Gå til innhold

Pcos, p-piller og sexlyst.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Ett lite spørsmål som jeg synes kan være vanskelig å ta opp med legen. Jeg er 34 år, har 2 barn. Første ble unnfanget med IVF, andre kom av seg selv. Fornøyd med 2 barn og fikk først spiral. Likte ikke den, og begynte på P-piller. Loette og Yasminelle. Slik jeg har forstått det har PCOS gjort at jeg får mye cyster og det har dannet seg hard kapsel rundt eggstokkene. Er det slik at når jeg går på p-piller så forhindrer det at det blir slike cyster og kapsel? Må jeg gå på p-piller? Kan det skje noe gale? Har vært uten p-piller nå en stund, rett og slett fordi jeg gikk tom. Fikk da endelig igjen sex-lyst. Har ikke lyst tilbake på pillen. Vil heller at han klipper strengen. Det er heller ikke verdens undergang for oss om det kommer ett barn til. 

Anonymkode: 8c73f...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, det med ‘cyster’. Det er ikke egentlige cyster, de skal (i din alder) være over 4 cm for at man bryr seg om dem. De små-cyster (eller bedre eggsekker) som finnes ved PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom) er under 1 cm. Disse kan påvises hos 20% av kvinner i fruktbar alder. Kapselen omkring eggstokken har heller ingen betydning. Det er altså ikke derfor at man behandler kvinner med PCOS.

Det er andre symptomer man behandler som hormonforstyrrelser som kan medføre akne, maskulin behåring, overvekt og metabolske tilstander som endret insulinfølsomhet med risiko for diabetes. Manglende eggløsning kan føre til unormale forhold i livmorslimhinnen, og den bør derfor avstøtes 3-4 ganger i året.

Hva er dine problemer nå du er uten p-pille? Hvis du ikke får menstruasjon, så bør du bruke Provera (et gestagen-hormon) i 14 dager 3-4 ganger i året. Da vil du få blødning noen dager etter siste pille. Alternativet er å få lagt opp en hormonspiral for å beskytte livmorslimhinnen.

Det er riktig at p-piller kan redusere sexlyst, spesielt Yasminelle. Loette i mindre grad.

Hvordan har det vært med dine menstruasjoner i perioden uten p-pille? Det vil være avgjørende for mitt råd til deg. Det med ‘cyster’ og kapsel på eggstokkene kan du bare glemme. Det er ikke noe som krever behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er ikke så lett å forstå alt;) Da skal jeg glemme kapsler og cyster. Jeg har lite symptomer på pcos. 72kg/165cm. Normal hårvekst. Ingen akne. Eneste problem er at jeg bortimot aldri får menstruasjon uten p-piller.

Ønsker ikke spiral, var så ekkelt å kjenne dem stive trådene i skjeden. Følte også trykket i ryggen forsvant når den ble fjernet. Føler skjeden min kanskje er litt kort, at livmoren henger lenger ned etter fødsel nr 1. Den var tøff og traumatisk,siden babyen satt fast. Skulderdystoci kalte dem det. Har forstått i samtale i etterkant at dem drev livredning, og at dem gjor en kjempejobb! Baby født med apgar score 0, men kom fra det uten mén! Fantastisk:) Fødsel nr2 (4år siden) var kjempelett, tror nr 1 forandret mye der nede. Skjedeveggen buler ut som to ruglete klumper i åpningen. Legen hadde ett fint navn på det som jeg ikke husker. Blir fort vond lukt der.  Er det noe man kan gjøre med det? Har fått beskjed om knipeøvelser, og har knepet og knepet, men det hjelper ingenting føler jeg. Må også trykke på kulen  bak når jeg er på do, for å få ut alt. Beklager at jeg sporer inn på annet tema. 

 

Føler kondom eller at mannen steriliserer seg blir ett godt alternativ for oss. Sexlyst er viktig for oss. 

Anonymkode: 8c73f...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør få en behandling for å få menstruasjoner. Ca. hver 3.måned bør du få en 14 dagers kur med Proveratabletter. Noen dager etter siste pille, vil du få en blødning. Det er viktig å få renset ut i livmoren. Hvis det ikke gjøres, har du økt risiko for unormale forhold i livmorslimhinnen, i verste fall kreft.

Kan du legge det andre spørsmålet i en ny tråd så vi ikke blander temaer? Takk.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...