Gå til innhold

Vondt i et øye.


emilie321

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid vært veldig rød i det ene øyet når jeg våkner og etter en dusj. Ser meg sjelden i speilet ellers, så det er bare da jeg har observert dette. Nå har jeg begynt å få smerter i det samme øye. Smertene sitter både i selve øyet og bak. Det gjør også vondt opp til øyebrynet. 

Jeg bruker briller og har tenkt på at smertene kan komme av at jeg trenger nye briller. Det er 2 1/2 år siden jeg byttet (er over 50 år), men hva med det røde øyet? Øyet føles heller ikke tørt.

Lurte på om jeg skulle bestille time hos optiker, men der er det litt ventetid.  Er litt bekymret. 

Noen som har opplevd det samme eller har litt peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på hva det kan være, men en bekjent hadde noe av det samme som rødhet på det hvite i øyet og smerter. Det viste seg å være regnbuehinnebetennelse. (Det gikk bra med han altså.) noen av symptomene kan være: Øyet er rødt, irritert, smertefullt og løper i vann. Samtidig opplever du lysskyhet. Sykdommen kan være begrenset til ett øye, men ofte er begge øynene syke.

Jeg sier ikke det for å skremme, for det kan være noe så uskyldig som sprengte blodkar også eller andre uskyldige tilstander. Kanskje øyekatarr? Eller så er det ingenting. Min pappa blir alltid rød i øynene eller spesielt det ene øyet etter å ha dusjet for eksempel å er ingenting galt med øyet/øynene forde da han har sjekket dette hos øyelege pga han er som regel litt rød i det ene øyet ellers også (han har ingen smerter).
 
Litt rotete skrevet det her men. 
Jeg hadde uansett bestilt time til undersøkelse hos optiker hvis jeg var deg. Øynene er noe av det viktigste man har for min del å jeg har selv hatt og har masse problemer med dem pga sterk nærsynthet som har resultert i en rekke andre sykdommer med på kjøpet. Men ikke opplevd rødhet samtidig med smerter før. Er av og til rød sprengt i øynene selv også men det vet jeg er på grunn av linsebruken. 
 
Det er helt sikkert ingenting farlig, men jeg håper unasett du får bestilt time hos optiker for å nettopp utelukke det så du kan slippe å bekymre deg mer over det å lure på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe så enkelt som pc bruk eller nettbrett/mobil telefon bruk også. Kan jo ofte bli rød i øynene av det også. å smerter kan man helt sikkert få om man har for svak styrke på brillene for da kan det jo hende du anstrenger deg ubevisst eller bevisst. Men jeg tviler og er helt sikker på at det er regnbuhinnebetennelse som jeg nevnte en bekjent av meg hadde over her altså. Var bare det første jeg tenkte på når jeg leste smerter og rødhet i øyet, men han merket det var noe veldig galt å. Smerter og rødhet kan man jo ha uten at det trenger å være noe spesielt også. Så ville bare få med meg det siste her. Det går nok veldig bra skal du se 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, emilie321 skrev:

Har i lengre tid vært veldig rød i det ene øyet når jeg våkner og etter en dusj. Ser meg sjelden i speilet ellers, så det er bare da jeg har observert dette. Nå har jeg begynt å få smerter i det samme øye. Smertene sitter både i selve øyet og bak. Det gjør også vondt opp til øyebrynet. 

Jeg bruker briller og har tenkt på at smertene kan komme av at jeg trenger nye briller. Det er 2 1/2 år siden jeg byttet (er over 50 år), men hva med det røde øyet? Øyet føles heller ikke tørt.

Lurte på om jeg skulle bestille time hos optiker, men der er det litt ventetid.  Er litt bekymret. 

Noen som har opplevd det samme eller har litt peiling?

Jeg har tidligere blitt irritert på øye, og så har det gått over. Jeg fikk også en irritasjon en gang etter en skade på øye som forårsaket en rift på hornhinnen. Fikk medisin for det og jeg ble bedre.  

Uansett så bør du gå til legen med det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg har tidligere blitt irritert på øye, og så har det gått over. Jeg fikk også en irritasjon en gang etter en skade på øye som forårsaket en rift på hornhinnen. Fikk medisin for det og jeg ble bedre.  

Uansett så bør du gå til legen med det. 

Var hos legen idag. Jeg hadde øyekatarr og mulig høyt trykk i øyet. Trodde ikke at øyekatarr kunne gi smerter, men det kunne det. Skal få målt trykket til mandag hos optiker. Hvis det er høyt trykk så vil optiker sende meg videre. 

Visste faktisk ikke at optiker tar imot akutt timer, men det gjorde de visstnok

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Var hos legen idag. Jeg hadde øyekatarr og mulig høyt trykk i øyet. Trodde ikke at øyekatarr kunne gi smerter, men det kunne det. Skal få målt trykket til mandag hos optiker. Hvis det er høyt trykk så vil optiker sende meg videre. 

Bra at du gikk til legen. Håper det går bra med deg <3  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...