at det fødes masse barn i slummer på andre siden av jorda. Det gagner ikke oss at Norge avfolkes og vi kan ikke importer barn. I norge fødes det for få barn nå. Og det er et problem. Punktum. 

Anonymkode: 50742...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor kan en lure på om det er bedre at disse adopteres til feks Norge. Men folket er kanskje rasister og liker ikke brune barn?

Anonymkode: 640d1...0e3

Nå er du så usaklig at jeg faktisk lurer på om du tuller. 

Anonymkode: 640fe...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om 50, max 100 år, er menneskeheten historie. Man må være rimelig blind for ikke å se det.

Det er jo unektelig litt stusselig å la være å leve et normalt liv med familie osv., bare fordi enkelte dommedagsprofeter mener at vi er den siste generasjonen som får muligheten til det?  Hvilken av disse er det du tror på? 

https://www.tek.no/artikler/5-mater-mennesket-kan-do-ut-pa/115406/2

Menneskeheten har overlevd naturkatastrofer, pest, kriger, meteorer / kometer og (haha!) skumle kombinasjoner av datoer og årstall.  At det vil komme sykdommer som vil ta livet av en god del av oss, er statistisk sett svært sannsynlig, dersom man ser langt fram i tid.  Men det er ikke like sannsynlig at de vil utslette hele menneskeheten. 

Så kan du utdype dette overfor oss blinde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten kommentar til Kina sin politikk. Det er et stort brudd på menneskerettighetene. Tusenvis av jentebarn ble drept og satt bort fordi de fleste ville ha en sønn. Kvinner ble tvunget  til senaborter og tvangssterilisert. Nå vokser det opp en generasjon med gutter som ikke finner seg koner. 

Anonymkode: 640fe...eea

Kina har nå gått bort fra 1 barns politikken, nettopp mye pga skjevhet mellom kjønnene.

Kina tillater nå 2 barn.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg syntes det er et interessant moralsk spørsmål. Virker som enkelte tror det er en menneskerett å få flest mulig barn.

Anonymkode: 640d1...0e3

Ja, jeg tror det er en menneskerett å stifte familie og få barn. Det står i §23 punkt 2 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, som er juridisk bindende:

Article 23

1. The family is the natural and fundamental group unit of society and is entitled to protection by society and the State.

2. The right of men and women of marriageable age to marry and to found a family shall be recognized.

3. No marriage shall be entered into without the free and full consent of the intending spouses.

4. States Parties to the present Covenant shall take appropriate steps to ensure equality of rights and responsibilities of spouses as to marriage, during marriage and at its dissolution. In the case of dissolution, provision shall be made for the necessary protection of any children

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det virker nesten som TS mener att vestlige skal slutte å formere seg, mens 3dje verden skal fortsette i samme maniske takt....

 

Er selvhatet så stort blandt enkelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1/25/2018 den 1.24, Worrysome plenty skrev:

Det virker nesten som TS mener att vestlige skal slutte å formere seg, mens 3dje verden skal fortsette i samme maniske takt....

 

Er selvhatet så stort blandt enkelte?

Er det et problem å adoptere barn fra den 3dje verden?

Burde være en vinn-vinn situasjon for alle parter det.

Anonymkode: 640d1...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Etterhvert i en kanskje fjern fremtid tror jeg mennesket blir flinkere til å velge bort hva det ikke trenger og bruke de utall av muligheter som er i livet mer selektivt.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ofte så forskjellige interesser i livet. Det en mennesket behøver ikke bre dårligere enn det andre av den grunn tenker jeg.😊

Anonymkode: aeac3...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen klarer å stille opp på alt i livet og dermed oppnå " moralsk uklanderlighet" Selv ikke "Fremtidens mennesker" vil oppnå dette " stadiet" etter mitt skjønn.

Det store flertall av oss har aldri hatt sånne muligheter i oss som mange snakker om.

Men at alle de som sliter gis god hjelp i trygge og lovlige system for alle det er jeg veldig for.

Anonymkode: aeac3...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sammensurium. Er syk i dag og syke mennesker vil alltid lage sammensurium tror jeg.😊

Anonymkode: aeac3...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...