Gå til innhold

er mamma frekk med meg når hun sier dette i krangelen i dag??


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

hei. her har jeg skrevet ned krangelen meg og mamma hadde i bilen på vei fra bingoen i byen, etter en kort krangel meg og hun hadde ved et bingobord før bingoen i dag, før hun satte seg på et annet bord og jeg hadde glemt krangelen til hun toj det opp i bilen på vei hjem. syns dere at jeg bør overgi meg og være normal som mamma ber meg om å være i krangelen? her er det vi sa i krangelen i bilen:

"""""""""

mamma: eg bruke fritida mi på deg, som eg overhodet ikke har lyst te.

mamma: du snakke te andre mennesker respektløst og oppføre deg som en dust og må få deg sosial inteligens.

meg: eg haaar sosial inteligens.

mamma: ja så vis det då.

meg: eg vise det eg. de var bare ein liten krangel.

mamma: du har autisme og da kan du ikke være ute blandt folk. du må se kor gale dette er.

mamma: du kankje vær ute blant folk. ikkje ring meg mer, for eg vil ikkje bruka fritiå mi på deg mer sån så du holde på.

mamma: eg e ikkje autist, så eg har ikkje sosiale problemer.

mamma: du har ein autismediagnose så e så alvårlige, at du bruke ikkje fritidå mi på detta.

mamma: du risikere å bli slått ned om du spørr folk sån som du gjørr.

mamma: måten du snakke på... for det førsta så brøle du, og for det adra, så eie du ikkje sosisal inteligens.

meg: eg brølte ikkje.

mamma: eg har brukt fritiå mi på ræææææl, eg va så sinte på deg på bingoen i dag.

meg: men det var jo bare en liten krangelepisode før bingoen begynte. alle i salen plattet jo like høylydt som jeg snakket til deg. jeg brølte ikke. du avviste meg og da ble jeg sint. du tar jo alt eg spørr om som tvangsspøramål. jeg hadde glemt hele greia etter bingoen, jeg.

mamma: men de drite eg i.

mamma: alle ser på oss og seie "der komme hu med den ongen der", fordi de kjenner meg fra før, på grunn av deg.

meg: hvorfor sa du ikkje unskyld når du uheldivis slo albuen din inn i den ømme puppa mi på vei ut?

mamma: fordi eg går ikkje rundt å sie unskyld te deg. de e du så ska sei unskyld. ikkje eg.

mamma: eg e normale, de ekje du, du er autist.

meh: du må ta hensyn til meg at jeg har autismevansker, siden jeg må respektere dere normale.

mamma: nei. me skakhe ta hensyn. eg prøve barra å gi deg råd.

mamma: du må prøva å få deg sosial intelligens, hviss ikkje så går det deg jææævla ille.

meg: eg haaar sosial intelligens. eg e greie med folk som e greie med meg, men ikke med de som er stygge i munnen med meg.

mamma: nei. begynn på abilify medisiner igjen, så får du deg et liv.

meg: slutt å mas om de jævla medisinene.

mamma: nei.

meg: den nye psykiateren min jeg går til, sier jeg ikke trenger antipsykotika.

mamma: men psykiateren kjenner deg ikke, hu må bu hoss deg ei uka, så hadde hun lagt deg inn.

mamma: du ser ikkje sjøl at du tar feil.

meg: jo det gjørr eg

meg: en gang, så sa et personal at jeg behandler dem som dritt når jeg ber høffelig om tjenester 

mamma: ja, personalet har heilt rett når hun sier at du behandler folk som dritt.

mamma: du e så jææævla manipulerande.

mamma: den oppførselen din begynner snart å avle til vold, og du blir banket opp. alle såg på deg i dag når me kranglet og du kom med dwn tvangspørringa di.

mamma: nå må du barra gå å legga deg.

mamma: eg e ganske sjokkerte av deg.

meg: ikkje vær så sinte på meg.

namma: nei eg e ikkje sinte, eg barra prøve å gi deg et godt råd.

mamma: eg seie det ikkje for å vær stygge...

meg: nei, men du e slem når du seie sånt.

"""""""""""

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men uansett forstår jeg at det moren din sa til deg sårer deg dypt. Det er ingen fin måte å snakke til barnet sitt på.

På den annen side tror jeg din mor er veldig sliten. Da kan nok stygge ting sies i affekt. 

Hva om dere ikke treffes så ofte? 

Anonymkode: 107c6...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men uansett forstår jeg at det moren din sa til deg sårer deg dypt. Det er ingen fin måte å snakke til barnet sitt på.

På den annen side tror jeg din mor er veldig sliten. Da kan nok stygge ting sies i affekt. 

Hva om dere ikke treffes så ofte? 

Anonymkode: 107c6...284

ok. da er hun isåfall alltid sliten, selvom hun elsker å passe på små barnebarn som skriker å gjør ramp.

 

jeg har bestemt meg for å ta en uke eller en måmed fri fra mamma, siden hun mener at hun gir så mye for meg, og får ingenting tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan moren din tror at hun hjelper deg ved å si det hun gjør. Virker som hun glemmer hvem som faktisk satte deg til verden. Nå vet ikke jeg hva krangelen i bingohallen gikk ut på, men uansett er hun jo moren din, men slik hun snakker virker det jo som hun er flau over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, Trine skrev:

Skjønner ikke helt hvordan moren din tror at hun hjelper deg ved å si det hun gjør. Virker som hun glemmer hvem som faktisk satte deg til verden. Nå vet ikke jeg hva krangelen i bingohallen gikk ut på, men uansett er hun jo moren din, men slik hun snakker virker det jo som hun er flau over deg.

ja. hun har sagt flere ganger ar hun skjemmes over meg om jeg diskuterer eller er litt annerledes med interessene mine sosialt. hun tror at fordi jeg kan snakke ufint til henne i krangler, så behandler jeg alle mennesker på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg si at det alltid er to sider av samme sak, men når det er sagt så forstår jeg at du ble såret av det moren din sa. Så er det jo slik at det må være to for en krangel. 

På meg virker det som om moren din prøver å stille opp for deg selv om det kan være vanskelig.

Det er ikke ukjent at autister kan ha problemer med det sosiale. 

Anonymkode: e3912...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Moren din er sliten og frustrert fordi du ikke tar medisinene dine. Hun har vel sett at du har en bedre oppførsel med medisiner. 

Det var ting hun sa under krangelen som burde vært usagt, men så har vel du også en egen evne til å tøye strikken alt for langt. 

Du er heldig som har moren din. Hun står på for deg. Du burde begynne å ta medisinene dine, slik at du får et bedre forhold til omgivelsene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Moren din er sliten og frustrert fordi du ikke tar medisinene dine. Hun har vel sett at du har en bedre oppførsel med medisiner. 

Det var ting hun sa under krangelen som burde vært usagt, men så har vel du også en egen evne til å tøye strikken alt for langt. 

Du er heldig som har moren din. Hun står på for deg. Du burde begynne å ta medisinene dine, slik at du får et bedre forhold til omgivelsene dine. 

Når behandlende lege mener at trådstarter ikke skal bruke antipsykotika, så har jeg vanskelig for å forstå hvordan folk her inne kan vite at hun burde gjøre det?

Anonymkode: 9d607...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når behandlende lege mener at trådstarter ikke skal bruke antipsykotika, så har jeg vanskelig for å forstå hvordan folk her inne kan vite at hun burde gjøre det?

Anonymkode: 9d607...96e

 

9 timer siden, Blomsterfluen skrev:

mamma: begynn på abilify medisiner igjen, så får du deg et liv.

meg: den nye psykiateren min jeg går til, sier jeg ikke trenger antipsykotika.

mamma: men psykiateren kjenner deg ikke, hu må bu hoss deg ei uka, så hadde hun lagt deg inn.

Det er vel et faktum at de som omgås en person i andre sammenhenger enn på et legekontor, kan ha et annet syn på hvordan personen fungerer med og uten medisin, enn den som bare observerer og snakker med vedkommende i en undersøkelsessituasjon.

Jeg vil ikke ta standpunkt i denne saken, og det er nok ingen av oss som vet noe som helst.  Men jeg tror det er mange pårørende som har kjent frustrasjon over at de minuttene en person har på legens kontor, er veldig annerledes enn alle timene utenfor - enten temaet er fysisk eller psykisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ja. hun har sagt flere ganger ar hun skjemmes over meg om jeg diskuterer eller er litt annerledes med interessene mine sosialt. hun tror at fordi jeg kan snakke ufint til henne i krangler, så behandler jeg alle mennesker på samme måte.

Syns det er trist at foreldre kan si sånne ting til barna sine. Hun vet at du har autisme, da bør hun også vite at ting har lett for å komme litt upyntet og direkte ut av munnen. Din sosiale intelligens er nok ikke veldig godt utviklet, men det er jo pga diagnosen. Du kan ikke bare få deg sosial intelligens. Moren din kan sikkert hjelpe deg med det, men da må hun jo veilede og forklare. Ikke bli oppgitt og flau over deg. Jeg tror jeg har sagt det før, og mener det fortsatt. Jeg tror ikke det er bra for deg med for mye kontakt med moren din. Men hvordan fungerer det med personalet der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
50 minutter siden, Trine skrev:

Syns det er trist at foreldre kan si sånne ting til barna sine. Hun vet at du har autisme, da bør hun også vite at ting har lett for å komme litt upyntet og direkte ut av munnen. Din sosiale intelligens er nok ikke veldig godt utviklet, men det er jo pga diagnosen. Du kan ikke bare få deg sosial intelligens. Moren din kan sikkert hjelpe deg med det, men da må hun jo veilede og forklare. Ikke bli oppgitt og flau over deg. Jeg tror jeg har sagt det før, og mener det fortsatt. Jeg tror ikke det er bra for deg med for mye kontakt med moren din. Men hvordan fungerer det med personalet der du bor?

jeg har en hovedkontakt og en støttekontakt som er personaler der jeg bor. de kan jeg prate med om tingene og stole på at forstår meg. de andre personalene der jeg bor er bare vimsete og ikke noe å prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Moren din burde jo vite at sosial intelligens ikke er noe en bare kan skaffe seg. Når det er sagt, er det jo lett for alle å si slemme ting i en krangel, uten egentlig å mene alt en sier. Men hvis hun snakker sånn til deg ellers også, så er det ikke bra. Jeg tror jeg ville prøvd å holde litt avstand til henne hvis det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Moren din burde jo vite at sosial intelligens ikke er noe en bare kan skaffe seg. Når det er sagt, er det jo lett for alle å si slemme ting i en krangel, uten egentlig å mene alt en sier. Men hvis hun snakker sånn til deg ellers også, så er det ikke bra. Jeg tror jeg ville prøvd å holde litt avstand til henne hvis det er mulig. 

ja. jeg har blokkert henne på tekefonen i dag. jeg øbsker ikke ødelegge fritida hennes mer, som hun mener jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, laban skrev:

 

Det er vel et faktum at de som omgås en person i andre sammenhenger enn på et legekontor, kan ha et annet syn på hvordan personen fungerer med og uten medisin, enn den som bare observerer og snakker med vedkommende i en undersøkelsessituasjon.

Jeg vil ikke ta standpunkt i denne saken, og det er nok ingen av oss som vet noe som helst.  Men jeg tror det er mange pårørende som har kjent frustrasjon over at de minuttene en person har på legens kontor, er veldig annerledes enn alle timene utenfor - enten temaet er fysisk eller psykisk sykdom. 

Jo, men det er også et faktum at antipsykotisk medikasjon kan bli brukt til å gjøre folk enklere for omgivelsene fordi medikamentene virker dempende, men denne bruken kan fort bli svært uetisk dersom personen selv ikke ønsker det. Det er jo en grunn til at slike medikamenter ble brukt mot dissidenter i Sovjetunionen for en del år siden. 

Anonymkode: 9d607...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men denne bruken kan fort bli svært uetisk dersom personen selv ikke ønsker det.

Ja, og derfor er det strenge regler rundt sånt i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

ja. jeg har blokkert henne på tekefonen i dag. jeg øbsker ikke ødelegge fritida hennes mer, som hun mener jeg gjør.

Har du blokkert henne uten at hun vet hvorfor?

Anonymkode: e3912...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blokkert henne uten at hun vet hvorfor?

Anonymkode: e3912...5b4

jeg har blokkert henne men hun vet hvorfor. fordi hun er lei av meg fordi jeg er autistisk og maser på feil måte. og fordi det er det beste for både meg og mamma at vi ikke har kontakt på en stund.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det er også et faktum at antipsykotisk medikasjon kan bli brukt til å gjøre folk enklere for omgivelsene fordi medikamentene virker dempende, men denne bruken kan fort bli svært uetisk dersom personen selv ikke ønsker det. Det er jo en grunn til at slike medikamenter ble brukt mot dissidenter i Sovjetunionen for en del år siden. 

Anonymkode: 9d607...96e

Ja sønnen min sovnet av ap når han vokste opp, veldig enkel å ha med å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har en hovedkontakt og en støttekontakt som er personaler der jeg bor. de kan jeg prate med om tingene og stole på at forstår meg. de andre personalene der jeg bor er bare vimsete og ikke noe å prate med.

Det er bra du har de to personene, er sikkert bedre for deg å forholde deg til dem. Jeg syns det virker nesten umulig å få endel mennesker til å forstå, selv de som gjerne vil forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ja. jeg har blokkert henne på tekefonen i dag. jeg øbsker ikke ødelegge fritida hennes mer, som hun mener jeg gjør.

Sikkert best dere ikke har kontakt på en stund, hun forstår deg jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...